2 uur geleden
2 uur geleden
Het imago van Utrecht werd in 2025 onder de provinciebewoners vooral gevormd door de drie beeldbepalende organisaties Dierenpark Amersfoort, Spoorwegmuseum en Domtoren. Deze merken bepalen in hoge mate hoe Utrechters naar hun eigen vrijetijdsaanbod kijken. Opvallend is dat Kasteel de Haar uit de top 10 van meest geliefde, Utrechtse vrijetijdsorganisaties is verdwenen. De resultaten komen uit het jaarlijkse Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor sinds 2006 in totaal 195.000 Nederlanders zijn ondervraagd.
Vorig jaar stond Kasteel de Haar nog op plek tien. In 2025 zakte het museum in Haarzuilens naar de dertiende plaats, na Stadsschouwburg Utrecht en het nijntje museum. De Domkerk keerde juist spectaculair terug in de top tien. ‘Kennelijk heeft de kerk goed weten mee te profiteren van alle aandacht rond de heropening van de Domtoren na vijf jaar verbouwing,’ zegt Beerda. ‘Nu is het zaak dat de Domkerk in het nieuws blijft met een goed gevuld evenementenprogramma gedurende het hele jaar. Zonder voortdurende reuring verdwijnt een merk razendsnel weer uit het hoofd van het publiek.’
De bijzondere waarde van de top drie van Utrechtse vrijetijdsorganisaties wordt pas echt duidelijk bij een vergelijking met Noord-Holland, waar de bevolking het meest tevreden is over het vrijetijdsaanbod. Dierenpark Amersfoort is onder Utrechters net zo geliefd als het Rijksmuseum bij Noord-Hollanders. En de Utrechtse verbondenheid met het Spoorwegmuseum en de Domtoren ligt op een vergelijkbaar niveau als die met het Van Gogh Museum in Noord-Holland.
Voor de totale Nederlandse bevolking is Ouwehands Dierenpark dé Utrechtse icoon, gevolgd door het Spoorwegmuseum en de Vakantiebeurs. De Domtoren is voor de gemiddelde Nederlander geen iconisch monument.
Vrijetijdsorganisaties met sterkste reputatie onder Utrechtse bevolking in 2025 (+ positie in 2024)
1. (1) DierenPark Amersfoort
2. (2) Spoorwegmuseum
3. (4) Domtoren
4. (3) Ouwehands Dierenpark
5. (6) Pathé
6. (8) FC Utrecht
7. (7) Beatrix Theater Utrecht
8. (5) TivoliVredenburg
9. (9) Pyramide van Austerlitz
10. (-) Domkerk
*Merkkracht wordt berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van geholpen bekendheid, waardering en binding.
Onderzoek onder 195.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek wordt sinds 2006 uitgevoerd. 195.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.
Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle vrijetijdsorganisaties die in Nederland gevestigd zijn. Daarna wordt voor de spontaan bekendste organisaties navraag gedaan naar de merkkracht en reputatie onder de bevolking. In totaal is in 2025 voor ruim 900 Nederlandse vrijetijdsorganisaties de merkpositie onderzocht. Het onderzoek wordt eerst op nationaal niveau uitgevoerd, waarna per provincie een verdiepend onderzoek wordt uitgevoerd over het vrijetijdsaanbod in de eigen provincie.
Foto: Shutterstock/Wolf-photography
Vorig jaar stond Kasteel de Haar nog op plek tien. In 2025 zakte het museum in Haarzuilens naar de dertiende plaats, na Stadsschouwburg Utrecht en het nijntje museum. De Domkerk keerde juist spectaculair terug in de top tien. ‘Kennelijk heeft de kerk goed weten mee te profiteren van alle aandacht rond de heropening van de Domtoren na vijf jaar verbouwing,’ zegt Beerda. ‘Nu is het zaak dat de Domkerk in het nieuws blijft met een goed gevuld evenementenprogramma gedurende het hele jaar. Zonder voortdurende reuring verdwijnt een merk razendsnel weer uit het hoofd van het publiek.’
De bijzondere waarde van de top drie van Utrechtse vrijetijdsorganisaties wordt pas echt duidelijk bij een vergelijking met Noord-Holland, waar de bevolking het meest tevreden is over het vrijetijdsaanbod. Dierenpark Amersfoort is onder Utrechters net zo geliefd als het Rijksmuseum bij Noord-Hollanders. En de Utrechtse verbondenheid met het Spoorwegmuseum en de Domtoren ligt op een vergelijkbaar niveau als die met het Van Gogh Museum in Noord-Holland.
Voor de totale Nederlandse bevolking is Ouwehands Dierenpark dé Utrechtse icoon, gevolgd door het Spoorwegmuseum en de Vakantiebeurs. De Domtoren is voor de gemiddelde Nederlander geen iconisch monument.
Vrijetijdsorganisaties met sterkste reputatie onder Utrechtse bevolking in 2025 (+ positie in 2024)
1. (1) DierenPark Amersfoort
2. (2) Spoorwegmuseum
3. (4) Domtoren
4. (3) Ouwehands Dierenpark
5. (6) Pathé
6. (8) FC Utrecht
7. (7) Beatrix Theater Utrecht
8. (5) TivoliVredenburg
9. (9) Pyramide van Austerlitz
10. (-) Domkerk
*Merkkracht wordt berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van geholpen bekendheid, waardering en binding.
Onderzoek onder 195.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek wordt sinds 2006 uitgevoerd. 195.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.
Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle vrijetijdsorganisaties die in Nederland gevestigd zijn. Daarna wordt voor de spontaan bekendste organisaties navraag gedaan naar de merkkracht en reputatie onder de bevolking. In totaal is in 2025 voor ruim 900 Nederlandse vrijetijdsorganisaties de merkpositie onderzocht. Het onderzoek wordt eerst op nationaal niveau uitgevoerd, waarna per provincie een verdiepend onderzoek wordt uitgevoerd over het vrijetijdsaanbod in de eigen provincie.
Foto: Shutterstock/Wolf-photography
Op de hoogte blijven van onze updates?



.gif)


.gif)



