Sinds kort speelt FC Utrecht met het nieuwe regioprofiel: ‘Utrecht, Heart of Health’ op hun rug. Waarom? Het doel is om metropoolregio Utrecht, met 1,5 miljoen inwoners, wereldwijd bekendheid te geven als dé regio die het meest bijdraagt aan een gezondere wereld.
Is dat nodig? Momenteel vestigen bedrijven en talenten zich in de regio vanwege haar centrale ligging of de kleine afstand tot de luchthaven. Een andere terechte reden is het heerlijke woonklimaat rondom de Heuvelrug en het Groene Hart. Mensen denken bij de regio aan Nijntje, de Koppelpoort of Beeld en Geluid. Echter, vraag je waar de regio economisch goed in is, dan krijg je niet gelijk een eenduidig antwoord.
Uit onderzoek van provincie en ROM blijkt dat de regio economisch het kloppende hart is van een gezonde samenleving. Er zijn grote concentraties aan bedrijven op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en digitalisering. Tja, en als je ergens goed in bent, wil je daarop excelleren en kruisbestuiving met andere economische regio’s wereldwijd stimuleren.
Het aantal inwoners van de regio groeit de komende jaren als kool. Ook weten we dat het aantal plekken voor bedrijven in onze regio schaars is. Daarom denkt Economic Board Utrecht goed na over wie wij verleiden om naar de regio te komen.
Wij zetten in op drie waarden: gezonde mens, gezonde leefomgeving én de gezonde samenleving. Mijn opa zei altijd: “Onbekend maakt onbemind”. Hopelijk denken mensen over een paar jaar naast Nijntje aan de unieke ontwikkeling van kunstmatig gekweekte miniatuurorganen; naast de Koppelpoort aan duurzame gebiedsontwikkeling; én naast de kleuren van Beeld en Geluid aan persoonlijke datakluizen, waardoor het internet een stuk gezonder wordt.
Regio Utrecht staat in de top van meest competitieve regio’s van Europa. De beste Nederlandse universiteit wereldwijd ligt er én de regio wedijvert met regio Kopenhagen om de titel fietsmetropool van de wereld. Niet voor niks komen er burgemeesters van over de hele wereld een kijkje nemen naar onze aanpak van duurzame mobiliteit. Onlangs fietste de burgemeester van San Francisco nog door de straten.
Door bekend te worden, willen we meer publieke en private middelen naar de regio trekken voor onderzoek en nieuwe innovatieve initiatieven. Door bekend te worden, willen we door studenten en talent gevonden worden voor specifieke opleidingen en banen op het gebied van een gezonde samenleving.
Zo dragen we samen bij aan de welvaart en het welzijn van alle Utrechters, ook in de toekomst.
Michiel Dijkman
Directeur Economic Board Utrecht
Fotografie: Leonard Walpot
Utrecht
Business
☰
bekijk overige regios
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Utrecht Business Nr1 2023
Colliers kiest voor UtrechtColumn Michiel Dijkman: Bekend maakt bemindWethouder Susanne Schilderman over de keuzes van UtrechtMeta-Skills: Trainen door een andere brilProvada: Ontmoetingsplek voor de vastgoedsectorCirculaire Lenteborrel ZO! Utrecht BusinessRobert Strijk neemt afscheid: Ik vond het fantastischde HALL: sfeervolle locaties met smaakvolle gerechtenGeslaagde kick-off ZO!Duurzaam ondernemen: Integrale aanpak moet stagnatie voorkomenColumn: Belangrijke wijzigingen in Wet bescherming klokkenluidersCirculaire ambachtscentraGrant Thornton: Luisteren naar de dingen die niet gezegd worden