Artikel

07-06-2019 14:24

Comfort op de werkvloer: 5 tips

Dat je zorgt voor ergonomie op de werkvloer is super belangrijk. Het zorgt voor een goede werksfeer, en het belangrijkste de gezondheid van de werknemers is dan goed. Wil je de ergonomie verbeteren zijn er nog een aantal punten waar je winst op kunt boeken. Wanneer je een bedrijf hebt waar veel mensen achter het bureau zitten, is het belangrijk dit artikel goed door te lezen want dan is de ergonomie extra belangrijk.

Op kantoor
De basis van ergonomisch werken op kantoor is een goede zithouding belangrijk. Door een goede zithouding aan te nemen voorkom je bepaalde klachten, zoals last van de onderrug of een stijve nek. Ergonomisch werken gaat om meer dan alleen een afstelbare tafel of bureaustoel. Het gaat over een veilige maar ook opgeruimde werkplek. Ordenen van administratie en losliggende kabels netjes wegwerken is daar ook onderdeel van. Zorg voor een goed ingerichte werkplek en je verlaagt de kans op veiligheidsrisico’s en gezondheidsproblemen al flink. En dat is nog niet alles, het verlaagt namelijk ook het ziekteverzuim en het zorgt voor helderheid. Er zijn ook ergonomische rubbermatten, kijk voor rubbermatten bij Multitube.

5 tips, hoe de ergonomie op de werkvloer te verbeteren:
 
  1. Wissel vaker van zitpositie. Zelfs een bureau dat ergonomisch is, is geen garantie op het vermijden van klachten. Regelmatig verwisselen van zitpositie is dus een aanrader. Je voorkomt dan overmatige druk op spiergroepen. Blijf je slecht zitten kan het er dus voor zorgen dat je last krijgt van je onderrug. Heb je een zithouding van 90 graden met je voeten plat op de grond zit je uitstekend.
     
  2. Goed drinken! Drink regelmatig water en haal ook wat voor je collega’s. Zo blijven jij en je collega’s goed gehydrateerd. Je blijft daardoor frisser en je blijft in beweging.
     
  3. Wil je een gezonde zithouding is het beter om de laptop op een houder te zetten. Je kan het scherm dan bekijken met een goede zithoek van 90 graden.
     
  4. Wanneer je pijntjes begint te krijgen is het belangrijk om even te stoppen met wat je op dat moment aan het doen was. Loop even kort een stukje of ga anders zitten dat scheelt al wat meestal. Je voorkomt dan dat je klachten blijvend of serieus worden.
     
  5. Met een zit sta bureau kan je ook je houding verwisselen dit zijn goede en handige ergonomische producten. Je verhoogt dan ook nog eens je productiviteit en je ontlast je kwetsbare spiergroepen.


Algemene voorwaarden | privacy statement