House Modernes: Utrechts icoon klaar voor de toekomst
Utrechts icoon klaar voor de toekomst
Het succesverhaal van House Modernes
Elke Utrechter kent het markante pand op de hoek van de Oude Gracht en Potterstraat. Geopend in 1941 was Galeries Modernes de daaropvolgende decennia een trendsettend, luxe warenhuis. In 1981 viel het doek. De naam veranderde in Blue Building, later in De Planeet. Na een metamorfose verwijst de nieuwe naam naar de roemruchte historie: House Modernes.
Eigenaar Achmea Dutch Retail Property Fund investeerde 70 miljoen euro in het Utrechtse complex dat is herontwikkeld door Syntrus Achmea. Bij oplevering zijn alle 12.500 m2 verhuurd aan een gevarieerde mix van gebruikers.
Toekomstvast
"Oudere mensen kunnen zich de winkel nog goed herinneren," weet Walther van Leeuwe, hoofd (Her)ontwikkeling & Transformatie bij Syntrus Achmea. "Deze bijzondere locatie is echt onderdeel van het Utrechtse DNA."
Bij de herontwikkeling koos de ontwikkelaar niet voor een volledige winkelbestemming. "Dat was wellicht eenvoudiger te realiseren maar wat ons betreft zeker niet toekomstvast. Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoefte van de doelgroep, onder meer door voorbijgangers te ondervragen." Variatie, beleving en toegankelijkheid werden veel genoemd. "Daarom is een plek gecreeerd met een mix van functies: winkels,flexkantoren van Spaces, horeca en een gemeentelijke fietsenstalling."
Gouden greep
Voor het zover was, stroomde heel wat water door de gracht. Van Leeuwe: "Het intensieve voortraject met de bouwpartners leverde heldere afspraken op over risico's en planning. Dit was de basis voor een vlekkeloos bouwproces."
Een prestatie van formaat, zeker gezien de uitdagende omstandigheden. "Door de locatie was er geen enkele ruimte voor opslag van materiaal. Ook het drukke verkeer zorgde logistiek voor hoofdbrekens." Slimme oplossingen boden uitkomst. "Zo bleek het inhijsen van materialen via het dak een gouden greep."
Supermarkt van morgen
Opvallend onderdeel van House Modernes is de vestiging van Aldi. "Dit wordt de supermarkt van morgen," stelt Van Leeuwe. "Een kassaloze winkel, samen met de pilotstore in Londen een Europese primeur. Bezoekers rekenen er automatisch af met hun smartphone. Een innovatieve oplossing waarmee Aldi ook inspeelt op de schaarste aan personeel. Dit concept spreekt een jongere doelgroep zeker aan en past helemaal in dit bijzondere gebouw."
House Modernes is zo ontworpen dat functies gemakkelijk kunnen meebewegen met de veranderende behoefte. "Ultieme flexibiliteit maakt het complex klaar voor toekomstige ontwikkelingen."