Literatuur

Magazines | Utrecht Business Nr 4 2018 | Lees volledige uitgave online

literatuur

DE TERUGKEER VAN DE WERELD VAN MARCO POLO

Door Robert D. Kaplan

Robert D. Kaplan was jarenlang buiten-landcorrespondent voor Amerikaanse kranten en tijdschriften. Ook schreef hij tal van boeken. In De terugkeer van de wereld van Marco Polo zijn zestien artikelen gebundeld over de buitenlandse politiek van de VS in de afgelopen twintig jaar. De titel refereert aan de geopolitieke situatie in Eurazië en de Amerikaanse respons daarop. De essays geven een ver-helderend inzicht in de structuur, de mechanismen achter het handelen van de VS op internationaal politiek en militair terrein. Interessant is Kaplans visie op Kim Jong-un; die vindt hij een slimme politicus in plaats van het grote kind dat velen vooral in hem zien. Uiteraard komt ook Trump aan bod, zij het kort. Kaplan betwijfelt of de huidige president beschikt over enig historisch besef. Gevaarlijk, want dat is een voorwaarde voor een effectieve buitenlandse politiek.

391 pag. ISBN 978-90-0035-416-0. 24,99. Spectrum.

GELD MAAKT WÉL GELUKKIGDoor Patrick Wessels

Veel zaken die je heel graag wilt hebben, blijken na aanschaf maar kortstondig voor een geluksgevoel te zorgen. Het bezit van de zaak is vaak inderdaad het eind van het vermaak. Toch maakt geld wel degelijk gelukkig, betoogt Patrick Wessels. Als je er maar de juiste din-gen mee doet. Zo hebben ervaringen vele malen meer impact op het welbevinden dan materiële zaken. En haal je meer vol-doening uit iets kopen voor een ander dan voor jezelf. Wessels brengt die les in de praktijk; hij doneert de opbrengst van Geld maakt wél gelukkig aan Stichting KiKa.

Overigens werden na verschijnen van dit boek de resultaten bekend van een onderzoek onder duizenden Zweedse lote-rijwinnaars. Niet alleen blijken winnaars substantieel meer tevreden met hun leven dan verliezers, mensen die honderd-duizenden euros wonnen zijn gelukkiger dan zij die het met een tiende daarvan moeten doen. Deze gelukservaring houdt zelfs twintig jaar na dato aan.

176 pag. ISBN 978-94-6126-267-7. 20,-. Haystack.

DE FLUïDE ORGANISATIE

Door Arne de Vet en Filip Lowette

Afstemming van de mate van hiërarchie en de ruimte voor zelfsturing is wellicht een van de grootste uitdagingen voor zich ontwikkelende organisaties. Hoe te komen tot een optimale mix van deze twee modellen vormt de rode draad van De Fluïde Organisatie. Daartoe creëerden de auteurs een derde model waarbij een organisatie functioneert als een set van actiecirkels. Deze zijn er voor elk individu, voor elk team en voor de organisatie als geheel en kennen telkens vier stappen: waarnemen en voelen; delen; beslissen; doen. Daarbij zijn er een aantal cruciale bouwstenen. Zoals no-objection-decision-making dat de besluitvorming verbetert en een driestappenmeeting die zorgt voor effectieve team-vergaderingen. En verbindende communicatie, onontbeerlijk hulpmiddel voor een fluïde organisatie.

168 pag. ISBN 978-94-0145-045-4. 24,99. LannooCampus.

RED DE ALFAWOLFDoor Martin Appelo en Arvid Buit

Wat wordt hij of zij vaak node gemist: iemand die als het echt spannend wordt het hoofd koel houdt. Een leider die in crisistijd keuzes durft te maken, ook als deze pijnlijk zijn en niet terugschrikt voor de uitvoering ervan. Dit primaire leiderschapstalent heeft echter een keerzijde. De bezitter ervan is vaak een Alfawolf met een sterk ego, sociaal minder vaardig en allesbehalve een pleaser. De weerstand die dit oproept, zorgt ervoor dat het ras langzaam uitsterft. Althans, de Alfawolf komt weinig meer op topposities terecht c.q. houdt het daar niet lang uit. Een slechte zaak, betogen Appelo en Buit, respectievelijk psycholoog en executive coach. Want bij soft leiderschap is nie-mand gebaat. Zij ontwikkelden daarom een methodiek waar-mee een Alfawolf het beste van twee werelden leert verenigen; krachtige strategische sturing en een prettige, bestendige vorm van leiderschap.

192 pag. ISBN 978-90-2442-275-3. 23,50. Boom.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement