Veiligheid en communicatie verbeteren dankzij Dissel Human Factors

Magazines | Utrecht Business Nr 4 2018 | Lees volledige uitgave online

Veiligheid en communicatie verbeteren in ziekenhuis dankzij Dissel Human Factors

In de zorg speelt veiligheid een grote rol. Een fout kan immers leiden tot een fataal incident. Om dit te voorkomen stellen ziekenhuizen onder andere protocollen op.

Desondanks blijkt uit onderzoek dat er 1035 doden per jaar vallen door verwijtbaar gedrag. Deels komen deze fouten voort uit een gebrek aan communicatie of slechte samenwerking. Een gebrek dus aan de zogeheten soft skills, die in ziekenhuizen vaak non-technical skills genoemd worden. Ook conflicten ontstaan soms onnodig door vermoeidheid en stress.

Dissel Human Factors werkt met de program-mas van Humanversity op het gebied van Crew Resource Management, interprofessio-nele teamtrainingen voor teams in complexe omgevingen. Deze trainingen vinden hun oor-sprong in de luchtvaart en als crew resource management is het doorontwikkeld voor teams waarbij samenwerking, leiderschap, omgevingsbewustzijn, stressbestendigheid van groot belang zijn in de activiteiten en resultaten van het team, zoals op de operatie-kamers of de eerste hulp.

VEILIGHEID CENTRAAL

Bij ziekenhuis Tergooi werkt Dissel Human Factors aan een verbeteringstraject over veiligheid. Op allerlei manieren moeten de medewerkers bewust worden van hun gedrag rond de veiligheid van patiënt en medewerker.

Alex Wilbrink, zelf jarenlang werkzaam als anesthesioloog/kinderintensivist, voert deze trainingen uit en maakt gebruik van het materiaal van Humanversity. Door zijn werk als medisch specialist weet hij wat er speelt op de werkvloer en waar de knelpunten zitten, bijvoorbeeld dat door stress en vermoeid-heid fouten kunnen worden gemaakt. De tijdsdruk in ziekenhuizen is natuurlijk erg groot, dus je hebt niet veel trainingsdagen tot je beschikking. Personeel uitroosteren voor een training is immers erg kostbaar. De app van Humanversity is daarom erg handig. De artsen, verpleegkundigen en andere perso-neelsleden van het ziekenhuis vullen via de app een vragenlijst in, die onder andere hun interactiestijl inzichtelijk maakt. Werkt iemand graag samen of zelfstandig? Dat komt hierdoor aan de oppervlakte. Ook kan lesmateriaal, zoals instructiefimpjes via de app gedeeld worden.Een onderdeel dat centraal staat in de trai-ning is de onderlinge communicatie van de teamleden. Ziekenhuizen zijn van oorsprong erg hiërarchisch: artsen en verpleegkundigen hebben bijvoorbeeld altijd eigen protocollen. Tijdens de studie geneeskunde is er veel

aandacht voor communicatie met patienten, bijvoorbeeld in slecht-nieuwsgesprekken. Maar aan goede onderlinge communicatie tussen alle zorgverleners rondom een patiënt wordt nauwelijks tijd besteed. Dat is ook een groot thema in de ziekenhuizen.

Door de inzichten die ziekenhuismedewerkers opdoen over zichzelf en over communicatie, verbetert de samenwerking, stelt Wilbrink. We werken ook met microsimulaties; het naspelen van lastige situaties. Die kunnen vervolgens ook makkelijk op een ander moment op de werkvloer zelf worden nagebootst. Zo trainde Wilbrink onlangs met artsen en verpleegkun-digen van de spoedeisende hulp een situatie waarbij een patiënt met spoed vanaf een andere afdeling werd binnengebracht. Hoe communiceer je dan duidelijk en ook zonder gestrest te raken? Dat kan bijvoorbeeld door gescripte communicatie. Dat kan dus goed worden getraind, zodat het in de toekomst makkelijker verloopt. www.disselhumanfactors.nl

Een onderdeel dat centraal staat in de training van Dissel Human Factors is de onderlinge communicatie van de teamleden.

coaching | dissel human factors

Bij ziekenhuis Tergooi werkt Dissel Human Factors aan een verbeteringstraject over veiligheid.

dissel human factors | coaching

Scherpte en extra aandacht

Het gestandaardiseerde, snelle routinewerk dat hij als beveiliger tegenkwam vormde voor Joop Westrik de directe aanleiding om voor zichzelf te beginnen. De term persoonlijke aandacht is misschien wat algemeen geworden, maar WBU Beveiliging geeft er wel degelijk een stevige inhoud aan, zoals een reeks voorbeelden duidelijk maakt.

WBU Beveiliging beperkt zich niet tot snelle routine

WBU, Westrik Beveiliging Utrecht, een bedrijf met zeven gediplomeerde veiligheidsmensen en een 24-uurs bereikbaarheid. Ook s nachts kom je niet bij een meldkamer terecht, maar krijg je direct één van ons te spreken, dus iemand die weet wat bij de klanten speelt, geeft Westrik aan. Tegelijkertijd zitten we zo in elkaar dat we alleen garanderen wat we kunnen waarmaken. We beloven niet dat we bij elke klant elke avondronde om 20.00 uur doen, maar passen in overleg een roulatiesysteem toe, wat veel effectiever werkt: het wordt lastig voor dieven om daarop te anticiperen. Tot de diensten van de Utrechtse firma rekenen we objectbevei-liging, mobiele surveillance, alarmopvolging, hondenbeveiliging, receptie- en portiers-diensten, beveiliging van evenementen (zelfs tuin- en examenfeesten, waarbij onverlaten zich nog wel eens aansluiten) en vakantie-service bij woningen. Dat laatste zit vooral in de preventieve hoek. We controleren of kwaadwillende figuren geen voorbereidingen treffen, zoals scharnieren doorslijpen, sloten

bewerken of glaslatten verwijderen. Ook leggen we de post weg en veranderen we regelmatig dingen, zoals het openen of slui-ten van jaloezieën.

Huismeestertaken

Het bovenstaande geeft al een indicatie van de persoonlijke aandacht die WBU Beveiliging nastreeft. Westrik: Stel dat onverhoopt een inbraak plaatsvindt, dan nemen we extra tijd voor de klant, helpen als het kan mee opruimen en bellen een dag later nog even om te horen hoe het ermee gaat. Voor sommige opdrachtgevers werken we met klokpunten, die de surveillant digitaal moet afvinken door ze te scannen. Een server-ruimte, bijvoorbeeld, waar hij in de gaten houdt of de temperatuur niet teveel stijgt. Zou de koeling niet functioneren, dan plaatst hij voor nood een ventilator en brengt de klant op de hoogte. Zien we ergens een klein waterlek, dan proberen we dat eerst zelf te dichten. Vindt er een rake inbraak plaats en wil de klant niet s nachts gebeld worden, dan

timmeren wij de doorgang af. Regelmatig verrichten we huismeestertaken, zoals even tussendoor een kapot lampje vervangen of op verzoek van het bedrijf een zaal klaarzet-ten voor een vergadering. We zijn er immers toch. WBU Beveiliging houdt ook lege pan-den in de gaten, om kraak en vandalisme te voorkomen. Voor zulke gebouwen en voor bijvoorbeeld afgelegen schuren in het bui-tengebied hebben we bovendien een mobiel alarmsysteem met opvolging en buitenmel-ders, die alarm slaan bij onregelmatigheden en geen stroomvoorziening of internet behoeven. Dat alles gaat inderdaad verder dan de dagelijkse routine. O ja, nog één ding: Neem je een beveiligingsbedrijf in de arm, zorg er dan voor dat je weet welke mensen bij je over de vloer komen. Ze moeten alle-maal een officiële pas met het logo dragen. Je omgeving met waardevolle spullen geef je immers niet graag bij zomaar iedereen in beheer.

Meer informatie: www.wbubeveiliging.nl

Tekst: Aart van der Haagen

Fotografie: Aart van der Haagen, WBU

interview | Beveiliging

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement