Centraal Museum koestert band met de stad en haar bedrijfsleven 

Verschenen in Utrecht Business Nr2 2025

Met Utrecht als basis en de wereld als speelveld draagt het Centraal Museum bij aan een leefbare cultuur. De diversiteit van de collectie zorgt voor uiteenlopende samenwerkingen met kunstenaars, bewoners en het bedrijfsleven in Utrecht. Paul Schuiling, Hoofd Development & Filantropie van het museum, vertelt meer over deze samenwerkingen.  

Foto's: Wessel Spoelder, Robert Oosterbroek en Abe Jonker
 
Het Centraal Museum is het oudste stadsmuseum van Nederland, gevestigd in het oude Agnietenklooster in de binnenstad van Utrecht. Het museum beheert ruim 70.000 objecten, variërend van oude kunst tot mode en van hedendaagse kunst tot design. De diversiteit van de collectie komt voort uit de geschiedenis van het museum: verschillende particuliere en gemeentelijke collecties werden hier samengevoegd op één centrale plek. Vandaar ook de naam Centraal Museum. Naast het presenteren is ook het behouden van de collectie ook een van de belangrijkste kerntaken van het museum.
 

DNA van de stad
Omdat de collectie bestaat uit verschillende deelcollecties die allemaal verbonden zijn aan de stad, vind je continu een connectie met Utrecht. “De stad zit in het DNA van ons museum,” zegt Paul Schuiling. “Ook bij tentoonstellingen tonen we die verbinding.”
Eind 2024 presenteerde het museum MO?A, een tentoonstelling over Marokkaanse mode. “Voor ons logisch om dat te tonen in de stad met de grootste Marokkaanse gemeenschap van Nederland. En binnenkort brengen we in samenwerking met onze stadsredactie Thuiskunst: kunst van Utrechters thuis, bij elkaar verzameld uit de hele stad. Zo proberen we iedereen uit Utrecht te betrekken bij het museum.”
 
Met andere ogen
Het museum maakt niet alleen tentoonstellingen gericht op de stad, de collectie wordt ook ingezet om maatschappelijke thema’s te belichten en van context te voorzien. “Bijvoorbeeld met de huidige tentoonstelling Good Mom/Bad Mom. Met deze expositie belichten we de verschillende aspecten van het moederschap. Want we weten allemaal dat het moederschap meer is dan het lieflijke beeld van een moeder met kind. Het gaat ook over zorgdragen, emancipatie en de politiek van de baarmoeder. Met onze tentoonstellingen laten we je met andere ogen naar een onderwerp kijken. En daar worden we om geprezen.”
 
Utrechtse iconen
Onderdeel van de collectie zijn ook het volledige archief van Dick Bruna en de grootste Rietveldcollectie ter wereld. Deze zijn te zien in het Centraal Museum, maar ook in het nijntje museum en het Rietveld Schröderhuis. “Dick Bruna en Gerrit Rietveld zijn Utrechtse iconen, wereldwijd beroemd. Dat beseffen we in Utrecht af en toe misschien nog onvoldoende. Ze trekken bezoekers vanuit de gehele wereld naar de stad. Dit zien we ook terug in onze bezoekcijfers.”
 
Aanjager
Het Centraal Museum trok samen met het nijntje museum en het Rietveld Schröderhuis in 2024 meer dan 410.000  bezoekers, ruim 20% meer dan verwacht. “Daar zijn we trots op, want deze groei gaat in tegen de landelijke trend. Daarbij komt dat de capaciteit van het nijntje museum en het Rietveld Schröderhuis beperkt zijn. Op drukke dagen zijn we volledig uitverkocht. We zijn een aanjager voor bezoek aan Utrecht.”
Met het oog op de toekomst richt het Centraal Museum zich in toenemende mate op bezoekers tussen 25 en 45 jaar. “Met ons programma willen we meer bezoekers uit deze jongere doelgroep verleiden om over de drempel te stappen.”
 
Elkaar versterken
Samenwerken en verbinden zijn sleutelwoorden voor het Utrechtse museum. “Onze 'missie' is niet voor niets Samen werken aan een leefbare cultuur. Het woord samen is daarin voor ons onmisbaar. Dat blijkt bijvoorbeeld uit hoe we in co-creatie werken aan exposities. Maar ook de samenwerking met Utrechtse kunstenaars vormt een rijke bron voor bijvoorbeeld tentoonstellingen in onze expositieruimte Utrecht Lokaal. Utrecht beschikt met de HKU over de grootste kunstopleiding van Europa. Ook daar mogen we als stad trots op zijn.” 
 
Kruisbestuiving
De verbinding met het lokale en regionale bedrijfsleven is hecht. “We prijzen ons gelukkig met een netwerk aan bedrijven die ons een warm hart toedragen (zie kader, red.).” Het gaat om een mix van mkb en grote organisaties. “Zij dragen niet alleen financieel bij. Kruisbestuiving is het doel. Dat zorgt voor een hechte band; we willen elkaar versterken.”
Het Centraal Museum wil een verbindende plek zijn. “Dat doen we met activiteiten voor onze begunstigers, maar dit jaar lanceren we ook een Young Professionals Netwerk. Daarmee willen we jonge professionals een inspirerende ontmoetingsplek bieden waarbij je niet alleen binnen je eigen bedrijf mensen leert kennen, maar ook van andere bedrijven.”
 
Utrecht op de kaart 
Er zijn legio voorbeelden van de wisselwerking tussen bedrijven en het Centraal Museum. Het partnership met Jaarbeurs Utrecht is recent verlengd. “Samen willen we de stad nog beter op de kaart zetten. Het museum kan voor congres- en beursbezoekers een aantrekkelijk onderdeel zijn van hun verblijf in Utrecht. Ook wordt onderzocht hoe we de vele bezoekers van de Jaarbeurs iets extra’s kunnen bieden. Bijvoorbeeld met korting op een museumbezoek of een kleinschalige expositie in het Jaarbeurscomplex.” 

RUIMTE VOOR EVENTS 
Het complex van het Centraal Museum biedt volop mogelijkheden voor zakelijke bijeenkomsten. “Dat kan in ruimtes in de tuinzaal, het auditorium en in ons museumcafé,” zegt Relatiemanager Frederieke Ouwerkerk. 
 
Events kunnen ook buiten openingstijden plaatsvinden. “We maken graag de combinatie met een bezoek aan het museum. De ervaring leert dat gasten zo’n toevoeging aan het programma op prijs stellen.” 


 
Win-win
Samen met partner Creative Valley verzorgt het Centraal Museum activiteiten voor de daar gevestigde bedrijven. “Denk aan een rondleiding door het depot of een presentatie van een conservator. In de Creative Valley-vestiging naast Utrecht Centraal organiseren we pop-ups met kunstwerken die aansluiten bij onze lopende tentoonstellingen. Datzelfde gebeurt bij Hoog Catharijne, bijvoorbeeld met een workshop tijdens MO?A. Het winkelcentrum verrast haar bezoekers hiermee en wij geven ons visitekaartje af. Een duidelijke win-win dus.”

Awareways traint medewerkers op het gebied van IT-beveiliging. “We organiseren nu een bijeenkomst voor het bedrijf waarbij we de link leggen tussen de beveiliging van onze kunstcollectie en een IT-omgeving. En horecagroothandel Sligro helpt met innovaties om de footprint van het museumcafé terug te dringen. Samen bewegen we naar een volledig plantaardige menukaart.” 
 
TEFAF en grachten 
De drijfveren voor bedrijven om zich aan te sluiten bij de zakelijke kringen van het Centraal Museum zijn meerledig. “Het gaat om een combinatie van inhoud, bijdragen aan de maatschappij, het waardevolle netwerk en fun,” weet Schuiling. “Zes keer per jaar organiseren we evenementen om elkaar te ontmoeten. Zoals een gezamenlijk bezoek aan de kunstbeurs TEFAF. Of een boottocht door de Utrechtse grachten waarbij verrassende verhalen van de conservator stadsgeschiedenis zorgen voor extra verbinding met de stad.”
 
Rode draad 
Een samenwerking met het Centraal Museum heeft volgens Schuiling ook impact op de medewerkers van bedrijven. “Steeds meer onderzoeken tonen aan dat kunst goed is voor de gezondheid. Door medewerkers in aanraking te laten komen met kunst, draag je als werkgever bij aan hun welzijn. Tegelijkertijd zorgt een breed aanbod aan kunst en cultuur voor een leefbare stad. Dat is goed voor medewerkers die hier wonen, voor bezoekers en uiteindelijk ook goed voor de ondernemers in de stad. Zo grijpen de functie van het museum en de rol van het bedrijfsleven hierbij op tal van manieren in elkaar. Met als rode draad: samen maken we Utrecht.”

OOK DEEL UITMAKEN VAN EEN WAARDEVOL NETWERK?
 
Heeft u interesse om met uw bedrijf of organisatie samen te werken met het Centraal Museum? We vertellen graag meer onder het genot van een kop koffie in het museum.
 
Een afspraak is snel gemaakt via pschuiling@centraalmuseum.nl


 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Utrecht Business is een uitgave van Van Munster Media