Nieuws

27-11-2023 11:14

Zo bereik je als Utrechtse ondernemer potentiële klanten

Utrecht is een ondernemende regio. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat er in 2023 meer dan 200 duizend bedrijven in de provincie gevestigd zijn. Ook zijn er relatief veel zzp’ers actief. Veel van deze ondernemers en bedrijven hebben het momenteel niet gemakkelijk. Hogere inkoopprijzen, een personeelstekort en het betalen van belastingen die gedurende de coronapandemie waren uitgesteld vormen uitdagingen. Daarnaast houden meer consumenten en bedrijven hun hand op de knip, waardoor de afzet terugloopt. Hoe je als Utrechts ondernemer potentiële klanten kunt bereiken? Hieronder vind je handige tips!

 

gratis Persoon Met Rode Brochure Stockfoto

Bron: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/persoon-met-rode-brochure-6565755/

 

Gezien worden, daar draait het om

Potentiële klanten bereiken draait vooral om zichtbaarheid. Weten klanten immers niet eens van je onderneming en je producten of diensten af? Dan is de kans klein dat ze uiteindelijk ook bij je terechtkomen. Maar hoe maak je je dan zichtbaar? Daar zijn heel veel verschillende manieren voor. Hieronder lees je meer over de meest efficiënte en effectieve vormen van zowel offline als online marketing.

 

Lokale offline marketing

De oudste vorm van reclame – mond-tot-mondreclame – bestaat al eeuwenlang. De uitvinding van de drukkunst vormde hier een belangrijke aanvulling op, die tot op de dag van vandaag relevant is. Zo is a5 flyers drukken een voorbeeld van een marketingcampagne, die bij veel ondernemingen populair blijft. Door a5 flyers te drukken kun je mensen snel op (nieuwe) producten of diensten wijzen, of op je webshop of winkel. Het grote voordeel van a5 flyers drukken en verspreiden is vooral dat je tegen relatief lage kosten lokaal direct je doelgroep kunt benaderen. In een ander artikel vind je Alles over het ontwerpen en verspreiden van een effectieve flyer.

Ander vormen van effectieve offline marketing zijn onder meer het adverteren in magazines en kranten, vereniging – of clubsponsoring en organisatie van lokale evenementen samen met andere ondernemers.

 

Lokale online marketing

Naast offline marketing, kun je tegenwoordig als onderneming niet zonder online aanwezigheid. Een paar jaar geleden werd een belangrijk kantelpunt bereikt: ondernemingen besteden sindsdien ongeveer evenveel budget aan online en offline marketing. 

Een website en aanwezigheid op social media zijn een minimale vereiste. Door middel van contentmarketing kun je gericht op een lokale doelgroep gaan focussen. Zoekmachines worden veel gebruikt om producten of diensten te vinden, en het is dan ook aan te raden vooral te werken aan de zichtbaarheid daar. Denk aan Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) om op te vallen bij Utrechtse consumenten of zakelijke klanten. Google is daarbij nog steeds de meest gebruikt zoekmachine, dus een account bij Google Mijn Bedrijf maakt je onderneming een stuk zichtbaarder. Ook een vermelding in de online Gouden Gids heeft een positief invloed op je online vindbaarheid.

 

1 + 1 = 3

Online marketing is gigantisch gegroeid. Toch kleven er ook nadelen aan. Zoals de advertentieclutter die er intussen online is ontstaan, en die het juist lastiger maakt om op te vallen. Wil je een zo groot mogelijk deel van je doelgroep bereiken, dan is het vooral belangrijk om offline en online marketing te combineren. Naast dat je meer mensen in de regio Utrecht bereikt, zorgt de herhaling ook nog eens voor een betere herinnering. Een echte win-win-win dus!

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement