Literatuur

Magazines | Utrecht Business Nr 2 2019 | Lees volledige uitgave online

DE ZELFBEWUSTE LEIDER

DOOR GODFRIED IJSSELING

Het is a hell of a job om als leider succesvol richting te geven in een omgeving die steeds sneller verandert. Veel leiders vullen hun rol oppervlak-kig en marginaal in, zonder de essentie te raken. Daartoe moeten zij allereerst de blik naar binnen richten, stelt Godfried IJsseling.

Want als in de innerlijke wereld ver-warring heerst of tegenstrijdigheden de overhand hebben, hoe kun je dan anderen de weg wijzen in een steeds dynamischer buitenwereld?

IJsseling begeleidt al ruim twintig jaar leiders als trainer bij de Baak. Met zijn boek wil hij helpen bij de zoektocht naar de innerlijke bron van gedachten, emoties en drijfveren. Dit maakt leiders bewuster van zichzelf, zorgt ervoor dat zij alerter waarnemen en observaties beter kunnen duiden. Dit letterlijke zelfbewustzijn vormt de grondslag voor authentiek, krachtig leiderschap.

184 pag.

ISBN 978-94-6319-140-1.

22,50. Scriptum.

DE ONSTERFELIJKE ONDERNEMING

DOOR FONS VAN DIJCK

Als het gaat om de levenscyclus van bedrijven wordt Kodak vaak genoemd. Ooit onbetwiste marktleider in fotografie miste het concern de digitale boot volledig. Hoe zorgt een bedrijf wel voor het eeuwige leven? In elk geval niet door klakkeloos elke vermeende disruptieve ontwikkeling te volgen, stelt Fons Van Dyck in De onsterfelijke onderneming. In dit boek cumuleert de merkenstrateeg zijn inzichten en langjarige ervaring. Er is een scherpe langetermijnfocus nodig met oog voor de impact op alle stakeholders. Daarbij is het zaak om evenwicht te vinden tussen consistentie en de noodzaak tot verandering. Rode draad in het boek is de geschiedenis van Apple. Die was zeker niet zonder hobbels; het bedrijf ging een aantal keren bijna failliet en vond zichzelf herhaaldelijk opnieuw uit. Velen vroegen zich af of Apple haar succes kon continueren na het overlijden van boegbeeld Steve Jobs. Het antwoord kennen we inmiddels. De onsterfelijke onderneming bevat ook ervaringen van mensen als Christian Van Thillo (Persgroep) en supermarktondernemer Jef Colruyt.

240 pag.

ISBN 978-94-0145-593-0.

29,99. LannooCampus..

FOCUS AAN/UIT

DOOR MARK TIGCHELAAR

MET OSCAR DE BOS

Vasthouden van concentratie is moei-lijker dan ooit. Het aantal prikkels dat voor afleiding zorgt, is enorm. Werk, priv?, digitale communicatiemiddelen en sociale media strijden om een beperkte hoeveelheid tijd. Dat tijdens rustpauzes vaak als vanzelfsprekend de smartphone wordt gepakt, weerhoudt het brein ervan om te ontspannen. Onze hersenen krijgen geen moment rust. Dat zorgt voor stress en vergroot de kans op een burn-out, stelt Mark Tigchelaar. Met Oscar de Bos schreef hij Focus Aan/Uit dat vier belangrijke concentratielekken onderscheidt. Allereerst saaie activiteiten waardoor we onbewust op zoek gaan naar extra prikkels. Dat gaat ten koste van de concentratie. Te veel interne prikkels vormen een volgend lek; tijdens een taak toch snel even iets anders doen. Ook te veel externe prikkels (mail, telefoon, collega's) en te weinig brandstof door mentale vermoeidheid zorgen ervoor dat onze concentratie verslapt. Focus aan/uit leert om concentratielekken te onderkennen en helpt bij het dichten ervan.

224 pag.

ISBN 978-90-0035-969-1.

20,-. Spectrum.

ZO VERKOOP JE ALLES

DOOR ERWIN WIJMAN

Dat consumenten geen rationele wezens zijn, wordt eens te meer duidelijk na lezing van Erwin Wijmans nieuwste boek. Gratis doet wonderen en schakelt het gezonde verstand uit. Vergelijkingsmateriaal is een vereiste. Het geeft een potenti?le koper context en kan door kenmerken en prijs helpen om deze in een bepaalde richting te sturen. Imago is belangrijker dan het daadwerkelijke prijsniveau. Scherpe aanbiedingen laten een prijsvechter vermoeden maar fungeren in werke-lijkheid als lokkertjes; klanten schaffen vaak iets anders aan dat elders goedkoper is.

Het is zaak om al deze kennis gericht in te zetten. Zo verkoop je alles bevat een stortvloed aan technieken voor suc-cesvolle reclame en marketing. Vervat in meer dan 800 tips, belooft de auteur. Hieruit kan de lezer zijn eigen selectie samenstellen, of hij nu zzp'er is of voor een multinational werkt. Want verkoopwetten zijn universeel.

352 pag.

ISBN 978-94-6126-331-5.

29,95. Haystack.

Literatuur

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement