Business flitsen

Magazines | Utrecht Business Nr 1 2019 | Lees volledige uitgave online

business flitsen

Utrechts technologiebedrijf

2getthere in Duitse handen

Het Nederlandse technologiebedrijf 2getthere uit Utrecht, wereldmarktleider in het ontwikkelen van autonome voertuigen en vervoerssystemen, is overgenomen door het Duitse conglomeraat ZF. Het Duitse concern verwerft een meerderheids-belang van 60% in het Nederlandse bedrijf. ZF is onder meer gespecialiseerd in aansprekende producten zoals versnellingsbakken voor de Formule 1 en elektrische aandrijfsystemen voor Formule-E. Het concern richt zich in toenemende mate ook op de ontwikkelingen van autonome mobiliteitsdiensten en -ondersteuning. Met een omzet van 36 miljard en bijna 150.000 werknemers is het wereldwijd actief in meer dan 40 landen. ZF slaat een grote slag met de overname van 2getthere omdat het Nederlandse bedrijf als een van de weinige in de wereld in staat is gebleken ge?ntegreerde autonome vervoersoplossingen met leidende technologie zelf te ontwikkelen en zelf te verkopen. Het is het enige bedrijf in deze markt dat reeds winst maakt. Voor 2getthere (opgericht in 1984, 60 werknemers) betekent de overname een grote spong voorwaarts en een impuls voor de werkgelegenheid in Nederland indachtig het perspectief dat na de overname een snellere groei mogelijk zal zijn. In ??n keer krijgt het bedrijf uit Utrecht wereldwijde representatie, kan het samen met ZF nieuwe technologie?n ontwikkelen en klanten op lange termijn de vaak vereiste financi?le contract- en servicezekerheid bieden. 2getthere blijft als onderneming zelfstandig en in Nederland gevestigd. Ook zullen alle R&D activiteiten in Nederland plaats blijven vinden. Zowel het huidige management als de andere aandeelhouders t.w. SMRT in Singapore en UTS  uit Verenigde Arabische Emiraten blijven aan.

LINKIT Consortium wint aanbesteding COA, IND en DT&V

Het LINKIT consortium uit De Meern, samengesteld uit een aantal leidende specialistische bedrijven zoals DiVetro, Bartosz ICT en LINKIT, is geselecteerd als leverancier van flexibele IT inhuur door de Vreemdelingenketen, oftewel Centraal Orgaan opvang Asielzoelers (COA), Immigratie- en Naturalisatie Dienst (IND) en Dienst Terugkeer & Vertrek (DT&V). Met de gunning van de raamovereenkomst voor flexibele IT inhuur bij het COA, IND en DT&V bewijst het LINKIT consortium voor de 20ste keer succesvol te zijn. De raamovereenkomst start op 1 april en heeft een looptijd van vier jaar. De totale geraamde opdrachtwaarde betreft 128 miljoen euro, oftewel 300 FTE per jaar. Het samenwerkingsverband bestaat uit een aantal specialistische bedrijven. DiVetro is specialist in informatieanalyse, sourcing- en regievraagstukken en projectmanagement. Bartosz is specialist op het gebied van testen en kwaliteit in agile context. LINKIT is hoofdaannemer en specialist in systeem- en applicatieontwikkeling, integratie en beheer. Verder bestaat het consortium uit Motion10 als specialist Microsoft BI/BA vraagstukken en in portaal- en integratietechnologie (BizTalk/SharePoint) en IN2IT als co?peratie van bedrijven die medewerkers met autisme een kans biedt op de IT-arbeidsmarkt. Eric Holierhoek van LINKIT: "Fantastisch dat we de komende vier jaar mogen meehelpen aan het optimaliseren en innoveren van de IT omgeving van deze organisa-ties met maatschappelijke impact. Niet voor niets komen ze met enige regelmaat in het nieuws al dan niet politiek ingegeven. Hierachter zitten strakke processen en procedures, ondersteund door complexe, ge?ntegreerde IT systemen die veel aandacht en zorg vereisen. Super dat we hier ons steentje aan kunnen bijdragen."

AutoBinck verhuist naar

nieuwe WTC Utrecht

AutoBinck heeft Utrecht gekozen als nieuwe locatie. Het bedrijf neemt zijn intrek in het geheel nieuwe WTC Utrecht, dicht bij het Centraal Station. Een kantoorgebouw vol potentie om de transitie die het bedrijf doormaakt te faciliteren. Paul Zekhuis, CEO van AutoBinck Group: "Wij willen leading zijn als h?t bedrijf waar je mobiliteit kunt inkopen. De verhuizing biedt ons alle mogelijkheden voor verdere ontwikkeling." Na ruim 110 jaar Den Haag is het voor AutoBinck tijd voor een nieuwe stap. Inmiddels is het familiebedrijf uitgegroeid tot een van de hoofdrolspelers op de Europese mobiliteitsmarkt (totale omzet in 2017: 1,3 miljard). AutoBinck is actief in 8 Europese landen, heeft 2.700 medewerkers verdeeld over 4 divisies: Cars, Leasing, Parts en Smart Mobility. CEO Paul Zekhuis: "In het verleden waren we vooral gericht op verkoop van auto's en onderdelen, maar de maatschappelijke trends tonen aan dat autobezit en gebruik minder vanzelfsprekend worden. Daarom zijn we aan het uitbreiden met nieuwe bedrijven en startups gericht op deze ontwikkeling." Er wordt veel gesproken over de toekomst en de rol van mobiliteit. AutoBinck helpt organisaties nu al bij het opzetten van een future proof mobiliteitsbeleid, het verbeteren van medewerkerstevredenheid en behalen van duurzaam-heidsdoelstellingen. Autodelen, veiliger de weg op door telematica, het vereenvoudigen van administratie (denk aan declaraties) en reporting, het online kopen van een tweedehands auto, het zijn maar een aantal voorbeelden van de nieuwe activiteiten. 'We werken concreet aan een eenvoudige toegang tot alle vormen van mobiliteit door middel van een mobiliteitspas, -apps en -platforms', aldus Zekhuis. "Het onder 1 dak brengen van een aantal van onze bedrijven maakt een gezamen-lijke aanpak richting onze klanten nog eenvoudiger en effici?nter. Daar past een ondernemende omgeving bij. De keuze voor Utrecht was voor ons niet moeilijk, de stad heeft veel te bieden."

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement