Literatuur

Magazines | Utrecht Business Nr 6 2018 | Lees volledige uitgave online

GOOD BUSINESS

DOOR MARKWARD VAN DER MIEDEN

Het cradle to cradle-gedachtegoed van Michael Braungart en William McDonough was jaren geleden een eyeopener voor ondernemer en merkenbouwer Markward van der Mieden. Uitgangspunt is dat het niet per se noodzakelijk is om minder te consumeren als er maar verantwoord wordt geproduceerd. Producten zo worden gemaakt dat niet meer waarde aan de aarde wordt onttrokken dan er tijdens het proces wordt toegevoegd. In het verlengde daarvan is het zonder meer mogelijk om als bedrijf financieel succesvol te zijn terwijl je tegelijkertijd een positieve impact hebt op de maatschappij. Tony's Chocolonely, waterflessenleverancier Dopper, schoenenfabrikant TOMS; er komen steeds meer voorbeelden bij. En dat is maar goed ook, want een consistente impact vereist een stevig zakelijk en commercieel fundament. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Hoe kun je het goed doen door goed te doen? Die vraag staat centraal in Good business. Stapsgewijs helpt Van der Mieden de lezer bij het scherp krijgen van een businesscase met positieve impact. Vervolgens introduceert hij de Groeipropeller waarmee creatie van sociale, ecologische en financi?le waarde vaart krijgt. Zo wordt de weg geplaveid naar een sterk ?n betekenis-vol merk.

192 pagina's.

ISBN 978-94-6126-292-9.

23,50. Haystack.

ONTKLOOIEN

DOOR GUIDO THYS

Citaten van beroemde, gerespecteerde personen hebben autoriteit door de verbale vader of moeder. Uitspraken krijgen daarmee een lading die dezelfde boodschap van een gewone sterveling nooit zal krijgen. Sterker nog; ook al is deze nog zo waar, een te stellig geformuleerde wijsheid kan de carri?re van manager of medewerker zelfs schaden. Guido Thys, veelgevraagd spreker en auteur van zestien boeken maakt slim gebruik van dit gegeven. In Ontklooien bundelt hij ruim honderd citaten van Winston Churchill, Franz Kafka en Harry Truman maar ook van Woody Allen, Lennaert Nijgh en Pink Floyd. Met een stevige knipoog verduidelijkt Thys de relevantie van deze onverdachte state-ments in een zakelijke en organisatori-sche context. Met Ontklooien beschikt de lezer over een gevarieerd arsenaal aan oneliners om misstanden, pijn- en verbeterpunten aan de kaak te stellen. En het mooie ervan: de boodschapper zelf blijft buiten schot.

112 pagina's.

ISBN 978-90-8202-829-4.

19,45. De Dwarsdenkerij.

WORLDS OF WONDER

DOOR ERIK B?R EN STAN BOSHOUWERS

Bij experience design, kortweg XD, draait het om de fysieke ervaring en beleving van een doelgroep. Via ruimtelijke storytelling worden klanten en gebruikers betrokken bij een product of dienst, bijvoorbeeld in bezoekerscentra. Idealiter gebeurt dit met zodanig veel impact dat een band ontstaat die ze tot overtuigde en loyale afnemers maakt. Ook musea en pretparken gebruiken XD om bezoekers een onvergetelijke ervaring te bezorgen. Technologie heeft de mogelijkheden van experience design ingrijpend vergroot.

Het Utrechtse Tinker Imageneers bestaat ruim 25 jaar en is een van de toonaangevende experience desig-nbureaus in Europa. Oprichters Erik B?r en Stan Boshouwers bundelden hun ervaring en visie in een handboek. Het Engelstalige Worlds of Wonder bevat de theorie achter XD, aanspre-kende voorbeelden plus praktische do's-and-don'ts.

272 pagina's.

ISBN 978-90-6369-464-7.

39,-. BIS Publishers.

ZONDER LEIDERS GEEN ZELFSTURING

DOOR MICHEL ROSIUS

Met het Braziliaanse Semco als inspira-tor en wegbereider lijkt zelfsturing nog altijd een toverwoord. Het kan ervoor zorgen dat organisaties optimaal presteren en medewerkers het beste uit zichzelf halen. In Nederland trekt onder meer Buurtzorg de aandacht met haar zelfsturende aanpak. Tal van organisaties experimenteren ermee.

Orthopedagoog en consultant Michel Rosius benadrukt dat voor succesvolle zelfsturing de focus moet liggen op het cre?ren van autonome, missie realiserende teams. Maar hoe organiseer je die? Wat is de impact van zelfsturing op de rollen in een organisatie? En hoe kun je aansturen en coachen combineren? Aan deze en tal van andere vragen besteedt Rosius aandacht in Zonder leiders geen zelfsturing. Illustratieve verhalen uit een fictieve organisatie zorgen voor een vertaalslag naar de praktijk. Ook is aandacht voor reflectie via de eigen teamervaringen van de lezer.

140 pagina's.

ISBN 978-94-0145-602-9.

29,99. LannooCampus.

Literatuur

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement