Artikel

07-05-2018 09:57

Profiteer als ondernemer in Utrecht van btw-belaste huur van kantoorruimte!


Ben jij van plan om kantoorruimte te huren in Utrecht en ben je benieuwd of je in aanmerking komt voor de voordelen van btw belaste huur? In dit blog leggen we je uit hoe dit in zijn werk gaat. SKEPP geeft algemene informatie over btw-belaste huur en licht het toe. Wil je weten hoe je met de verhuurder regelt dat je straks kunt profiteren van btw-belaste huur? Lees dan snel verder!

De btw op kantoorpanden in Utrecht werkt zo
Kantoorruimten vallen onder onroerende zaken, die zijn vrijgesteld van de btw. Toch wordt er vaak besloten door de verhuurder om de btw toch door te belasten, omdat ze betaalde voorbelasting kunnen aftrekken. Een kantoorpand heeft een lange levensduur en de aftrekbare voorbelasting bedraagt 10% van de totale voorbelasting per jaar. Wanneer een verhuurder besluit om die kantoorruimte ‘vrijgesteld van btw’ te verhuren, dan moet hij aan het einde van het jaar (een gedeelte) belasting terug betalen.

Hoe kun jij als huurder in Utrecht profiteren van btw-belaste (ver)huur?
Inmiddels is bekend dat kantoorruimte in Utrecht normaal vrijgesteld is van btw, maar dat verhuurder wel btw heffen. Ze mogen namelijk voorbelasting aftrekken. Jij kunt dit als ondernemer ook! Wanneer jouw bedrijfsactiviteiten voor 90% btw belast zijn, mag je ook voorbelasting aftrekken. Voor makelaars, reisbureaus, werkgeversorganisaties en arbo-diensten is dit 70% in plaats van 90%. 

Dit verlaagt feitelijk je huurprijs, want je kunt de btw namelijk aftrekken van de omzetbelasting die je afdraagt. Als de btw niet wordt doorbelast, zal de verhuurder een btw-compensatie opnemen in het huurcontract. Deze kostenverhoging kun jij niet aftrekken van je omzetbelasting. Zo kun je besparen op kantoorruimte en wie weet zijn er zaken waarop jij als ondernemer in Utrecht geld kan besparen. Tip! Het geld dat je bespaart zou je bijvoorbeeld kunnen steken in een fraaie nieuwe kantoorinrichting voor jouw kantoorruimte in Utrecht.

Hoe verwerk ik btw-belaste huur in het huurcontract van mijn kantoorruimte?
Er zijn een aantal zaken die je op dient te nemen in het huurcontract voor een correcte btw belaste huur. In principe staan alle zaken standaard opgenomen in de huurovereenkomst kantoorruimte 2015, maar laat SKEPP voor de zekerheid het contract opstellen. Dan weet je zeker dat het correct is.

Hieronder staan de punten die moeten worden opgenomen in het huurcontract nog een keer voor je opgesomd:
-    de btw belaste huur;
-    de ingangsdatum;
-    gegevens uit het kadaster en een omschrijving van het kantoorpand en de kantoorruimte;
-    datum van de start van het boekjaar van de huurder;
-    Verklaring waarbij je de btw mag aftrekken (Vaak 90% en in sommige gevallen dus 70%).

Wil je weten of je nog meer uit de onderhandelingen voor je huurcontract kan halen? Lees dan het blog ‘Succesvol onderhandelen over huurvoorwaarden doe je zo’. Nu rest ons alleen nog jou succes te wensen met het profijt van de btw belaste huur voor jouw kantoorruimte. 
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement