Nieuws
20-11-2024 11:09
Dit zijn belangrijke managementskills in deze 'nieuwe' tijd
De wereld is flink aan het veranderen door technologie en met name door AI. En daardoor is natuurlijk ook veel op de werkvloer veranderd. Steeds meer mensen besluiten bijvoorbeeld om als zelfstandige aan de slag te gaan of ze gaan wel in loondienst werken, maar dan voor een deel thuis. Bovendien lopen taken tegenwoordig steeds vaker door elkaar heen en wordt er bij veel functies de focus op eigen verantwoordelijkheid gelegd.Al met al zorgt dit er niet alleen voor dat het werk voor de werknemers volledig anders is, maar ook voor de managers. De ‘klassieke’ manager met autoritair gezag over zijn team bestaat bijna niet meer. Vooral omdat klussen meer zijn afgebakend en er op de werkvloer ook een andere stijl van toepassing is. Maar je vraagt je dan ongetwijfeld af wat dan de belangrijkste managementskills van deze tijd zijn. Daar vertellen we je graag meer over.
Een hoog EQ
Je hebt ongetwijfeld van de term IQ gehoord, maar wellicht niet van EQ. De afkorting EQ, soms ook wel EI genoemd, staat voor emotionele intelligentie. Daarmee worden de sociale capaciteiten van een mens bedoeld. Het hebben van een hoog EQ brengt voor managers verschillende voordelen met zich mee. Daardoor hebben ze namelijk een groter emotioneel en sociaal zelfbewustzijn en dat maakt dat ze zich oprecht in anderen kunnen inleveren.En juist dat is een ultieme vaardigheid om te hebben wanneer je verantwoordelijk bent voor een team waarin waarschijnlijk veel mensen een andere mening hebben. Met een goede EQ weet je begrip te krijgen en kun je je team emotioneel afstemmen. Mensen met een EQ worden dan ook echte verbinders genoemd. Uiteraard is het ook mogelijk om je EQ, en andere vaardigheden, te ontwikkelen. Managementskills.nl kan je daarbij helpen.
Aanpassingsvermogen
In een wereld met snelle technologische ontwikkelingen heeft een manager ook een belangrijke andere vaardigheid nodig: namelijk het vermogen om zich snel aan te passen aan nieuwe situaties. Een voorbeeld daarvan gaven we al eerder in dit artikel: dat managers moeten dealen met een deel van het personeel dat thuiswerkt.Maar bepaalde situaties veranderen ook snel. Dat door AI de klantenservice bijvoorbeeld volledig anders wordt ingedeeld. Als manager in deze tijd moet je meerdere ballen hoog houden en de capaciteiten hebben om je zeer snel aan te passen.