Land Rover Discovery Sport: Fraai en veelzijdig

Magazines | Utrecht Business Nr 1 - 2015 | Lees volledige uitgave online

Naast Range Rover (Range Rover, Sport en Evoque) en de bijkans onverwoestbare Defender vormt de Discovery-reeks de derde troef uit het gamma van Land Rover. De nieuwe Discovery Sport is het actuele visitekaartje in het compacte premiumsegment. Sterke punten van deze anders dan andere SUV: ruimte, veelzijdigheid en karakter.

Land Rover Discovery Sport

Fraai en veelzijdig

De nieuwe Sport is opvolger van de Freelander en komt naast de bestaande zevenzits Discovery. Het is een aansprekende auto die als het gaat om design nadrukkelijk knipoogt naar de Evoque. Niet vreemd, gezien de positieve respons op dit model. De Discovery Sport is een geslaagde mix van elegantie en kracht, duidelijk herkenbaar als een Land Rover.

Tabletbeleving

Het interieur is ruim, waarbij de verstelbare achterbank voor extra flexibiliteit zorgt. Desgewenst biedt de nieuwe Discovery zelfs plaats aan vijf plus twee inzittenden. De nieuwe multi-link achterwielophanging laat namelijk ruimte voor een eventuele derde rij stoelen. Andere noviteit: een multimediasysteem met aanraakscherm dat nu ook in de auto een tabletbeleving creëert. De mogelijkheid om tot vier 12V- en zes USB-oplaadpunten te integreren, sluit eveneens aan bij de huidige digitale wereld.

Terrain Response

Als vanzelfsprekend is ook bij deze Land Rover veel aandacht voor veiligheid. Zo beschikt de Discovery Sport over een automatische noodrem en een voetgangersairbag in de motorkap. Het is de eerste keer dat een auto in deze klasse zo’n voorziening heeft, claimt Land Rover. In de Euro NCAP-test scoort de Sport de maximale vijf sterren.

Veel kopers zullen de auto vooral gebruiken op keurig verzorgde asfaltwegen. Voor wie toch buiten de gebaande paden wil, biedt de Sport een aantal welkome hulpmiddelen. Terrain Response beschikt over vier voorgeprogrammeerde standen en past de afstemming aan de ondergrond waarop gereden wordt aan. Hill Descent Control zorgt ervoor dat de snelheid bij een afdaling binnen de perken blijft. Ook goed om te weten: de veilige maximale doorwaaddiepte is 60 cm.

Drie motoren

Bij de introductie is de Discovery Sport beschikbaar met voorwiel- of vierwielaandrijving en drie viercilinder motoren: een 2,0-liter turbo benzinemotor (240 pk, alleen met negentraps automaat) en twee 2,2-liter turbodiesels, respectievelijk met 150 en 190 pk. De diesels kunnen naar wens gecombineerd worden met de automaat of een handgeschakelde zesbak. Later dit jaar – naar verwachting in september – volgt een high-efficiency ED4 turbodiesel met een beoogde CO2-emissie van 119 g/km.

Minder BPM

De prijslijst van de Discovery Sport start bij 40.700 euro voor de eD4. Dat is substantieel goedkoper – meer dan tien mille zelfs – dan het instapmodel van voorganger Freelander. Dat wordt deels veroorzaakt door het achterwege laten van vierwielaandrijving. Maar ook de fors teruggebrachte CO2-uitstoot doet in positieve zin een duit het zakje; de BPM is een stuk lager. Top of the range is de Discovery Sport Si4 HSE Luxury waarvoor 72.200 euro verschuldigd is. n

AUTOTEST

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement