Maartje Koppen in gesprek met Esther van der Storm

Magazines | Utrecht Business Nr2 2024 | Lees volledige uitgave online

Maartje Koppen in gesprek met Esther van der Storm
Wat hebben IKEA en Obama met elkaar te maken en wat heb je daar als ondernemer aan?


Wat hebben een Zweeds meubelbedrijf en een voormalige Amerikaanse president met elkaar gemeen?
Eerlijk? Ik zag de overeenkomst ook niet. Maar in gesprek met Esther van der Storm, creatieve wervelwind en oprichter van Stormpunt, leerde ik hoe zowel IKEA als Obama je kunnen helpen in het ondernemerschap.
Linking pin in deze is creativiteit. En dan niet de creativiteit die maakt dat je prachtige potten bakt (artistieke creativiteit), ook niet de alledaagse creativiteit, maar de intellectuele of zakelijke creativiteit zoals Esther het noemt.

Dat het als ondernemer handig is om een creatief denker te zijn, ligt voor de hand. Maar Esthers benadering van creativiteit in haar bedrijf waar ze creatieve processen faciliteert voor organisaties, gaat nog een flink aantal stappen verder. Net zoals IKEA een revolutie teweegbracht in de manier waarop we meubels kopen en monteren, en Obama innovatieve strategieën gebruikte om zijn boodschap over te brengen, zo moedigt Esther bedrijven aan om hun vaste patronen te doorbreken en nieuwe oplossingen te ontdekken.

En ja, ook jij kunt IKEA en Obama gebruiken in je bedrijf om je creativiteit te trainen. Door het organisatieperspectief te veranderen zoals Esther uitlegt, kun je een vraagstuk of probleem vanuit een hele andere invalshoek benaderen. “Hoe kunnen we dit op een IKEA-manier oplossen?” of “Wat zou Obama in dit geval doen?” brengt je tot hele andere oplossingen dan waneer je je alleen maar blijft afvragen hoe je probleem X, Y of Z in hemelsnaam moet fixen.

Denk aan handleidingen met alleen maar pictogrammen, goedkope hotdogs aan het eind van je reis, een ballenbak en een duidelijk uitgestippelde route mét shortcuts – dit brengt je geheid op andere ideeën, toch?
Inderdaad, dat kun je inzetten als het gaat om innovatieve ideeën voor je aanbod, om in te spelen op ontwikkelingen in de markt en koploper te blijven. Maar kijk ook eens naar je interne processen en dingen die daar spelen. Hoe kun je zorgen dat iedereen gewoon netjes zijn eigen koffiekopje afwast (Herkenbaar issue? Luister dan even naar aflevering 16 van de podcast “Ondernemers in het MKB – over groeipijnen en andere uitdagingen” voor creatieve suggesties van Esther)? Of hoe kun je nog veel meer dan nu het DNA van je bedrijf voelbaar laten zijn in je sollicitatieprocedure?

Ik daag je uit om eens kritisch te kijken naar de vraagstukken die er nu liggen in je organisatie, of zouden moeten liggen, en hoe creativiteit daarin een middel kan zijn om tot een waardevollere oplossing te komen. Ik ben heel benieuwd welke organisatie of welk beroemd persoon jij kiest om je organisatieperspectief te veranderen.

Nog wat meer creativiteitstraining nodig? Esther schreef onlangs het boek “Creativiteit komt niet uit een boekje” met tal van creatieve oefeningen. Van de bananenschiloefening, ideeënseks en stakeholdersmap tot ‘spelen’ met ideeën door middel van legosteentjes: in dit boek ga je ermee aan de slag.
Creativiteit is niet alleen een vaardigheid, het is een mindset die je bedrijf kan transformeren. Begin vandaag nog met het trainen van die creatieve spier.

Maartje Koppen
(Business) Coach, psycholoog en EFT in Business expert
www.maartjekoppen.nl/podcast 

Foto: Mirjam van Helvoort (Fotografie met een verhaal)

 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement