Nieuws

28-05-2024 09:49

AI voor lokale bedrijven: hoe nuttig is de nieuwe technologie?

AI staat voor Artificial Intelligence, de letterlijke vertaling naar het Nederlands is kunstmatige intelligentie. Het wordt ook wel een KI genoemd. Het is een tak van computerwetenschap die intelligente machines ontwikkelt. Die kunnen dan leren en problemen oplossen op een manier die lijkt op hoe mensen dat doen. Ze leren als het ware uit hun eigen ervaringen en fouten.

Welke AI-toepassingen zien we het vaakst?
AI-systemen worden niet echt geprogrammeerd voor de totaliteit van elke taak. In plaats daarvan gaan ze zelf leren. Dat doen ze door grote hoeveelheden data te analyseren en patronen te herkennen. Hierdoor kunnen ze taken uitvoeren die traditioneel menselijke intelligentie vereisten, maar zonder dat er nog menselijke tussenkomst nodig is.

Robotautomatisatie
AI kan worden gebruikt om robots te besturen en taken te automatiseren. Ook een klantenservice van een webwinkel of andere online dienst maakt hiervan gebruik. Door de chatbot in te zetten kunnen ze de klanten 24/7 van antwoord dienen.

Die automatisering kan zich uitbreiden op veel verschillende vlakken. Zo kun je betaalverkeer automatiseren. Zorgen dat een klant altijd de betaalmethode aangeboden krijgt die bij hem past. En wat nog meer op gebruik van AI wijst, is een goed alternatief aanbieden als de eerste keuze niet beschikbaar is. Een voorbeeld:

In zijn favoriet online casino betaalt een speler altijd met zijn creditcard. Door omstandigheden is die niet beschikbaar. Dan kan de AI als alternatief adviseren: betaal met iDEAL in Nederlandse casino's, dat is immers een betaalmethode die iedere speler bij een legaal casino moet hebben.

Taalverwerking
Een voorbeeld van AI is een goede spellingscorrector. Die leert uit de handelingen van diegene die de teksten produceert. Je moet nog wel steeds bepaalde zaken manueel ingeven, maar de AI zal vaak naar analogie hiervan volgende beslissingen nemen. Dat geldt ook zo voor vertaalsoftware.
    
Er zijn momenteel meer bedrijven die teksten laten genereren door AI. In de meeste gevallen moet er wel nog een degelijke menselijke controle komen. Het systeem gaat met grote schreden vooruit, maar kan de menselijke invulling nog niet echt missen.

Beeldherkenning en spraakherkenning
AI wordt steeds meer gebruikt om gesproken tekst uit video’s om te zetten naar geschreven taal. Zo kan op een vlugge manier een vertaalde ondertiteling voor een video gemaakt worden. De transcriptie zelf kan ook vertaald worden en opnieuw in tekst worden omgezet. Zo kunnen boodschappen getoond worden aan medewerkers die een andere taal spreken.

Waar vind je het vaakst AI
AI heeft veel bedrijfstakken waar het zijn nut kan bewijzen. Ook voor lokale bedrijven. We doorlopen enkele veelgebruikte branches waar AI eigenlijk al helemaal ingeburgerd is.

Voordelen van AI in de lokale gezondheidszorg
Je staat ervan versteld waar AI zich nuttig maakt in de plaatselijke moderne dokterspraktijk. We willen op de eerste plaats benadrukken dat AI altijd goed van pas komt bij de administratieve taken van een lokale onderneming. En dat geldt niet alleen voor de gezondheidszorg.

*    Ondersteuning voor het stellen van een diagnose: AI kan artsen ondersteunen bij de analyse van medische beelden. Denk aan röntgenfoto's, scans enz. Afwijkingen worden vlugger gevonden. Dit kan zeker en vast leiden tot een snellere en meer nauwkeurige diagnose.

*    Gepersonaliseerde zorg en preventie: AI kan gebruikt worden om patiëntgegevens te analyseren. Zo kunnen er gepersonaliseerde behandelplannen ontwikkeld worden. Met AI kunnen patiënten met een hoog risico op bepaalde aandoeningen geïdentificeerd worden. Hierdoor kunnen preventieve maatregelen genomen worden.

*    Chatbots en virtuele assistenten: AI-chatbots kunnen patiënten 24/7 ondersteuning bieden. Ze kunnen zoals hierboven gezegd veelgestelde vragen beantwoorden en raad geven voor verdere actie.

*    Monitoring op afstand: AI-gestuurde apparaten kunnen patiënten op afstand volgen. Zo worden de nodige interventies bij een achteruitgang mogelijk. Dit is vooral nuttig voor chronisch zieke patiënten.

AI in de financiële wereld
Ook op lokaal vlak kan AI zijn diensten bewijzen in de financiële wereld. Veel beslissingen kunnen op die manier op lager echelon genomen worden. Hierbij denken we meteen aan beleggingsadviezen en kredietrisico’s bij plaatselijke banken.

Het gebruik van AI in de detailhandel
De retail is echt wel een voorbeeld van een lokaal bedrijf. Ook al horen ze tot een groter geheel, er moet toch lokaal gewerkt worden. En in die detailhandel denken we meteen aan twee belangrijke zaken waar AI een grote rol kan spelen. Klantenbeheer en voorraadbeheer. Er is nog wel meer zoals beveiliging en bepaalde taken binnen de detailhandel automatiseren.

Het klantenbeheer
Het klantenbeheer is ook in een detailzaak zoveel belangrijker dan wat je op het eerste gezicht zou denken. Om dit te verwezenlijken wordt er steeds meer gebruikgemaakt van CRM-software. Dat staat voor Customer Relations Management. Een groot woord, maar ontzettend belangrijk voor de retail.

Deze CRM-software houdt alles bij wat met de klanten te maken heeft. Hun persoonlijke voorkeuren, geografische ligging en uiteraard hun aankoopgeschiedenis. Door alle informatie te verzamelen kunnen via AI boodschappen en aanbiedingen op maat aangeboden worden. De klant zal zich hierdoor persoonlijk aangesproken voelen, en een hechtere band met de detailzaak krijgen.

Voorraadbeheer
Je hoeft geen marketing specialist te zijn om te weten dat een goed voorraadbeheer een must is. Klanten die je zaak regelmatig bezoeken, maar steeds dat product missen waarvoor ze kwamen, ga je niet houden. De supermarkt of buurtwinkel is daarvan een prima voorbeeld.

Deze winkels werken met slimme kassa’s. Die registreren precies wat er buiten gaat, en kunnen op die manier de bestellingen maken of adviseren. Voor de versafdeling is dat wat moeilijker. Al is het advies hier belangrijk.

Ze houden in het systeem niet alleen de verkopen bij, maar ook de zaken die uit de rekken gingen wegens een te korte houdbaarheidsdatum. Door daar op in te spelen weet de verantwoordelijke van de versafdeling precies wat er moet besteld worden. Dit kan vele duizenden euro’s per jaar besparen.

Er is nog meer
Ook in het lokale verkeer en in de entertainmentsector wordt steeds meer naar AI gegrepen. Het is een ontwikkeling die sommigen wat bang maakt. Ze vrezen dat hun persoonlijke levenssfeer er door in gevaar kan komen. Maar het is eigenlijk een beetje zoals met alle nieuwigheden. Ze worden ontworpen om ons te helpen en ons leven te verbeteren. Het is dan ook aan ons om die innovaties op de juiste manier te gebruiken.

 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement