1 jaar geleden
1 jaar geleden
Wat we wel weten, is dat de overheid CO2-beperkende maatregelen neemt die vanaf 2025 van kracht worden. Om de uitstoot van CO2 verder terug te dringen, komen er zero-emissiezones en vindt een verdere “ontmoediging van bedrijfswagens zonder elektrische aandrijving” plaats. Tot 2025 blijven bedrijven vrijgesteld van BPM. Daarna geldt een BPM-heffing die afhankelijk is van de CO2-uitstoot.
Conclusie: alle bestelauto’s behalve elektrische worden vanaf 2025 gemiddeld 40% duurder.
Daarnaast lopen levertijden voor bestelauto’s snel op, versterkt door de toegenomen vraag en beperkte beschikbaarheid door de omschakeling naar elektrisch vervoer. Hierdoor is er een beperkt aantal bestelauto’s in diesel beschikbaar voor 2024. Ondernemers die volgend jaar gaan nadenken en handelen over het kopen of leasen van bestelauto’s zijn waarschijnlijk te laat.
Mijn advies aan ondernemers:
1) Maak een lijst met auto’s die binnen 3 jaar vervangen worden
2) Houdt voldoende rekening met klanten in de nieuwe zero-emissiezones
3) Zijn er veranderingen van werkzaamheden de komende jaren?
4) Maar onderzoek ook:
a. Gebruikt iedere werknemer de juiste bus?
b. Zijn er alternatieven?
c. Is een partiële overgang naar elektrisch vervoer mogelijk?
d. Hoeveel kilometer rijdt een medewerker per dag?
Kortom: wacht niet langer en laat je nu informeren.
Eise Wieling
Lease Adviseur all2lease
eise@all2lease.com
Foto Shutterstock/Scharfsinn
Op de hoogte blijven van onze updates?