Nieuws

28-08-2018 08:43

Zelfrijdende voertuigen Rivium scoren goed

De automatische voertuigen van de Utrechtse ontwikkelaar 2getthere, die de gemeente Capelle aan den IJssel inzet op de verbinding tussen bedrijventerrein Rivium en station Kralingse Zoom, worden door reizigers als veilig en betrouwbaar ervaren. Dit blijkt uit een kwantitatief onderzoek naar het gebruiksgemak van de ParkShuttle. Daarnaast komt uit het onderzoek naar voren dat de bereidheid van reizigers om überhaupt met autonoom OV te reizen vooral wordt bepaald door de factor betrouwbaarheid.

Het onderzoek (N=109) werd uitgevoerd door Jochem van der Burg, student Sociale Geografie en Planologie aan de UU. Hij concentreerde zich op een zevental operationele factoren van de ParkShuttle: (1) veiligheid en beveiliging, (2) betrouwbaarheid, (3) reistijd, (4) informatievoorziening, (5) prijzen en betaalsysteem, (6) comfort en (7) integratie in het OV-netwerk. Het doel was te bepalen welke van deze operationele factoren het gebruiksgemak van het systeem beïnvloeden, en in hoeverre deze inzichten kunnen worden gebruikt voor zelfrijdend vervoer op andere locaties.

Uiteindelijk werd het gebruiksgemak van de ParkShuttle door 90% van de respondenten positief beoordeeld, met een gemiddelde van een 7,2. Daarbij bleek vooral de factor betrouwbaarheid zwaar mee te tellen. 4 van de 5 respondenten gaven aan het systeem betrouwbaar te vinden, wat met name bepaald wordt door de punctualiteit en de frequentie van het rijden.
Volgens Robbert Lohmann, CCO van 2getthere (de ontwikkelaar van de shuttles) zal dit in de toekomst alleen maar beter worden. “We rijden nu nog met weliswaar goed onderhouden, maar toch 15 jaar oude autonome voertuigen. Met de aanstaande introductie van de nieuwe derde generatie shuttles zal de betrouwbaarheid verder toenemen, en zal het ervaren gebruiksgemak dus alleen maar verder stijgen. En dat geldt eveneens voor het comfort, een ander element hiervan.”

Praktijk versus demonstraties
Hoewel de ParkShuttle in Rivium nog steeds uniek is omdat het de enige zelfrijdende shuttle is die permanent is opgenomen in een dienstregeling, kon Van der Burg de resultaten van het onderzoek toch vergelijken met verschillende tijdelijke demonstraties die wereldwijd worden uitgevoerd. Daaruit kwamen een aantal opvallende zaken naar voren.
Zo bleken reizigers de beveiliging van de ParkShuttle relatief hoog te waarderen (i.e. kleine kans om betrokken te raken bij een misdaad tijdens de reis), ondanks het feit dat er geen safety steward aan boord is. Die waardering staat in contrast met de minder positieve resultaten van een demonstratieproject in Vantaa (Finland), terwijl daar wél een safety steward aan boord was. Dit is mogelijk terug te voeren op de capaciteit van de ParkShuttle en de daarmee samenhangende sociale controle. Waar in Finland het voertuig slechts plaats bood aan 10 passagiers, kunnen in de zelfrijdende voertuigen in Capelle aan den IJssel 24 personen plaats nemen.

Lohmann hierover: “Uiteraard ligt het verschil ook in het feit dat de respondenten van het onderzoek op Rivium jarenlang dagelijks gebruik hebben gemaakt van het systeem, en dus op basis van werkelijke ervaring het onderzoek hebben kunnen beantwoorden. De Finse respondenten werd om een inschatting gevraagd na een rit in een tijdelijke demonstratie, waardoor de resultaten eerder een verwachting weergeven dan de werkelijkheid. Daaruit blijkt wat ons betreft de relatief geringe meerwaarde van demonstraties. Als we werkelijk iets willen leren over autonome vervoerssystemen zullen we moeten kijken naar permanente systemen in dagelijks gebruik. En die zijn er helaas nog maar zeer weinig.”

Informatievoorziening kan beter
Hoewel de informatievoorziening relatief weinig invloed heeft op het ervaren gebruiksgemak, bleek deze factor het minst goed te scoren. Dit betreft zowel de informatie op de halte en in het voertuig, als de informatievoorziening bij vertraging of uitval.
Lohmann: “Dit zal snel tot het verleden behoren. Als onderdeel van de vernieuwing en verlenging van het systeem voor Rivium 3.0, worden bij de haltes nieuwe informatiezuilen geplaatst met de status van het systeem en de aankomsttijd van het volgende voertuig. In het voertuig wordt de huidige, enkele informatiedisplay met drukknoppen vervangen door twee 19” verticaal geplaatste touchscreens met actuele informatie over de reistijd van het voertuig.”

Het uitgevoerde onderzoek kan volgens Lohmann zeker worden gebruikt bij de inrichting van toekomstige autonome OV-systemen. “Veel demonstraties worden uitgevoerd om uit te vinden of mensen geneigd zijn gebruik te maken van een autonoom OV-systeem”, aldus de 2getthere-bestuurder. “Op basis van dit onderzoek zijn dit soort demonstraties eigenlijk overbodig, aangezien blijkt dat als een systeem punctueel, veilig en betrouwbaar is, gebruikers het al snel omarmen. Met een sluitende business-case kan dan direct de stap worden gemaakt naar een permanente applicatie.”
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement