MBS: specialist wil voorsprong behouden

Magazines | Utrecht Business Nr 2 2019 | Lees volledige uitgave online

Eric van Schaik en Wim van Looijengoed namen in 2000 de activiteiten van hun toenmalige werkgever over. Het was de start van MultiBouwSystemen (MBS). "We zagen perspectief in de productie van betonnen elementen," zegt Van Looijengoed. Aanvankelijk voor stallen, later kwamen daar kelders voor het hogere woningsegment bij. "Het bleek een schot in de roos. Al snel maakten we tientallen kelders per jaar." Tijdens een buitenlandse beurs viel het oog op een mal voor een betonnen trap. "Die werd aangeschaft en vormde de grondslag voor een nieuwe discipline. Op dit moment zorgt trappenbouw voor een substantieel deel van onze omzet."

Kansen pakken

Het voorbeeld is illustratief voor de alertheid als het gaat om nieuwe mogelijkheden. "Als we iets zien dat kansrijk is, gaan we ervoor. Er is geen angst om te experimenteren. Dat niet alles direct lukt, is geen probleem." Mede door deze instelling

namen de activiteiten een grote vlucht. Bijna twintig jaar na de start werken er zo'n 300 mensen bij MBS, verdeeld over negen gespecialiseerde werkmaatschappijen waar prefab beton cen-traal staat. MBS maakt onder meer cascowanden, vloerplaten, kelderwanden, betontrappen en keerwanden. Deze worden toegepast in de woningbouw, utiliteit en infrastructuur. Naast het hoofdkantoor in Soest zijn er productielocaties in Vianen, Rijssen, Staphorst en Emmen.

Kwalitatief superieur

De vraag naar betonproducten neemt toe. "Beton is een sterk materiaal, uitermate geschikt voor constructieve toepassin-gen en kwalitatief superieur aan kalkzandsteen," aldus Van Looijengoed. "Ook het feit dat metselaars alsmaar schaarser worden, maakt kalkzandsteen minder aantrekkelijk. Verder is beton in een steeds hoogwaardiger vorm recyclebaar. De thermische buffercapaciteit van beton biedt voordeel in de ontwikkeling naar duurzaam, energieneutraal en comfortabel bouwen."

Ideale condities

MBS combineert de onderscheidende eigenschappen van beton met prefab productie. "In Vianen staan vijftig verwarmde stalen tafels waarop dagelijks meerdere elementen gemaakt

Specialist wil voorsprong behouden

Bij MBS draait alles om beton

MBS is specialist in prefab betonelementen voor woningbouw, industrie en infrastructuur. Productie vindt plaats onder optimale omstandigheden. Innovatie is een tweede natuur binnen het bedrijf. "We zijn continu op zoek naar nieuwe producten en slimme toepassingen van beton."

BEDRIJFSPROFIEL

TROUWE MEDEWERKERS, DYNAMISCHE WERKOMGEVING

Medewerkers van MBS hebben veel verantwoordelijkheid. "Je krijgt hier alle ruimte om je te ontwikkelen," aldus Van Looijengoed. "Samen met de korte lijnen en snelle besluitvorming leidt dat tot een dynamische werkomgeving. We zorgen goed voor onze mensen en de dienstverbanden zijn bovengemiddeld lang. Belangrijk voor de borging van kennis in de organisatie."

kunnen worden. Er zijn speciale maatwerkmallen voor elementen zoals gedraaide betontrappen, balken en bordessen. Voor rechte steektrappen en keerwanden gebruiken we standaardmallen. In Vianen worden ook voorgespannen vloeren en balken geproduceerd. De ligging aan het Merwedekanaal is ideaal voor het transport van grote elementen."

Bij MBS vindt de productie onder ideale condities plaats. "In tegenstelling tot beton dat op een bouw-plaats wordt gestort. Daar heb je te maken met vocht en temperatuurverschillen. Ook kunnen wij veel sneller en effici?nter produceren. Als je alles goed doorrekent en rekening houdt met de hoge faalkosten op de bouwplaats is prefab beton ook nog eens goedkoper."

Slimme kelder

Innovatie is vanzelfsprekend bij MBS. "We denken continu na over nieuwe producten en slimme toe-passingen van beton," stelt Van Looijengoed. "Goed voorbeeld is de afzinkbare kelder. Die heeft zeker binnenstedelijk grote voordelen ten opzichte van de traditionele werkwijze met stalen damwanden en gestorte elementen. Onze oplossing is sneller, zorgt voor minder bodemverstoring en maakt het mogelijk om op de erfgrens te bouwen."

Andere opvallende innovatie is een digitaal moni-toringssysteem dat MBS dit jaar introduceerde op de Bouwbeurs, samen met T-Systems Nederland uit Utrecht. "Met ge?ntegreerde sensoren kan beton continu worden gemonitord. Een uitkomst bij on-der meer bruggen, tunnels en andere infrawerken. Dreigende schade aan wapening en constructie wordt hiermee tijdig gesignaleerd."

Voorsprong door filosofie

Om woningbouw de zo gewenste versnelling te geven, is seriematige productie een absolute noodzaak. "Steeds meer bouwers bieden dergelijke woningen aan," zegt Van Looijengoed. De concept-matige benadering is MBS op het lijf geschreven. "Systeembouw zit in ons DNA. We hebben altijd vastgehouden aan deze filosofie, soms tegen de stroom in. Dat zorgt voor een belangrijke voor-sprong nu seriematige woningbouw steeds meer gemeengoed wordt." MBS maakt componenten voor meerdere aannemers. "Installateurs kunnen al tijdens onze productie voorzieningen aanbrengen in de prefab vloeren. Hierdoor gaat de afbouw op locatie een stuk sneller."

Standaardisatie en flexibiliteit

Om de voordelen van prefab maximaal te benutten, is zoveel mogelijk uniformiteit nodig. "De elemen-ten die wij voor de verschillende bouwbedrijven maken, zijn grotendeels identiek. Toch wijken ze op details allemaal iets af." Hiermee snijdt Van Looijengoed een van de belangrijkste uitdagingen van MBS aan. "Het is een continue zoektocht naar de balans tussen standaardisatie en flexibiliteit. Het eerste is een vereiste om snel en effici?nt te kunnen produceren. Tegelijkertijd willen opdrachtgevers zoveel mogelijk tegemoet komen aan de wensen en

voorkeuren van toekomstige bewoners. Samen met een aantal aannemers ontwikkelen we een systeem dat beide doelstellingen maximaal combineert."

Digitale uitdaging

Om te komen tot nog meer efficiency zet MBS in op verdere automatisering van haar productieproces. "We ori?nteren ons op de toepassing van robots. Er zijn intensieve contacten met leveranciers van hard- en software, onmisbare partners bij een dergelijk traject. Ook onze afnemers spelen een cruciale rol. Idealiter leveren zij hun constructiete-keningen digitaal op een zodanige manier aan dat we deze direct kunnen verwerken. Daar ligt nog wel een uitdaging."

Investeren in vernieuwing

Dat verregaande digitalisering en robotisering onvermijdelijk zijn, staat voor Van Looijengoed buiten kijf. "Als wij onze voorsprong willen behou-den, moeten wij blijven investeren in vernieuwing. Gelukkig is dat een tweede natuur bij dit bedrijf. Daarom zien we de toekomst met alle vertrouwen tegemoet." De omstandigheden zijn gunstig. "De groei in woningbouw houdt aan. Door de stijgende huizenprijzen is de aanleg van een kelder een slimme investering. En als gevolg van de beperkte ruimte in Nederland is meer hoogbouw onvermij-delijk. Al deze ontwikkelingen leveren kansen op voor MBS."

Meer informatie via 035-5881888 of

www.mbs-groep.nl

"Innovatie is een tweede natuur in dit bedrijf."

BEDRIJFSPROFIEL

De samenwerking tussen Heineken en Jaarbeurs is sinds het begin van het jaar een feit. Kun je iets zeggen over de acties die tot nu toe in gang zijn gezet?

"Onze samenwerking is per 1 januari van start ge-gaan. De eerste focus lag op de vaste locaties, deze zijn omgebouwd naar het Heineken assortiment. Daarnaast was februari direct een drukke maand vanwege BouwBeurs, MOTORbeurs Utrecht en Das Coen und Sander Fest. We hebben voor deze evenementen nauw samengewerkt om mooie activaties neer te zetten. Voorbeelden zijn een Heineken biercaf? bij MOTORbeurs Utrecht en speciaalbierbarren bij BouwBeurs, MOTORbeurs Utrecht en Das Coen und Sander Fest.

Wat is volgens Heineken de kracht van events en daar zichtbaar zijn als merk?

"Jaarbeurs is een icoon van de stad Utrecht en daarom zien wij het als een eer dat wij onze bieren en ciders bij de Jaarbeurs mogen leveren. Jaarlijks bezoeken bijna 2,5 miljoen mensen de Jaarbeurs. Kortom: een plek waar wij met onze producten graag aanwezig willen zijn. Wij doen dit door de vaste locaties van Jaarbeurs, waaronder restaurants Zeyn, Speys en Steyl en congrescentrum Supernova/Media Plaza, optimaal invulling te geven van ons merkenportfolio en daarnaast per beurs of evene-ment een tailormade merkactivatie in te zetten."

Hoe ziet Heineken haar toegevoegde waarde/rol binnen de eventindustrie? En wat merkt de klant hiervan bij Jaarbeurs?

"Jaarbeurs heeft een unieke plek binnen de even-tindustrie omdat het in staat is de grootste indoor events binnen Nederland te kunnen huisvesten. Een mooi voorbeeld hiervan is Thunderdome dat later dit jaar zal gaan plaatsvinden, zij streven ernaar om het grootste indoor feest van Nederland te worden. Samen met de organisatie van Thunderdome en de Jaarbeurs willen wij hier invulling aan geven door te activeren met bij-voorbeeld Desperados. Hierbij streven wij ernaar

om dezelfde beleving en kwaliteit te bieden die consumenten van ons gewend zijn bij de outdoor events van Heineken."

Welke trends en ontwikkelingen zien beide partijen op het gebied van events en op welke manier wordt hierop ingespeeld bij deze samenwerking?

"Jaarbeurs heeft een groot aantal beurstitels waar een brede doelgroep op afkomt. Een van de trends die wij in de horeca zien, is de keuze voor alcoholvrije of laag alcoholische producten. Hier spelen wij samen op in door tijdens deze beurzen ook met Heineken 0.0 te activeren. Een voorbeeld hiervan is tijdens MOTORbeurs Utrecht waar wij twee activaties opzetten. Bezoekers konden bij aanschaf van Heineken 0.0 tickets winnen voor de TT in Assen."

Wat is jullie ervaring met merkactivatie tijdens events en kun je enkele voorbeel-den noemen hoe Heineken succesvol merk-activatie toe heeft gepast?

"Het succes van een merkactivatie wordt gemeten aan de hand van de doelstellingen van de diverse partijen. Belangrijk is om elkaars doelstellin-gen goed te begrijpen en daar vervolgens via de merkactivatie aan bij te dragen. Dit jaar hebben we bij Das Coen und Sander Fest een activatie gedaan waarbij bezoekers een sleutelhanger ("Der Sch?sselhanger") konden krijgen. Organisator Talpa was tevreden omdat dit een leuk extraatje was voor het feest en voor Jaarbeurs was dit een omzetstimulans. Ons gezamenlijk doel was om door middel van deze merkactivaties een extra beleving voor de bezoeker te realiseren waarbij wij daarnaast ook extra omzet willen genereren. Een win-win-win situatie voor de bezoeker, Jaarbeurs en Heineken."

Jaarbeurs en Heineken zijn partners! Bij Jaarbeurs evenementen zal er Heineken bier geschonken worden en zullen er diverse creatieve merkactivaties te zien zijn. Ernst-Jan van der Wal, National Sales Manager bij Heineken, vertelt over deze bijzondere samenwerking en de voordelen van het partnerschap tussen de twee bedrijven.

Innovatief

partnerschap

Jaarbeurs en Heineken:

interview jaarbeurs utrecht

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement