Autobedrijf Cluistra: mobiliteitspartner met persoonlijke aanpak

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2017

Autobedrijf Cluistra Mobiliteitspartner met persoonlijke aanpak

Met vestigingen in Nieuwegein en Veenendaal bedient Autobedrijf Cluistra een flink stuk van centraal Nederland waar het aankomt op Hyundai en Mazda, twee merken die elkaar niet bijten en op veel vlakken juist aanvullen. Goed afgestemd dus, net als Autobedrijf Cluistra zelf: "We zijn klein genoeg om als dealer particuliere klanten persoonlijke aandacht en maatwerk te bieden, maar groot genoeg om ook de zakelijke markt professioneel te helpen bij alle mobiliteitszaken", aldus Gert Cluistra, samen met broer Jan eigenaar van het bedrijf.

Autobedrijf Cluistra is een familiebedrijf en de langst bestaande Hyundai-dealer van Nederland. Al in 1979 zetten Joop en Ina Cluistra (ouders van huidige eigenaar Gert Cluistra) tijdens de Autorai hun handtekeningen onder een dealercontract met het Koreaanse merk. "Mijn vader zag dat die Koreanen echt wat in hun mars hadden en dat had hij goed gezien", vertelt Gert Cluistra nu. "De geldingsdrang die de Koreanen zo kenmerkt had Hyundai toen ook al. Ze lopen voorop in de ontwikkelingen en wij zijn door de jaren heen meegegroeid met het merk." In 2014 werd Mazda toegevoegd aan het aanbod van Autobedrijf Cluistra. "Als een stukje toegevoegde waarde in ons bestaande bedrijf", legt Cluistra uit. "Je bedient er een heel andere klantenkring mee. Mazda is heel erg van de styling en van hoogwaardige premium producten. Hyundai heeft een heel breed gamma. Op die manier kunnen we de hele markt bewerken."

Mazda

Dat Mazda later aan het aanbod werd toegevoegd wil overigens geenszins zeggen dat het merk 'erbij' gedaan wordt. Integendeel, beweert Jan Cluistra: "We hebben dedicated Mazda-medewerkers, zowel in de showroom als in de werkplaats. Er is wel één receptie, maar verder is Mazda heel secuur en bewust geïntroduceerd. Het is een merk waar we, net als veel Mazda-rijders, oprecht trots op zijn."

Loyaliteit

Bij Autobedrijf Cluistra draait alles om de lange termijn, dat blijkt al uit de kreet die bij het bedrijf aan de muur hangt: 'Elke dag doen we ons uiterste best om u als klant morgen tevreden terug te zien'. "Dat is geen loze kreet, maar echt wat we nastreven", geeft Gert Cluistra aan. "Mede daarom hebben we ook superscherpe uurtarieven. Niet om onszelf tekort te doen, maar omdat we van mening zijn dat het voor minder moet, als het voor minder kan. Daarmee houd je ook de klantloyaliteit vast. We hebben ook geen aandeelhouders of investeringsmaatschappijen die vragen om rendementen op de korte termijn. Nee, we gaan echt voor de lange relaties. We denken mee met de klanten en kunnen dat goed omdat we uit de particuliere markt komen. Niet het high-end deel van die markt, maar juist de onderste regionen, waar Hyundai oorspronkelijk vandaan komt. We zijn gewend om scherp te calculeren en vinden ook dat we dat vooral moeten blijven doen."

Rationeler

Dat het belangrijk is om op die manier mee te denken, merkt Jan Cluistra ook in de markt: "Bedrijven gaan steeds rationeler om met hun wagenpark. Er wordt minder besloten vanuit emotie en veel meer vanuit de ratio. Hyundai is wat dat betreft populair door de scherpe prijzen en de ruime garantievoorwaarden. Het merk biedt zonder beperkingen een garantie van maar liefst vijf jaar, dat heeft geen enkel ander merk. Het is een stukje zekerheid en daar wordt steeds meer naar gezocht. Hyundai springt daar feilloos op in."

Mobiliteitspartner

De professionaliteit, de schaalgrootte, de persoonlijke aanpak?.allemaal redenen waarom klanten voor de diensten van Autobedrijf Cluistra kiezen. Het zijn geen loze kreten en de klanten herkennen dat. "We zijn ook veel meer dan een dealer alleen", legt Gert Cluistra uit. "Soms besteden bedrijven hun complete wagenpark aan ons uit. Dan zoeken wij een geschikte leasemaatschappij uit en de perfecte auto voor de specifieke gebruikers. Ook in het complete wagenparkbeheer en het onderhoud kunnen wij voorzien. Klanten erkennen dat we niet meer 'zo maar een autobedrijf zijn', maar veel meer een complete mobiliteitspartner."

www.cluistra.nl