Nieuws

05-02-2020 15:20

Welke kosten van een bedrijfsfinanciering kan je aftrekken bij de belasting?

Je hebt vast weleens gehoord dat bepaalde gedeelten van een bedrijfsfinanciering aftrekbaar zijn bij de belasting. Echter is het vaak niet helemaal duidelijk om welk gedeelte het nu gaat en wat dat voor jouw onderneming precies betekent. 
Om aan al deze onduidelijkheid een einde te maken: Kosten van een bedrijfsfinanciering zijn altijd aftrekbaar van de belasting. Dus of je nu een ZZP-er of een MKB-er bent, je mag je kosten altijd van je winst afhalen. Maak je over een lening van €50.000 bijvoorbeeld €3.500 aan kosten? Dan haal je deze €3.500 van je totale winst af. Dit levert een significant belastingvoordeel op. 

Waar zitten de kosten van een bedrijfsfinanciering in?  
Over het algemeen heb je bij een bedrijfsfinanciering met verschillende kostenposten te maken. Met de kostenposten worden dan de gemaakte kosten tijdens het leenproces bedoeld. Hier zit de lening zelf uiteraard niet bij inbegrepen, aangezien je deze één-op-één ontvangt en weer terugbetaald. Daarmee zitten de kosten van een bedrijfsfinanciering hem in: 
  • Aanvraag- en afsluitkosten
  • Rente
  • Boetes (mogelijk)
Al deze kosten bij elkaar opgeteld zijn aftrekbaar van de belasting. 

Verschil tussen aflossing en rente
Je denkt misschien: maar is een aflossing niet ook een kostenpost? In feite maak je deze kosten wel maandelijks, maar netto gezien ga je er door deze uitgave niet op achteruit. Op een eerder moment heb je dit bedrag al in één keer als lening ontvangen. Alle aflossingen bij elkaar vallen daarmee weg tegen het initiële leenbedrag dat je ontving. Alleen de rente en de andere eerder genoemde kosten blijven netto gezien als kosten over wanneer je alle uitgaven tegen de ontvangen lening wegstreept. 
Kun je het totale leenbedrag zelf ook aftrekken van de belasting? 

Naast slechts het aftrekken van de kosten, zou het natuurlijk ook heel fijn zijn om de volledige lening van de belasting af te mogen trekken. Deze optie is er alleen helaas niet. Zoals eerder aangegeven mag je alleen de gemaakte kosten van de rente aftrekken. Dit geldt zowel voor ondernemers die zelfstandig werken als ook voor MKB-ers. 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement