Verrassende insteek Carlton President Hotel: Het doet iets met je

Magazines | Utrecht Business Nr 6 2018 | Lees volledige uitgave online

Misschien wel meer dan in welke sector ook staat stilstand gelijk aan achteruitgang. Carlton President Hotel Utrecht zit midden in een algehele vernieu-wingsslag, met de herinrichting van de parkeerplaats en het terras - inclusief toevoeging van picknickta-fels - nog voor de boeg. Afgelopen zomer ontving restaurant One24 de eerste gasten, waarbij de naam het loslaten van vaste menutijden symboliseert. "Wanneer iemand om tien uur 's ochtends een tomahawk steak wil bestellen, kan dat gewoon," legt

general manager Bart Blikman uit. "Dan zeggen we niet: 'Die vind je terug op onze dinerkaart, beschik-baar vanaf vijf uur vanmiddag.' We hanteren geen strakke procedures, maar geven de medewerkers juist alle ruimte om mee te veren met de gasten en zelf initiatieven te nemen. 'Wat zou je zelf leuk vinden?' vragen we hen wel eens."

Sociale omgeving

"In een wereld waarin priv? en zakelijk steeds meer met elkaar verweven raken willen mensen zich re-laxed voelen, momentjes van ontspanning ervaren," vervolgt Blikman. "Het valt ons op dat onze zakelijke gasten veel minder lang en vaak op hun hotelkamer verblijven. Ze kiezen er liever voor om de laptop mee naar beneden te nemen en in de lounge te werken, temidden van een speels ingerichte sociale omgeving waar inspirerende gesprekken kunnen ontstaan. Soms brengen onze medewerkers zo'n

Het doet iets met je

Verrassende insteek bij Carlton President Hotel

Zeker, de centrale ligging en de bereikbaarheid spreken in het voordeel van Carlton President Hotel Utrecht, naast de veelzijdigheid en het comfort op viersterrenniveau. Wat echter bij de gasten het meest blijft hangen is het verrassingseffect dat de entourage geeft, naast een open en proactieve houding van medewerkers die best wel buiten de lijntjes mogen kleuren.

coverstory carlton

tekst: Aart van der Haagen fotografie: Hugo Thomassen

conversatie op gang, proberen ze verbinding te leggen. Dat levert dikwijls heel leuke contacten op." Het past allemaal binnen een organisatie die zakelijke faciliteiten, overnachtingsmogelijkheden en een culinaire beleving aan elkaar koppelt. Bij Carlton President Hotel Utrecht bevindt dat alles zich onder ??n dak, gelegen in de nabijheid van NS-station Maarssen en op steenworp afstand van de snelweg A2. Met 165 kamers, elf vergaderza-len, een royaal restaurant en een fitness & leisure center behoort het tot de grootste hotels in de omgeving.

Doorkijkjes

Dingen die toch niet zo vanzelfsprekend blijken als je zou mogen verwachten in deze sector zijn dat bij Carlton President Hotel Utrecht w?l, zoals een transparant ingericht restaurant waar medewerkers de gasten in beeld hebben en andersom. "Iedereen kent wel het irritatiemoment dat je iets wilt bestellen, maar een tijdlang niet opgemerkt wordt," zegt Blikman. "Wij hebben overal doorkijkjes gecre?erd en de bar en keuken een open structuur gegeven, zonder pantry. Een goede cappuccino maken vergt aandacht en al die tijd zou je dan achter de schermen bezig zijn." Oprechte aandacht voor de gasten blijkt ook uit de

begroeting bij het ontbijt. "We vragen niet naar het kamernummer, maar informeren of iemand lekker geslapen heeft. Pas daarna volgt de naam en koppelt ons systeem er vanzelf het nummer aan. Dat komt zo anders over bij mensen." Eenzelfde gastgerichtheid zie je volgens de general manager terug in de hotel-kamers. "We vermijden een ingewikkelde bediening van systemen, want dat zaait alleen maar verwar-ring. Daarentegen bieden we het beste bed, de beste televisie, de beste douche en de mogelijkheid de ramen volledig te blinderen. Dat klinkt logisch, maar het blijkt in deze branche toch lang niet altijd het geval."

Nieuwsgierigheid

Een glimlach cre?ren, dat vormt de centrale gedachte bij Carlton President Hotel Utrecht, als basis om de gasten een ontspannen en prettig verblijf te bezorgen. Blikman: "Dat zit in kleine dingen, in verrassende elementen, zoals een ludieke quote op de waszak-ken of een opvallende tekst op de shampooflessen.

'????????'

"In een wereld waarin priv? en zakelijk steeds meer met elkaar verweven raken willen mensen zich relaxed voelen, momentjes van ontspanning ervaren."

Verspreid over ons hotel hangen kleine vogeltjes die tsjilpgeluiden maken, er is een zaal met schommels en in de bibliotheek midden in het restaurant staan de boeken met de rug naar achteren, zodat mensen ze uit nieuwsgie-righeid vanzelf pakken en beginnen te bladeren. Vraag je om een notitieboekje, dan krijg je er een met een inspi-rerende omslag: ''s book of great ideas.' Op de puntjes vul je je naam in. Het lijken onbelangrijke dingen, maar ze toveren w?l die glimlach op iemands gezicht. Zulke verrassende details doen iets met je."

Boost nodig

Vanuit dezelfde gedachte besloot Carlton President Hotel Utrecht bij de recente verbouwing de vergaderza-len elk een eigen karakter te geven. "Met de achterlig-gende gedachte van 'urban nature' vind je in de diverse ruimtes metalen neushoorns, een kapstok van verticale touwen of van een boomstam met takken. Poppetjes van mos wijzen de weg naar de juiste toiletten. De board-room onderscheidt zich met een imposante, hoogglan-zend afgewerkte plank van een ruwe boomstam als tafel. Een heerlijke bank, een schommelstoel, een aantal poefen en een gigantisch whiteboard van wand tot wand

kenmerken de brainstormruimte, die andere gesprek-ken teweegbrengt. Aan de ronde tafel in de ruimte die Roots heet, omgeven door industri?le elementen, kom je makkelijker tot de kern en voelt iedereen zich meer betrokken. Zit een bijeenkomst even 'op slot' en heeft het gezelschap een boost nodig, dan kan het zonder reservering even in de breakout-ruimte 'Boost' kruipen, met een felrode aankleding, een whiteboard en krukken in plaats van stoelen. Dat activeert mensen vanzelf."

Opblaasbare vergaderzaal

Zoals het een moderne accommodatie voor zakelij-ke bijeenkomsten en (product)presentaties betaamt denken de medewerkers van Carlton President Hotel Utrecht flexibel mee met de wensen van opdrachtgevers en nemen zij waar nodig het voortouw om op basis van bepaalde behoeften extra elementen toe te voegen, die helpen om doelen te bereiken. Ook hier komt het verras-sende karakter bovendrijven. "Bijvoorbeeld een lachses-sie, een inspirerende spreker of een massage door een fysiotherapeut om mensen te activeren," zegt Blikman. "Een heel bijzondere ervaring biedt de 'opblaasbare vergaderzaal' met allemaal iglo's. We kunnen ook een kookworkshop organiseren of, om onderlinge verbindin-gen te leggen, het eten zo serveren dat iedereen het met elkaar deelt. Soep uit een grote pan scheppen, vlees van een heel stuk afsnijden, dat idee."

Duidelijke herkomst

Over eten gesproken: ook op dat gebied pakt Carlton President Hotel Utrecht de zaken net even anders dan anders aan. De open menukaart kwam al even aan de orde, maar er is veel meer. Blikman: "Vanuit feedback weten we dat er veel behoefte bestaat aan gezonde, ambachtelijk gemaakte producten met een duidelijke herkomst en aandacht voor biologische, vegetarische, veganistische en koolhydraatarme gerechten en ingredi-?nten, dus daar spelen we actief op in. Onze koks laten zich onder meer inspireren door het Midden-Oosten en de mediterrane keuken. Ze kiezen voor gerechten die je niet zomaar overal tegenkomt, zoals hummus, gegrilde groenten, huisgemaakte pappardelle, burratta en octopus in Griekse stijl." De culinaire invulling van de gastvrijheid weerspiegelt zich ook in het feit dat alle medewerkers een baristatraining hebben gevolgd. Wat levert dat alles nu precies op? Een hotel dat veel positie-ve reacties losmaakt, waarbij de organisatie de ogen niet sluit voor kritische noten. "We reageren actief op wat mensen aangeven in sociale media en in enqu?tes die we onze gasten verstrekken," zegt Blikman. "Er blijven altijd aandachtspunten. Daarnaast blijven we ons inspannen om de verwachtingen telkens weer op verras-sende wijze te overtreffen, met als inzet die glimlach."

"We reageren actief op wat mensen aangeven in sociale media en in enqu?tes die we onze gasten verstrekken."

coverstory carlton

netwerken column

Nee tegen hogere BTW

Ondernemers krijgen w??r een lastenverzwaringen voor hun kiezen. Het kabinet deelt  belastingvoordelen uit aan buitenlandse aandeelhouders en multinationals, maar laat het MKB de rekening betalen. Dit komt onder andere door de verhoging van de BTW. Het is voor ondernemers vaak niet mogelijk om deze kosten door te berekenen, waardoor ze het zelf moeten betalen.

Een grote winkelketen berekent de hogere BTW-kosten met ??n druk op de knop door. Dat is voor een MKB-ondernemer lastiger. Het ineens verhogen van de prijzen met drie procent zal klanten kosten. Dat was het geval bij eerdere BTW-verhogingen en dat zal nu niet anders zijn.

Voor de kleine ondernemer is het vaak administratief een veel te grote klus om voor elk product de nieuwe prijs te berekenen. Een groot deel van de ondernemers heeft geen geautomatiseerd systeem. Hij of zij zal met een pen en rekenmachine in de hand voor elk product een nieuw prijskaartje moeten plakken.

Ondernemers in de grensstreken ervaren zelfs nog meer negatieve gevolgen van een BTW- verhoging. Voor hen betekent een BTW-verhoging dat de klant gewoon de grens oversteekt. Het product is aan de andere kant van de grens immers plotsklaps meerdere procenten goedkoper geworden. Voor een consument is de keuze dan al snel gemaakt.

Ondernemers moeten nu kiezen: de kosten doorberekenen en klanten verliezen ?f deze zelf ophoesten. Terwijl heel Nederland lastenverlagingen krijgt, mag het MKB hiervoor betalen. Dit is oneerlijk en slecht voor de Nederlandse economie.

Het kabinet zou moeten investeren in het MKB, in plaats van de buitenlandse aandeelhou-ders en multinationals van cadeautjes voorzien. Dit is niet alleen eerlijker omdat het MKB al de kosten van de crisis heeft betaald, het is ook beter voor de Nederlandse economie.

Het MKB is de banenmotor van de Nederlandse economie. Elke euro lastenverlaging voor de ondernemer vloeit direct terug de Nederlandse economie in. Elke euro lastenverlaging voor multinationals verdwijnt in de zakken van buitenlandse aandeelhouders. ONL wil een belastingstelsel dat overzichtelijk, begrijpelijk en eerlijk is. De ondernemer verdient nu een merkbare fiscale lastenverlaging. Om dit te bereiken, hebben wij jullie steun hard nodig. Help mee en zeg nee tegen de verhoging van de BTW.

Hans Biesheuvel maakte na een carri?re bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 1988 de overstap naar het zelfstandig ondernemerschap. In 2000 startte hij met investerings-maatschappij Habest Holding. In 2011 volgde het voorzitterschap van MKB-Nederland, waarna hij in 2013 zijn functie neer-legde om de nieuwe ondernemersorganisatie ONL voor Ondernemers op te zetten.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement