Peter Prins: ‘In Utrecht gunnen we elkaar wat’

Magazines | Utrecht Business Nr 2 - 2015 | Lees volledige uitgave online

Het zou met de Utrechtse inborst te maken kunnen hebben, denkt Peter Prins. ‘Wij gunnen elkaar in Utrecht wel wat. Dan gun je ook dat mensen die hulp nodig hebben, die hulp krijgen.’ De directeur van Prins Schoonmaakdiensten is een van de ‘social business incubators’ van De Slinger Utrecht. Samen met enkele andere Utrechtse ondernemers adviseert hij op verzoek van De Slinger maatschappelijke initiatieven. Zo adviseerde hij vorige maand met de collega-incubators de Dierenvoedselbank in Zuilen bij het professionaliseren van hun organisatie.

Peter Prins, directeur Prins Schoonmaakdiensten

‘In Utrecht gunnen

we elkaar wat’

TEKST en fotografie arnoud cornelissen

Prins rolde per ongeluk in de wereld van de schoonmaak. Zijn oom Tino zette de onderneming in 1976 op. In 1991 haalde hij zijn neef Peter binnen. ‘Ik ben begonnen als schoonmaker/glazenwasser en heb me in de organisatie omhooggewerkt.’ Sinds 1998 heeft hij een leidinggevende functie; in 2007 nam hij de onderneming van zijn oom over. Er werken inmiddels 150 mensen. ‘Niet allemaal fulltime natuurlijk. Maar er staan wel 150 gezinnen achter, waar ik mede verantwoordelijk voor ben.’

Drijfveer

Dat gevoel van verantwoordelijkheid voor anderen zit van nature in Peter Prins. Hij sloot zich bijvoorbeeld aan bij de Junior Kamer in Utrecht, een organisatie die zich richt op persoonlijke ontwikkeling en hierbij vele maatschappelijke projecten ondersteunt. ‘Het heeft ermee te maken hoe je in het leven staat. Er zijn mensen in de samenleving die het minder hebben getroffen dan wij. Dan is het fijn als je wat voor hen kunt doen. Ieder mens heeft op een bepaald moment de hulp van een ander nodig. Dan is het goed als iemand voor je klaarstaat op het moment dat jij die hulp nodig hebt. Dat is voor mij de drijfveer om maatschappelijk betrokken te ondernemen. Ik kan nu helpen.’

Hoger op de ladder

Maatschappelijk betrokken ondernemen gaat volgens Prins verder dan op bepaalde momenten leuke dingen doen met een maatschappelijk nut. ‘Prima hoor, als je met je medewerkers op een zaterdag vrijwilligerswerk doet. Maar mijn mensen hebben een fysiek zwaar beroep. Moet ik ze dan ook nog eens in hun vrije tijd vragen voor een klus? Ik vind dat ik in eerste instantie een goed arbeidsklimaat moet bieden. Je moet medewerkers dus bijvoorbeeld een reële hoeveelheid tijd geven om een schoonmaakklus te klaren. Ook moet ik voor ze klaar staan als er problemen zijn, er even langs gaan als iemand ziek is. Dan willen medewerkers ook best voor jou een stapje harder lopen. Het moet van twee kanten komen. We bieden onze mensen ook opleidingen, zodat ze zich kunnen ontwikkelen en hoger op de maatschappelijke ladder kunnen komen. Daar zijn ze trots op. Ook dat is maatschappelijk betrokken ondernemen.’

Blijven groeien

‘Ik wil niet het goedkoopste schoonmaakbedrijf zijn,’ zegt Prins. ‘Ik ben wel eens klanten verloren op grond van de prijs. Een aantal daarvan is later weer teruggekomen, omdat ze merkten dat ook kwaliteit belangrijk is. Het resultaat is dat de onderneming de afgelopen jaren tegen de markt in is blijven groeien. Maar het heeft er ook mee te maken dat het werk ons wordt gegund hier in Utrecht. We doen veel zaken onder elkaar, we gunnen elkaar iets en dat komt terug in het sociale gezicht. Want ook op dat vlak gunnen we elkaar wat.’

SLINGER NIEUWS

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement