Nieuws

22-12-2021 15:20

Hoe registreer je een merknaam?

Veel startende ondernemers vragen zich af of ze met het registreren en het inschrijven van hun handelsnaam bij de kamer van koophandel hiermee ook meteen hun merknaam hebben veilig gesteld. Helaas moeten we je daar in teleurstellen. Allereerst is je handelsnaam niet automatisch ook je merknaam en bij het merknaam registreren komt echt iets meer kijken dan alleen de stap naar de KvK. Wat het verschil is tussen een handels- en een merknaam en hoe je een merknaam registreert vertellen we je in dit artikel.

Wat is een handelsnaam?
Je handelsnaam, het woord zegt het eigenlijk al een beetje, is de naam waarmee je handel gaat drijven. Dus de naam waarmee je naar buiten treedt als bedrijf zijnde. Dit is de naam die je bedacht hebt toen je het bedrijf op ging richten en dit is ook de naam waarmee je het bedrijf bij de KvK hebt ingeschreven. Door deze inschrijving heb je een heel klein beetje bescherming vanuit de handelsnaamwet. Dat wil zeggen dat niet iedereen zomaar dezelfde naam mag voeren en actief mag zijn in dezelfde sector. Doet iemand dit wel kan hier een boete voor worden opgelegd. 

Met het inschrijven van je handelsnaam is deze dus beschermd maar daarmee nog niet de logo’s en merken die onder je handelsnaam vallen. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld the Coca Cola Company. Dit is de handelsnaam van het bedrijf dat we allemaal kennen onder de merknaam Coca Cola. Daarnaast heeft the Coca Cola Company nog meer merknamen zoals Fanta, Sprite, Aquarius, Fernandes en ga zo maar door. Een merknaam hoeft dus niet per se dezelfde naam als de handelsnaam te dragen.

Wat is een merknaam?
Een merknaam is vaak het eerste waar mensen met je merk in aanraking komen, en daarmee is het misschien wel één van de belangrijkste visitekaartjes van je merk. Mensen leggen namelijk in een split second associaties. Een merknaam is dat wat blijft hangen. Neem het voorbeeld van Coca Cola, veel mensen weten niet eens dat het bedrijf voluit The Coca Cola Company heet. Ze kennen het alleen onder de merknaam Coca Cola. Hetzelfde geldt voor veel van de andere merknamen van dit bedrijf. 

Hoe registreer je een merknaam?
Heb jij dus een fantastische merknaam bedacht en wil je voorkomen dat er anderen mee vandoor gaan? Dan is het zaak om je merknaam te registreren. Hiermee zorg je ervoor dat niemand, in het gebied waar je merknaam geregistreerd is, dezelfde of een vergelijkbare merknaam kan gebruiken. Hetzelfde geldt voor je logo. Bij een merknaam registreren komt echter heel wat meer kijken dan bij een handelsnaam registreren. Zo moet je bijvoorbeeld eerst eens nagaan of je merknaam echt onderscheidend is. Het bekende voorbeeld luidt: de naam “appel” mag niet voor een fruitboer maar wel voor een computerfabrikant. Daarnaast mag de merknaam niet misleidend zijn en is het goed om er over na te denken waar je je merknaam wilt registreren. Hier zijn namelijk 3 mogelijkheden voor, namelijk de Benelux, de EU en internationaal. Daarnaast zijn er nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden als je een merknaam gaat registreren. Het is dan ook verstandig om hier een professional voor in te schakelen en je persoonlijk te laten adviseren wat voor jou de beste keuze is.
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement