De bewezen veranderkracht van RedFoxBlue

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2017

Floris de Bruijn: "Wij begrijpen waar verkoopsucces vandaan komt."
De bewezen veranderkracht van RedFoxBlue Verkoopboost met resultaatgarantie

Meer dan vijftien jaar ervaring met optimalisatie van marketing en sales bij honderden bedrijven van naam geeft RedFoxBlue een uniek referentiekader. "Wij begrijpen waar verkoopsucces vandaan komt," aldus senior partner Floris de Bruijn. Daarbij focust RedFoxBlue op drie pijlers van veranderkracht:

mensen, processen en data.

"RedFoxBlue heeft een voorsprong opgebouwd door veel te investeren in business intelligence."

Strategiemodel van RedFoxBlue

Floris de Bruijn beschikt over een gevarieerde ondernemerservaring in binnen- en buitenland. Hij was betrokken bij verandertrajecten en bouwde kennis op van een breed scala onderwerpen. "Daarbij combineer ik aandacht voor details die op korte termijn van belang zijn met oog voor het strategische langetermijnperspectief. Ik merk dat deze mix voor veel organisaties van waarde is." Zijn kennis en ervaring zet De Bruijn in als senior partner van RedFoxBlue. "Kernactiviteit is het verhogen van verkooprendement. Wij optimaliseren commerciële organisaties. Dat doen we voor opdrachtgevers in uiteenlopende branches; van het mkb tot top-100 ondernemingen, van mediaconcerns tot technische bedrijven. In omvang variërend van een tiental tot vele duizenden medewerkers."

Buitenstaander met frisse blik

Organisaties die RedFoxBlue inschakelen voor een salesboost doen dat veelal niet omdat het slecht gaat. "Wel kan het bijna altijd beter. De wereld verandert in hoog tempo, dus ook een verkoopafdeling moet zich aanpassen aan continu wijzigende omstandigheden. Iemand die deel uitmaakt van zo'n afdeling is elke dag gefocust bezig met zijn vak. Dan is het vaak lastig om objectief mogelijke verbeteringen te onderscheiden. Onze frisse blik als buitenstaander helpt, net als ruim vijftien jaar ervaring met verbetertrajecten bij honderden salesorganisaties."

Kleine veranderingen, grote verbetering

De inzet van RedFoxBlue start vaak met een compacte salesaudit. "Die neemt één tot een aantal dagen in beslag. We analyseren verkoopresultaten en andere data, spreken met mensen op de werkvloer en uit het management. Dat leidt tot een overzicht van kortetermijnverbeteringen ? quick wins ? inclusief een doorkijk naar de verdere toekomst."

Opdrachtgevers kunnen zelf met dit rapport aan de slag. Het merendeel besluit echter om daarbij ondersteuning van RedFoxBlue in te schakelen. "Soms zijn grotere ingrepen nodig maar vrijwel altijd is een aantal kleine veranderingen al voldoende om veel effect te creëren," weet De Bruijn. "Daarbij richten we ons op vier componenten. Allereerst meer rendement halen uit bestaande klantrelaties. Dat kan bijvoorbeeld door betere planning of effectievere klantbezoeken. Ook het gericht aanboren van nieuwe prospects krijgt aandacht. Verder gaan we aan de slag met het verhogen van de klantloyaliteit. Tot slot wordt de efficiency in het salesproces verbeterd; hierdoor kunnen de verkoopkosten omlaag."

Een bescheiden optimalisatie op elk van de deze vier gebieden heeft volgens De Bruijn al grote gevolgen. "Er ontstaat een vliegwieleffect. Een stijging van het marketing- en salesrendement met tien tot wel twintig procent blijkt door onze aanpak vaak realistisch."

Ook met een breed scala beproefde trainingen helpt RedFoxBlue directie, management en verkoopmedewerkers bij het realiseren van commerciële doelstellingen. "Onze jarenlange praktijk- en coachingervaring draagt in sterke mate bij aan het succes van onze trainingen."

Honderden succesverhalen

Bij haar aanpak hanteert RedFoxBlue een strategiemodel (zie kader). "Centraal staan de drie pijlers van veranderkracht: mensen, processen en data. Die brengen we in verbinding met doelgroepen, proposities, kanalen, marktdruk en hitrates. Door deze factoren te beïnvloeden met oog voor hun onderlinge samenhang komt een verkooporganisatie tot de gewenste verbetering."

De manier waarop dit gebeurt, is telkens maatwerk en hangt af van het bedrijf en de markt waarin dat opereert. "Door onze succesvolle ervaring bij honderden klanten kunnen we trends snel doorzien en weten we welke maatregelen effect hebben. Wij begrijpen waar verkoopsucces vandaan komt." Dit zorgt ervoor dat RedFoxBlue bij de meeste klanten een resultaatgarantie durft af te geven: een minimaal 10% hoger rendement op marketing en sales binnen twaalf maanden. "Veelal komt zo'n gezamenlijk afgesproken target tot uitdrukking in een gedeeltelijk resultaatafhankelijke fee voor onze inzet."

Krachtig instrument

Alsmaar meer gegevens komen beschikbaar die waardevol kunnen zijn bij marketing en verkoop. "Kunst is om al deze data te analyseren en gericht in te zetten. RedFoxBlue heeft hiervoor een technisch platform ontwikkeld dat uniek is in Nederland." Voor klanten is dit een krachtig instrument. "Dat blijkt uit voorbeelden waarbij op basis van onze data-analyse leadlijsten en prognoses zijn opgesteld die voor ruim 95% realistisch waren."

Dergelijke data-gedreven verkoop neemt in de toekomst een nog veel grotere vlucht, voorspelt De Bruijn. "RedFoxBlue heeft op dit gebied een voorsprong opgebouwd door veel te investeren in business intelligence. Dat blijven we doen. Consultancy is mensenwerk. Met deze expertise voegen wij hier een element aan toe dat de waarde van onze inzet exponentieel verhoogt."

Nieuwsgierig naar de bewezen

aanpak van RedFoxBlue?

Floris de Bruijn vertelt graag meer:

Bel 06-46017693 of mail naar

floris.de.bruijn@redfoxblue.nl.

MENSEN MET MEERWAARDE

RedFoxBlue groeit en heeft op dit

moment 25 partners. "Stuk voor stuk zwaargewichten, professionals met gemiddeld tien jaar ervaring in sales, commercie en senior management,"

aldus Floris de Bruijn. De partners

worden ondersteund door een business intelligenceafdeling. Zij zijn inzetbaar in verschillende rollen: consultant, coach, trainer, implementator, interim- of verandermanager. "Regelmatig werken meerdere partners samen voor een klant. Ook los daarvan is er onderling veel interactie. We sparren intensief en er zijn gezamenlijke kennissessies. Doel is om elkaar en daarmee onze klanten verder te brengen."