De unieke entourage van het Muntgebouw Utrecht

Magazines | Utrecht Business Nr 1 - 2017 | Lees volledige uitgave online

De unieke entourage van het Muntgebouw Utrecht

"Ik was direct verliefd"

Gebouwen met een bijzondere historie ontsluiten. Ze een bestendige toekomst geven als locatie voor congressen, meetings, evenementen en prijswinnende horecaconcepten. En de gebouwen teruggeven aan de omgeving. Dat is de missie van

The Attention Group. Markant voorbeeld is het Muntgebouw Utrecht. Steeds meer landelijke opdrachtgevers weten de weg naar deze grootste monumentale congreslocatie van Midden-Nederland te vinden. Ook regionale organisaties biedt het Muntgebouw een unieke entourage. "Naast professioneel bedrijf willen we een warm nest zijn."

Pandbewaarder Adriaan Derksen is nog steeds trots als hij het Muntgebouw laat zien. Naast de Mariënhof Amersfoort is het een van de twee parels van The Attention Group. In dit bedrijf combineren Derksen en zijn compagnon Pieter Aalbers hun passie voor mensen, innovaties en historische gebouwen. Beide ondernemers hebben een uitgebreid trackrecord met directiefuncties in binnen- en buitenland. "Nu staan we zelf met de voeten in de klei. En daar worden we erg gelukkig van."

Gebouw veroverd

Op de plek van het voormalige geldmuseum startte The Attention Group ruim drie jaar geleden met de ontwikkeling van een hoogwaardige locatie voor congressen en evenementen. "Een mooie periode, echt pionieren. We hebben het pand stukje bij beetje veroverd." Anno 2017 is het Muntgebouw met 11.000 m2 de grootste historische congreslocatie van Midden-Nederland. Zakelijke opdrachtgevers uit het hogere segment wisten de bijzondere plek al snel te vinden. "Veel financiële bedrijven, overheden en zorginstellingen. Plenair kunnen we groepen tot driehonderd personen faciliteren. In de hele locatie is ruimte voor duizend mensen." Kennisoverdracht is vaak een rode draad bij de bijeenkomsten. "Het grote verschil met congreslocaties die specifiek voor dat doel zijn ontwikkeld: hier word je verrast door het gebouw."

Warm nest

Dat was zeker het geval bij Sabine Waller Diemont. Bij het Radboudumc is zij tactisch manager van de afdeling IQ healthcare die zich bezighoudt met onderzoek en onderwijs. Ook de organisatie van congressen valt onder haar verantwoordelijkheid. "Deelnemers komen uit het hele land, dus Utrecht is een ideale locatie. Toen ik voor het eerst een bezoek bracht aan het Muntgebouw was ik direct verliefd. Het is een pand met een verhaal, vol prachtige details." Vanaf dat moment houdt IQ healthcare er regelmatig congressen. "Deelnemers zijn wel wat gewend. Toch zijn zij telkens onder de indruk van de uitstraling van het gebouw." De bijeenkomsten bestaan uit een plenair deel met aansluitende parallelsessies. "De verschillende ruimtes lenen zich uitstekend voor deze opzet. Het niveau van de culinaire invulling is hoog, passend bij de locatie. Medewerkers denken mee en hebben aan een half woord genoeg. We voelen ons echt thuis in het Muntgebouw."

Dat hoort Derksen graag. "Naast een professioneel bedrijf willen we een warm nest zijn. Je vindt hier geen strakke ruimtes maar een persoonlijke look and feel." Medewerkers spelen bij de beleving een cruciale rol. "Bij de selectie kijken we vooral naar competenties. Er werken hier veelal jonge mensen die zich volop kunnen ontwikkelen. Ze zijn betrokken, het is echt hun gebouw. Gasten merken dat."

Vrijdagmiddagborrel-plus

Het overgrote deel van de opdrachtgevers komt uit de zakelijke markt. "Maar in dit gebouw is veel meer mogelijk," benadrukt Derksen. "Denk aan prijsuitreikingen en boekpresentaties. Er zijn hier commercials opgenomen, net als de tv-serie De Fractie en het discussieprogramma Debat op 2. Uitgangspunt is dat een activiteit moet passen bij het karakter van het Muntgebouw en haar omgeving."

Als het gaat om grootschalige commerciële evenementen had Frits op 27 januari de primeur. Dit uitgaansconcept richt zich op werkende jongeren. "Die willen vaak niet meer tot 's ochtends vroeg feesten maar wel verrassend uitgaan," zegt Frits. "Daar speel ik op in met een vrijdagmiddagborrel-plus. Een totaalbeleving van 18.00 uur tot middernacht. Met super eten, toegankelijke muziek en een relaxte sfeer."

Mensen blij maken

Andere kenmerkende eigenschap van Frits: een unieke locatie. "Bij bijzondere objecten duurt het vaak lang voordat je afspraken kunt maken. Maar toen ik met mijn idee aanklopte bij het Muntgebouw ging het razendsnel. Binnen een paar dagen was er een optie. Medewerkers weten waar ze het over hebben en schakelen snel. Ook de avond zelf verliep vlekkeloos." Binnen een week was Frits in het Muntgebouw uitverkocht. "Vijfhonderd mensen hadden hier een perfecte tijd. Ik kreeg veel positieve feedback; gasten waren echt overweldigd en verrast door de entourage." In Amsterdam en Utrecht is Frits een vaste waarde. "Mijn ambitie is om zoveel mogelijk mensen blij te maken en ik oriënteer me op steden waar veel hoogopgeleide jongeren wonen en werken.''

Drie v's

Derksen was graag gastheer voor Frits. "Dergelijke evenementen geven dynamiek. Ook krijgen bezoekers de gelegenheid kennis te maken met dit pand. Een van onze doelstellingen is om het gebouw terug te geven aan de samenleving. Daarom organiseren we ook kamerconcerten van Janine Jansen en kunnen bewoners uit de wijk hier tegen een gereduceerd tarief trouwen. Voor de toekomst zijn er nog veel meer ideeën, geïnspireerd door ons uitgangspunt de drie v's: verbinden, verrassen en verzorgen. Denk bijvoorbeeld aan vernieuwende horecaconcepten."

Missie ondersteunen

Een deel van het gebouw is nog altijd in gebruik bij De Nederlandse Munt. "Zij verhuizen binnen afzienbare tijd. Er is al extra ruimte gecreëerd in een aanvullende vleugel met een plenaire ruimte en drie subzalen. Als de Munt vertrekt, komen er nog meer mogelijkheden. Ook hebben we niet langer te maken met hoge beveiligingskosten."

Zakelijke congressen en meetings blijven de corebusiness van het Muntgebouw. "Steeds meer landelijke en zelfs internationale partijen weten ons te vinden. Ook regionale opdrachtgevers zijn van harte welkom. Bijkomende overweging daarbij is dat wij onze nek uitsteken om unieke gebouwen een duurzame toekomst te geven. Het is mooi wanneer dat wordt erkend. Door het Muntgebouw in te zetten voor hun bijeenkomsten ondersteunen regionale bedrijven ons bij deze missie."

Ook kennis maken met de bijzondere entourage van het Muntgebouw Utrecht?

Kijk op www.muntgebouw-utrecht.nl.

"Steeds meer landelijke en zelfs internationale partijen weten ons te vinden."

Pieter Aalbers en Adriaan Derksen:
erkenning voor gedurfd ondernemerschap.
Foto Frits/Ruben May

BEKROONDE CONCEPTEN

De authenticiteit en het gedurfde ondernemerschap van The Attention Group krijgt steeds meer erkenning. Zo is de Mariënhof bekroond als beste trouwlocatie. Locatiemanager Maurice van Rossum werd uitgeroepen tot F&B Professional of the Year en Zuster Margaux in de Mariënhof was finalist bij de beste wijnbarverkiezing.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement