Literatuur

Magazines | Utrecht Business Nr 2 2020 | Lees volledige uitgave online

NEVER WASTE

A GOOD CRISIS

Door Jan Adriaanse

De quote van Winston Churchill duikt in elke crisistijd weer op. En schetst een lonkend perspectief; elk nadeel kan voordelen hebben. Klinkt de theorie logisch, de praktijk is een stuk weerbarstiger. Goed voorbeeld doet in elk geval goed volgen, vandaar het boek van Jan Adriaanse en tal van andere auteurs. Het bevat tien wetten van crisismanagement die ervoor zorgen dat de zakelijke overlevingskansen toenemen. Vari?rend van durf in te grijpen, zorg voor innovatievermogen en blijf investeren in je cultuur. De wetten worden gelardeerd met voorbeelden van bedrijven die toegerust lijken om ook de huidige crisis te doorstaan. In deze door financieel-economisch journalist Jan Bletz opgestelde cases komen onder meer Swatch, bouwer Heijmans, Drukwerkdeal en Shell aan bod.

Een crisis maakt snel schakelen noodzakelijk. Dit boek kwam in slechts twee weken tot stand en be-reikte een tweede plek in de top tien van Managementboek. Inderdaad, never waste a good crisis.192 pag.

ISBN 978-94-6126-379-7.

12,50. Haystack.

ORGANISEREN VAN COMMUNITIES

Door Kirsten Wagenaar en Peter StaalIn de beginperiode van internet stonden vooral bevlogen vrijwilligers aan de basis van succesvolle online platforms. Een aantal hiervan spelen nog steeds een belangrijke rol in de digitale wereld; denk aan Wikipedia. Maar ook merken, organisaties en soms zelfs personen kunnen niet zonder een actieve community.

De auteurs werken samen in advies-bureau Bind Community Building. Voor hun boek inventariseerden zij de ervaringen van tal van organisaties, van Shell, bol.com, KPN, RTL en KWF tot gemeenten en ministeries. Deze input zorgt ervoor dat lezers niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. Na een theoretische achtergrond geeft Organiseren van communities handvatten voor een gestructureerde, praktische aanpak. Het boek schetst de aanleidingen om een community te bouwen: marketing, productont-wikkeling of optimalisatie van een organisatie. Na deze doelstellingen komen vervolgstappen aan bod als het formuleren van een doelgroep, de selectie van platforms, het motiveren van deelnemers, content en moderatie. Ook is aandacht voor de toekomst van communities.

256 pag.

ISBN 978-94-6319-198-2.

29,99. Scriptum.

DE ZOEKENDE LEIDER

Door Joost Callens

Reflectie is broodnodig. Maar hoe en waar vind je in de dagelijkse hectiek tijd voor bezinning, ruimte om na te denken over werk, relaties en ambities? Een andere omgeving helpt, net als een ander ritme. Dit maakt de Camino de Santiago tot een ideale habitat voor zo'n zoektocht. Opstaan, lopen, eten en slapen, dagenlang in een vaste cadans. 89 dagen om precies te zijn, in het geval van Joost Callens. Zo lang deed de CEO en bestuurder bij tal van Belgische ondernemingen over de 2.600 kilometer van zijn woonplaats naar Santiago de Compostella. In de Zoekende Leider doet Callens verslag van deze pelgrimstocht en de inzichten die hem dit opgeleverd heeft. Als leider maar bovenal als mens. Een aanrader zowel het boek als de tocht.

208 pag.

ISBN 978-94-0145-594-7.

24,99. LannooCampus.

ONLINE INVLOEDDoor Bas Wouters en Joris Groen

Mensen naar een site lokken is lastig genoeg. En al deze inspanningen hebben geen resultaat als het bezoek niet leidt tot de gewenste handeling, meestal een aankoop. Slechts een op de tien bezoekers klikken op 'in de winkelmand', aldus Bas Wouters en Joris Groen. Volgens de auteurs is de heilige graal te vinden door toepassing van kennis uit de gedrags- en over-tuigingspsychologie. Als je weet hoe mensen denken, waarom ze handelen en wat maakt dat ze uiteindelijk kopen, kun je daarop inspelen bij het ontwerp van websites en advertenties. In Online Invloed vertalen Wouters en Groen de theorie?n van gedragswetenschappers als Cialdini, Fogg en Kahneman naar praktische toepassingen. Verleiden is daarbij niet het doel maar vooral een middel dat zorgt voor tevreden klanten en langdurige relaties.416 pag.

ISBN 978-90-2442-635-5.

27,50. Boom.

Literatuur

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement