Gasten recht in t hart raken

Magazines | Utrecht Business Nr 4 2018 | Lees volledige uitgave online

innovatie | interview

Muntgebouw Utrecht, Mariënhof Amersfoort, Brakkesteyn Nijmegen

Gasten recht in t hart raken

Droomlocaties zijn het, het Muntgebouw in Utrecht, de Mariënhof in Amersfoort en Landgoed Brakkesteyn in Nijmegen. Zulke accommodaties stellen een exploitant wel voor uitdagingen, maar binnen beperkingen wordt de meeste creativiteit geboren. Historie en hedendaagse trends ontmoeten elkaar er op verbluffende wijze, met één doel: de gasten recht in het hart raken, onder het mom van building memories.

Tekst: Aart van der Haagen

Fotografie: The Attention Group

Omschrijf Adriaan Derksen en mij alsjeblieft niet als eigenaren, begint Pieter Aalbers van The Attention Group zijn relaas. Wij beschouwen onszelf als pandbewaarders, want historisch erfgoed is van ons allemaal. Natuurlijk weten we dat de accommodaties een benchmark vormen, maar daar berusten we niet in. Onze strategie luidt dat we dage-lijks op een sprankelende wijze het verschil willen maken om aan een mooiere wereld bij te dragen, waarin we het monumentale erfgoed teruggeven aan de maatschappij. Dat doen we via anders-dan-anders-ho-recaconcepten. Trouwens, we moeten wel,

gezien de beperkingen van zulke locaties. Zo kun je in de Mariënhof nu eenmaal geen foodtrucks neerzetten om festivals aan te kleden. Op Landgoed Brakkesteyn overigens wel; daar hebben we laatst een festival geor-ganiseerd voor 5000 mensen. Weet je, juist in die omstandigheden ontstaat creativiteit. Ze dwingen ons om heel andere concepten te lanceren, waarmee we ook heel andere doelgroepen aanspreken. Hoe gaaf is het om in een rijksmonument vol historie een fan-tastisch evenement rondom een innovatief ICT-bedrijf op te bouwen? Juist dat contrast zorgt voor een verrassingselement.

Associatie

Het geheim zit volgens Aalbers in associatie. We omringen onze gasten met bijzondere effecten die bij iedereen wel iets oproepen, zoals sound perfume in de tuin, waarbij de klanken verleden, heden en toekomst doen samensmelten. Zo hoor je bij het Muntgebouw in Utrecht het slaan van de persen en flarden van een toespraak van Koningin Juliana, terwijl bij de Mariënhof in Amersfoort de klokken van de Onze Lieve Vrouwetoren, het gerinkel van glas tijdens feesten en kindervoetstapjes als verwijzing naar het vroegere weeshuis klinken. Bij een bedrijfsevenement hangen we niet overal vlaggen met logos op, maar werken we met kleuren en andere elementen die ieder-een aan de huisstijl zal koppelen, bewust of onderbewust. Aan de zijkant van de Mariënhof verhuren we ruimte aan BUUF in de Serre, een jonge onderneming waarmee we nauw samenwerken. Die bakt op een ambachtelijke manier taarten en de geur daarvan doet je gelijk aan vroeger denken, aan je oma. Bij speciale gelegenheden stellen we profile dishes samen. Stel dat een directielid afscheid neemt, dan zoeken wij via het bedrijf en sociale media uit waar de passie van die persoon ligt en stemmen daar alles op af: visueel, smaaktechnisch en qua service.

Schild laten zakken

Waarom zoveel aandacht voor associatie? Wanneer je mensen echt in het hart raakt, laten ze hun schild zakken, dan stellen ze zichzelf open om kennis op te nemen, aldus Aalbers. Iedere meetinglocatie kent wel het beeld van gasten die binnenkomen en zich op hun smartphone concentreren, omdat ze zich onwennig voelen. De sound perfume die ze bij ons ervaren neemt daar al een stukje van weg

interview | innovatie

en de andere elementen, inclusief een warme gastvrijheid door ons personeel, doet de rest. Wanneer iemand zich op zijn gemak voelt, zal hij zich sneller kwetsbaar durven op te stellen en daar ligt het fundament voor het aangaan van goede gesprekken en het op je laten inwerken van informatie. Uiteindelijk staat de overdracht van een boodschap centraal voor onze opdrachtgevers. Een doordacht verhaal dus, dat naast de unieke locaties - naast het Muntgebouw in Utrecht en de Mariënhof in Amersfoort sinds 1 september ook Landgoed Brakkesteyn in Nijmegen - zeker zal hebben bijgedragen aan topscores bij de Nationale Meeting Award en reviewcijfers tussen de 8,9 en 9,3.

Authentieke mensen

Met trots spreekt Aalbers over de energieke teams van jonge medewerkers, die hij op veel punten de vrije hand geeft. Wij zijn gek op deze generatie, die een goede balans tussen zakelijk en privé weet te vinden en uitspreekt wat zij wel en niet wil. Als werkgever moet je je dan niet rigide opstellen, maar deze mensen de ruimte bieden om zelf verant-woordelijkheden en beslissingen te nemen, in een klimaat waarin ze fouten durven te maken en niet uit angst hoeven te handelen. Wij nemen hen aan op persoonlijkheid en competenties; ervaring vinden we veel minder belangrijk. Skills kunnen we hen wel bijbrengen. Stagiairs mogen zelfs twee dagen

met mij meelopen om te ervaren wat er zich op managementniveau afspeelt en het valt ons op hoeveel doorstroming er plaatsvindt. Soms komt iemand binnen twee, drie jaar al op een key-positie terecht. Echte, authentieke mensen, daar gaan we voor. De jonge, frisse teams helpen om ons concept van old meets new te verwezenlijken in een omgeving die historie ademt en die we zo graag met iedereen willen delen. Met het Muntgebouw, de Mariënhof en Landgoed Brakkesteyn hebben we fantastische merken, waar we cirkels omheen bouwen. We verkopen geen vierkante meters, maar verhalen.

Een oude plek, een nieuwe wereld. Toen wij het beheer over het Muntgebouw in Utrecht kregen, besloten we de eerste tijd de rem erop te houden en een stevig fundament te leggen voor het faciliteren van congressen en andere meetings overdag, zegt Aalbers. Afgelopen periode achtten we de tijd rijp voor de volgende stap, want als je in een niche opereert, moet je constant innoveren. Het imposante rijksmo-nument geeft volgens de ondernemer voortaan zeven dagen in de week, van s morgens vroeg tot in de nachtelijke uurtjes, de ruimte aan alle denkbare evenementen. Dat vergde een flinke investering in de mensen en de accommodatie. Het gebouw kent nu een zeer doordachte akoestiek en een verregaande isolatie, een afwerking met warme materialen en de modernste apparatuur om licht en geluid te verzorgen. Op diverse plekken vind je sfeer-volle bars en verschillende keukens bedienen achter de schermen gezelschappen tot duizend mensen. Het team, groter dan voorheen, staat

onder leiding van mensen die de evenemen-tenmarkt door en door kennen. Ze weten waar ze binnen hun netwerk bijvoorbeeld een goede band of deejay vandaan moeten halen en advi-seren klanten in hoe de locatie op een ándere, aantrekkelijke manier aangekleed kan worden, zonder dat dat fors geld kost. Wij merken aan onze zakelijke gasten dat ze nog niet weten welke mogelijkheden het Muntgebouw nu

biedt. Een tijdje geleden hadden we twintig bedrijven uitgenodigd en die mensen waren ronduit verbaasd. Voor het parkeren maken we gebruik van een Tuk Tuk-shuttleservice vanaf het terrein van Holland Casino.

Meer informatie: www.theattentiongroup.nl / www.schitterende-erfgoedparels.nl / www.landgoedbrakkesteyn.nl

Metamorfose Muntgebouw

Ze waren verbaasd

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement