Artikel

23-05-2018 15:17

Onderhandelen over gunstige huurvoorwaarden voor kantoorruimte in Utrecht


In het huurcontract voor kantoorruimteworden verschillende bepalingen opgenomen, over deze bepalingen kan altijd onderhandeld worden! Deze onderhandeling over de huurvoorwaarden rond jij succesvol af met het volgende stappenplan van SKEPP, bestaande uit zes stappen.


1 – Meet jouw kantoorruimte in Utrecht na
Je berekent eerst hoeveel vierkante meter kantoorruimte je voor jouw bedrijf nodig acht. Alleen hoe zit dat nu met die verschillende termen rondom het aantal vierkante meters? Je hebt het bruto vloeroppervlak (BVO), het netto vloeroppervlak (NVO) en het verhuurbaar vloeroppervlak (VVO). Het zit zo (bron: NEN2580):
●    BVO = de oppervlakte van de ruimte, gemeten langs de buitenomtrek van de verschillende scheidingen en op vloerniveau;
●    NVO = de oppervlakte tussen de begrenzende opgaande scheidingsconstructies van de ruimten, afzonderlijk van elkaar. Ook dit gemeten op vloerniveau;
●    VVO = de oppervlakte tussen de opgaande scheidingsconstructies. Echter mogen meerdere onderdelen van kantoorgebouwen, zoals de lift en technische ruimtes, niet als vvo aangemerkt worden. Net als de voorgaande twee typen is dit ook gemeten op vloerniveau.

Ook niet onbelangrijk: meet de ruimte goed na en voorkom dat het opgegeven metrage onjuist blijkt te zijn. 

2 – Wat is de duur van een huurcontract voor jouw kantoor in Utrecht?
Tegenwoordig is het huren van kantoorruimte vaak flexibel. Op dit punt van de huurtermijn en het huurcontract kun jij als huurder veel winnen. Weet jij voor welke termijn jij jouw huurcontract aangaat? Groeit jouw organisatie snel? Dan kun je met een flexibel huurcontract gemakkelijk een grotere kantoorruimte in Utrecht huren. Daarnaast kan een huurcontract natuurlijk altijd verlengd worden!

3 – Kun je onderhandelen over de huurprijs in Utrecht?
Of een huurprijs altijd vast staat? Nee.. over de huurprijs kan altijd onderhandeld worden bij het opstellen van de huurvoorwaarden. Probeer dus altijd over de aangegeven huurprijs te onderhandelen. Het kan ook zijn dat de verhuurder over de door jou gehuurde kantoorruimte belasting berekend. Jij kunt de huur van jouw kantoorruimte in Utrecht dan aftrekken als voorbelasting. Lees hier meer over belasting op gehuurde kantoorruimte. 

4 – Is een all-in huurprijs het meest voordelig kantoorruimte huren?
Kantoorconcepten maken vaak gebruik van een all-in huurprijs, dat is een huurprijs inclusief de servicekosten. Maar niet altijd zijn de servicekosten inbegrepen in de huurprijs. Servicekosten zijn berekend op nutsvoorzieningen en bijvoorbeeld schoonmaakkosten. Bereken ze van tevoren en kom erachter of je met een all-in huurprijs goedkoper uit bent dan met een zogenoemde ‘kale’ huurprijs, die vermeerderd wordt met de servicekosten. Let hier dus goed om bij kantoorruimte huren.

5 – Regel een zo hoog mogelijk huurkorting
Probeer er tijdens tijdens onderhandelingen een huurkorting uit te slepen, in welke vorm dan ook. Een huurvrije periode is een veelvoorkomende huurkorting, wat betekent dat jij de eerste afgesproken tijd geen huur betaald aan de verhuurder. Onderhandel over een langere huurvrije periode voor meer voordeel. Verlies het voordeel niet door akkoord te gaan met een hogere huurprijs na de huurvrije periode.

De huurvrije periode komt in de praktijk niet altijd voor, zeker niet wanneer er sprake is van een flexibele huurtermijn. Daarom wordt er ook wel gebruik gemaakt van opties zoals een huurkorting of een ingroeihuur. 

6 – Welke voorzieningen heb je sowieso nodig in Utrecht? 
Het regelen van een lage huurprijs is niet voordelig wanneer je dan zelf moet schilderen, inrichten en jouw kantoorruimte gereed moet maken voor gebruik. Het huren van een gemeubileerde kantoorruimte, compleet opgeleverd, is soms een optie die vele malen voordeliger is. Zorg dat je hier goed over onderhandeld als je kantoorruimte in Utrecht of een kantoor in Nieuwegein wilt huren bijvoorbeeld.



 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement