Makro nieuwe stijl: alle ruimte aan lokaal ondernemen!

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Makro nieuwe stijl: alle ruimte aan lokaal ondernemen!

Veel vers, lokaal biologisch en (net)werkfaciliteiten voor ondernemers

Op 28 september opent Makro Nieuwegein de deuren van 'Makro nieuwe stijl'. De complete winkel is gestript en wordt volledig voorzien van een nieuw interieur. Maar daar blijft het niet bij, want Makro gooit het roer om. Er zijn hele nieuwe concepten tot stand gekomen waar vooral lokale ondernemers, al dan niet in de horecasector, profijt van hebben. Mooie nieuwe producten, ontmoetingsfaciliteiten en nieuwe samenwerkingen met onder andere Local2Local en OCMN, Ondernemers Conferenties Midden-Nederland, maken dat Makro lokaal ondernemen stimuleert en faciliteert.

Een bezoek aan de Makro is een beleving. Dat betekent dat er veel aandacht is besteed aan sfeer. Actief wordt ingezet op de continue inspiratie van bezoekers. Kasper te Braak, vestigingsmanager: "We bieden met het nieuwe concept als het ware een marktplaats voor kleine en zelfstandig ondernemers waar ontmoeten, ontwikkelen en ontdekken centraal staan. Dat betekent dat er een Netwerkplein en een Foodcourt zijn, waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten om te lunchen, dineren, netwerken en werken. Tevens zijn er vergaderruimten, waar men naar wens gebruik van kan maken."

Lokale ondernemers faciliteren

Het Foodcourt voorziet ondernemers in een lunch of diner gemaakt met producten uit de winkel. Alleen een kopje koffie kan natuurlijk ook. Te Braak: "Bij de ontwikkeling van het concept hebben we rekening gehouden met de sfeer die uitgestraald moet worden. Het gaat er ten slotte om dat ondernemers zich prettig voelen. Het Netwerkplein heeft tot doel ondernemers te faciliteren met een flexplek met gratis WiFi, die zonder Makropas toegankelijk is. Makro zet niet alleen in op ontmoeten. Door middel van trainingen en workshops kunnen ondernemers zich verder ontwikkelen en hun (praktijk)kennis verruimen. De vergaderruimten zijn via Seats2meet te reserveren."

Voor ondernemers

door ondernemers

Enthousiaste oprichters van OCMN, Peter Klink en Karen Bos geloven in dit nieuwe ondernemen. Door zelf als netwerkorganisatie te fungeren, is een partnership ontstaan met Makro. Bos: "De missie, visie en speerpunten die wij hebben, komen overeen met die van Makro. De verbindende schakel tussen OCMN en Makro is helder volgens Klink: "Bij ons komen ondernemers die Makro graag over de vloer ziet komen. Te Braak: "Doordat onze ambities overeenkomen, vinden we elkaar al bij de basis. Dat betekent dat Makro prachtig kan faciliteren met het nieuwe Netwerkplein waar ondernemers ontmoeten, werken en netwerken. Eventueel in aansluiting op de maandelijkse OCMN vrijdagochtendbijeenkomsten of bij een specifieke themabijeenkomst. We kunnen elkaar dus versterken. Zeker als we samen optrekken bij activiteiten. Dan verbinden we ondernemers met elkaar, die normaal gesproken niet met elkaar in contact zouden zijn gekomen."

Veel en lokaal biologisch vers

Wat het nieuwe Makro-concept nog interessanter maakt, is dat de versafdelingen enorm zijn uitgebreid. Elke afdeling heeft een eigen sfeer en vormt een soort shop-in-shop waar je terecht kunt voor vers gebakken brood, maar liefst zeventig soorten verse vis, geportioneerd vlees, kaas en groenten en fruit. Het liefst zoveel mogelijk biologisch en afkomstig van lokale bedrijven. Te Braak: "Hiervoor zijn we een partnership aangegaan met Local2Local. Een coöperatie die alleen bedrijven vertegenwoordigt die eerlijke biologische streekproducten op de markt brengen."

Circulaire economie op

Makro-niveau

Mark Frederiks van Local2Local: "We zetten ons in voor verbonden handelen. Hierbij staat het community-denken centraal. Het verhaal achter producten wordt ook steeds belangrijker. Waar komt mijn appel of worst vandaan? Dan wordt de appel het transportmiddel van het verhaal. Een verhaal dat Makro-klanten vervolgens aan de eigen klantenkring kunnen overbrengen, ondersteund met een bezoek aan de teler of een workshop. Zo worden consument en producent aan elkaar verbonden, gaat een product écht leven en is de cirkel rond."

Lokaal assortiment

binnen handbereik

Local2Local bestaat nu drie jaar en heeft een online assortiment van ruim 500 boerenproducten. Deze producten worden, mede afhankelijk van het seizoen, openomen in het versassortiment van Makro. Te Braak: "Daarmee bieden we klanten zuivere producten en ondersteunen we tegelijk het boerenbedrijf en de lokale economie."

Netwerken bij elkaar brengen

Makro gaat events organiseren en er kunnen events georganiseerd worden bij Makro. "Maar alleen vanuit authenticiteit", zegt Te Braak. "We kiezen niet voor slimme verkooptrucjes via de kanalen van anderen. Het gaat om partnerships met oog voor wat oorspronkelijk en echt is. Pas dan is het geloofwaardig." Zo ook met OCMN. Bos: "We zien kansen in het samen verbinden. Door een thema te kiezen dat zowel onze ondernemers aanspreekt als die van Makro, worden bijeenkomsten voor ondernemers interessanter en creëer je voor beide netwerken nieuwe kansen op samenwerking en business."

Ook kan gezamenlijk een problematiek aangepakt worden. Frederiks: "Door horecaondernemers en producenten bij elkaar te brengen op het nieuwe Makro Netwerkplein zou een oplossing gevonden kunnen worden voor de vierkantsverwaarding van runderen. We streven met Makro het 'no waste'-principe na." Te Braak sluit hierop aan: "Als Makro zien we het belang van zuinig zijn op je omgeving en gebruik maken van het lokale aanbod, waardoor we een nog beter versgericht assortiment kunnen aanbieden. Vanzelfsprekend staan er vakspecialisten klaar om hun uitgebreide productkennis te delen en klanten optimaal te adviseren."

Alle partijen aan tafel bruisen van de ideeën. Klink: "Je kunt ook denken aan een event bij een van de boeren bij Local2Local, waarbij onze 3 netwerken elkaar ontmoeten. Zo werken we dan samen aan een stukje bewustwording over eerlijke producten, kennisverrijking en opnieuw kansen voor nieuwe business."

Ambitie

Frederiks: "Wij geloven dat door samenwerking en een andere kijk op de markt er modellen ontstaan die antwoord kunnen geven op de uitdagingen op economisch, ecologisch en maatschappelijk vlak. Duurzaam ondernemen gaat ook om financiële duurzaamheid. Hoe blijft je bedrijf gezond en toekomstbestendig, maar op een verantwoorde manier." Alle partijen zien hiervan de noodzaak, zijn enthousiast en geloven in het succes van het nieuwe Makro-concept. Makro Nieuwegein is de eerste vestiging die dit binnen Makro Nederland zo aanpakt. Frederiks vervolgt: "Als het concept werkt, dan heeft Makro Nieuwegein tools in handen om als voorbeeldlocatie te fungeren."

Kom 28 september sfeerproeven

28 september om 10.30 uur vindt de spectaculaire opening plaats in Nieuwegein. Te Braak: "Iedere lezer is van harte uitgenodigd om de nieuwe sfeer te komen proeven en kennis te maken met de nieuwe mogelijkheden." n

coverstory

Van links naar rechts: OCMN: Peter Klink (EHBOdoos.nl)

en Karen Bos (Dubois Organizing), Makro: Kasper te Braak,

Local2Local: Mark Frederiks (Amped)

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement