Nieuws

26-04-2019 16:06

Ergonomie op de werkvloer verbeteren 5 tips

Het is erg belangrijk rekening te houden met ergonomie op de werkvloer. Het zorgt voor gezondere werknemers en werkgevers. Er zijn een aantal punten waar je direct de ergonomie mee kan verbeteren. Het zorgt niet alleen voor comfort maar ook voor een prettigere werksfeer. Ergonomie is erg belangrijk voor bedrijven waarbij de dagelijkse bezigheden zittend worden uitgevoerd, vooral op kantoor is goede ergonomie noodzakelijk.


Op kantoor

De basis van ergonomisch werken op kantoor begint al met een goede zithouding achter het bureau. Je voorkomt er ook bepaalde klachten mee zoals, last van de onderrug of een stijve nek. Ergonomisch werken is niet alleen een afstelbare bureaustoel of tafel. Het gaat ook over een opgeruimde en veilige werkplek. Ervoor zorgen dat er geen losliggende kabels en snoeren liggen is ook onderdeel van het creëren van een ergonomische werkplek. Door de werkomgeving goed in te richten en te onderhouden verlaag je de kans op gezondheidsproblemen en verminderde veiligheidsrisico’s. Het gevolg daarvan is dat het ziekteverzuim omlaag gaat en het zorgt voor helderheid voor alle werknemers.


5 verbeteringen voor een betere ergonomie op de werkvloer
 
  1. Regelmatig wisselen van zitpositie. Het vermijden van klachten geeft zelfs bij een Ergonomische stoel of bureau geen garantie. Het wisselen van de zitpositie is daarom dus beter, zo voorkom je overmatige druk op spiergroepen. Een correcte zithouding van 90 graden met de voeten plat op de grond is het beste, ga er maar eens goed voor zitten dus.
 
  1. Goede hydratatie. Regelmatig waterdrinken is altijd goed denk ook af en toe aan je collega’s, haal af en toe wat voor hen. Door goed te drinken blijf je de hele dag fris en het halen ervan zorgt ervoor dat je af en toe ook weer beweegt. Drink 1,5 tot 2 liter per dag, dat is het beste.
 
  1. Werk Ergonomisch met je laptop: Het is nodig om je laptop op een laptophouder te zetten. Dat zorgt voor een goede en gezonde zithouding. Door de laptophouder is het mogelijk je scherm in een ideale zithoek te bekijken, 90 graden.
 
  1. Stoppen bij beginnende pijntjes. Wanneer je pijntjes begint te voelen bij het werk dat je doet is het verstandig om even te stoppen met de taak op dat moment. Ga dan even een stukje lopen, rust nemen of anders zitten. Zo voorkom je blijvende klachten.
 
  1. Een zit sta bureau aanschaffen om van houding te wisselen. Dat zorgt voor een goede ergonomie. Je verhoogt dan de productiviteit en je ontlast  spiergroepen die kwetsbaar zijn. Rubbermatten bij Multitube helpen ook bij je werkvloer ergonomisch te maken.