Nieuws

07-04-2022 09:08

Vijf eigenschappen van een wendbare organisatie


Wendbare organisaties spelen snel in op veranderingen. De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit en daarmee ook de markt. Wendbaarheid is daarom bij veel organisaties hot topic. Maar wat is wendbaar? De meeste wendbare organisaties hebben overeenkomsten. Een specifieke manier van werken, toegespitst op de markt en de klant. Allemaal hebben ze een veilige omgeving waarin fouten gemaakt mogen worden om ervan te mogen leren.

De vijf kenmerken die ze gemeen hebben; 

1. Eenvoudig met kwaliteit
Wendbare organisaties werken op basis van MVP (Minimum Viable Product). Dit zijn eerste ‘goed genoeg’ versies van bijvoorbeeld software die uitgerold worden naar de klant. Verdere verbetering kunnen erna prima plaatsvinden zonder overlast.

2. Naar buiten kijken 
Door niet alleen maar binnen je organisatie te kijken maar ook naar klanten of de hele markt, signaleer je tijdig veranderingen. 
Hiermee wordt het gedrag, de behoeften en wensen van de klanten en de markt continu geanalyseerd om te bepalen of de organisatie nog aansluit bij de vraag van de klant of ten opzichte van de concurrentie.

3. Multidisciplinaire teams
Met meerdere afdelingen aan projecten werken. Alle afdelingen hebben een rol in het leveren van bijvoorbeeld een product of dienst. Wendbare organisaties werken vaker in multidisciplinaire teams als je ze vergelijkt met meer statische organisaties. Deze teams werken samen aan één gemeenschappelijk doel waarbij geleerd wordt van fouten.

4. Empowerment en communicatie
Medewerkers die van begin tot eind verantwoordelijkheid hebben, krijgen meer vertrouwen van de organisatie. Dit stimuleert de autonomie, trots en betrokkenheid. De communicatie gaat beter en is effectiever. Empowerment van teams en medewerkers is essentieel voor medewerkersbetrokkenheid. Voor de kwaliteit van je organisatie is het belangrijk dat mensen zich veilig voelen als het om fouten maken gaat.

5. Slimme en simpele processen en systemen
Wendbare organisaties werken om hun kwaliteit te verbeteren via de PDCA-cyclus. Hierin worden eerst hypotheses opgesteld, metingen uitgevoerd, analyses gedaan en evaluaties uitgevoerd. Na ieder proces evalueer je alle inspanningen en resultaten. Door dit op een transparante wijze te doen, stijgt de kwaliteit van een organisatie.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement