Nieuws

08-04-2020 14:13

Dit doet de coronacrisis met de overnamemarkt voor mkb-bedrijven

De coronacrisis heeft ook zijn weerslag op de Nederlandse fusie- en overnamemarkt. Veel geplande koop- en verkooptransactie zijn ‘on-hold’ gezet of op de lange baan geschoven. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de overnameplatforms Brookz en Dealsuite onder 262 Nederlandse overnameadvieskantoren. Maar zoals altijd in crisistijd biedt de huidige situatie ook nieuwe kansen op de overnamemarkt. Hieronder 5 belangrijke trends op de fusie- en overnamemarkt voor MKB-bedrijven tijdens de coronacrisis.


Draai naar een kopersmarkt
De afgelopen jaren was de overnamemarkt vooral een verkopersmarkt. In alle sectoren was de vraag groter dan het aanbod, waardoor verkopende ondernemers de overhand hadden.

Gemiddeld stonden er voor een MKB-bedrijf minimaal 6 serieuze kopers op de stoep, blijkt uit de Brookz Overname Barometer. Voor IT-bedrijven ging het zelfs soms wel om 10 tot 15 serieus geïnteresseerde kopers.

Dat momentum op de overnamemarkt lijkt nu te verschuiven naar de kopers. Met name nu veel bedrijven de komende tijd noodgedwongen op de markt zullen komen, zal het aanbod van bedrijven toenemen en zullen kopers weer wat meer de touwtjes in handen krijgen.

Koper met cash is king
In de tweede helft van 2019 betaalde kopers nog bijna 5 keer de operationele winst vóór afschrijvingen en amortisatie (ebitda) voor een gemiddeld MKB-bedrijf. Maar de verwachting is dat de gemiddelde overnameprijzen van bedrijven de komende maanden gaan dalen.

Daarnaast zal een groot aantal bedrijven in de problemen komen en noodgedwongen op zoek moeten naar een partij die hen kan overnemen. Kortom, mooie kansen voor kopers die nu liquide zijn en over voldoende geld beschikken om snel zaken te kunnen doen.

Eenmalige kansen
Buurmans erf is maar één keer te koop. Juist nu doen zich unieke koopkansen voor, omdat er bedrijven op de overnamemarkt komen die anders niet of nooit in de etalage hadden gestaan. Denk maar eens aan die ene concurrent die je eigenlijk al jaren probeert over te nemen. Of het bedrijfspand naast je dat beschikbaar komt, waardoor je versneld de productiecapaciteit kunt opschalen. Allemaal eenmalige kansen die je zomaar in de schoot geworpen krijgt. Wel toeslaan, want voor je het weet is deze gelegenheid weer voorbij.

Interesse voor bedrijven die profiteren van de coronacrisis
Als je een bedrijf hebt in de horeca, de retail, het toerisme of de eventbranche, dan zijn het zware tijden. Maar aan de andere kant zijn er bedrijven en sectoren die het juist heel goed doen in deze crisis: denk aan supermarkten, bouwmarkten, webshops, videostreamers, chatdiensten, leveranciers van medicijnen en medische apparatuur.

Daarnaast profiteren online bedrijven die producten en diensten aanbieden die inspelen op flexibele werklocaties. De komende tijd zullen dit soort bedrijven ongetwijfeld op een grote interesse kunnen rekenen van strategische kopers en investeringsmaatschappijen.

Mogelijkheden voor management buy-in nemen toe
Door het hoge prijsniveau van veel bedrijven was het de afgelopen jaren voor management buy-in kandidaten lastig om een voet tussen de deur te krijgen. Bovendien konden veel managers die zich zouden willen inkopen bij een onderneming zich door de krappe arbeidsmarkt voor een prettige uurtarief verhuren als interim-manager of zzp’er. Maar dat feest is voorbij.

Door de dalende prijzen van veel ondernemingen en de nog steeds ruime financieringsmogelijkheden is het voor ondernemende managers daarom weer een serieuze optie om zich de komende tijd (gedeeltelijk) in te kopen bij een bedrijf.

Bron: Business Insider

Image by Michal Jarmoluk from Pixabay 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement