Word een mobiele onderneming

Magazines | Utrecht Business Nr 3 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Word een mobiele onderneming

De laatste jaren heeft het creëren van een integrale mobiele strategie enorm aan belang gewonnen. Nog niet eens zo lang geleden bestond die strategie misschien uit slechts een enkele app of een mobiele website, en dat volstond. Vóór de wijdverspreide toepassing van smartphones en tablets waren de verwachtingen van de gebruikers niet bijzonder hoog. De meeste ondernemingen beschouwden een app als een leuk-om-erbij-te-hebben gadget.

Direct en altijd

Dat veranderde rond 2007 met de komst van de iPhone en de razendsnel groeiende populariteit van tablets en smartphone computing. Met de belofte van overal en altijd connectiviteit boden deze devices een alomvattende, gebruikersvriendelijke digitale ervaring zonder dat de gebruiker gebonden was aan lap- of desktop.

De nieuw gevonden vrijheid zorgde voor hogere verwachtingen en meer mogelijkheden voor mobiliteit, ook in een zakelijke omgeving. Iedereen ? cliënten, werknemers en partners ? heeft nu de beschikking over een middel dat direct en altijd toegang biedt tot tools en informatie. Tegelijk met die toegang gaan gebruikers uit van een ervaring die net zo compleet en intuïtief is als die ze kennen van hun desktop. En digitaal-slimme medewerkers verwachten ook in de werkomgeving dezelfde ervaringen als bij de toepassingen die zij als consument gewend zijn te gebruiken.

Scheiding

De veranderingen op het gebied van technologie en gebruikersgedrag vereisen een drastische aanpassing van de manier waarop ondernemingen het concept "mobiel" aanvliegen. Veel ondernemingen maken echter nog altijd een scheiding tussen hun mobiele strategie en andere digitale inspanningen. En in plaats van alles overkoepelend te benaderen, vallen afzonderlijke mobiele initiatieven vaak onder verschillende businessunits of afdelingen. Deze onafhankelijke afdelingen nemen IT zelden mee in de initiële planning. Dat resulteert in een gefragmenteerde, niet-geïntegreerde aanpak van mobiliteit.

Samenhangende structuur

Een initiële gefragmenteerde aanpak van mobiliteit kan resulteren in tijdrovende en dubbel uitgevoerde processen. Daarom zijn de eerste stappen op weg naar een mobiele onderneming cruciaal. "Mobiel 1.0" vormt vaak het fundament voor een meer complete, mobiele ondernemingsstrategie. Het pad hiernaartoe ziet er gewoonlijk als volgt uit:

? Experimentele stadium: in dit stadium wordt het mobiele initiatief ingevuld door een enkele businessunit. Zelden is de IT-afdeling hierbij betrokken en het project wordt over het algemeen onafhankelijk van andere ondernemingsinitiatieven uitgevoerd. Vanwege een gebrek aan budget en betrokkenheid van de IT-afdeling wordt de toepassing gebouwd voor implementatie in slechts één of hoogstens enkele mobiele platforms.

? Uitrolstadium: dankzij succes in het experimentele stadium is de mobiele strategie geëvolueerd naar een aanpak die meer op de onderneming is gericht. Maar omdat een duidelijk omschreven strategie ontbreekt, hebben ondernemingen de neiging om een aantal verschillende en soms zelfs elkaar tegenwerkende toolsets te gebruiken om hun toepassingen te beheren. Dit kan resulteren in een gefragmenteerde aanpak met diverse onnodige en overbodige processen.

? Ondernemingsstadium: voortbouwend op voorafgaande projecten vliegen volwassen ondernemingen het mobiliteitsconcept top-down aan met een geïntegreerde, organisatiebrede aanpak. Dit gaat gepaard met commitment van de leiding, samenwerking van meerdere business units en IT. Er is ondersteuning van technologiepartners die de doelen van vandaag kunnen realiseren en tegelijkertijd de onderneming kunnen klaarmaken voor succes in de toekomst.

Commitment vereist

Het creëren van een substantiële mobiele aanwezigheid vereist een robuust plan, een concept dat stevig verankerd is in de visie en initiatieven van de onderneming. Zonder zo'n plan kan een poging om mobiele toepassingen te implementeren, resulteren in het verlies van klantenvertrouwen, een lagere omzet en een negatieve merkperceptie.

Net als met elke revolutionaire verandering zoals mainframe computing, pc en internet houdt de shift naar mobiel in dat ondernemingen hun doelen moeten bijstellen en andere prioriteiten moeten stellen. Een alomvattende mobiele strategie vereist een enorm commitment en actieve deelname van iedereen binnen de organisatie. Maar als het lukt, kan een organisatie de ontwikkelingen op het gebied van technologie niet alleen bijhouden maar ook vóór zijn. En daarmee aan de verwachtingen van cliënten blijven voldoen. n

Volgens onderzoeksbureau Gartner waren er vorig jaar wereldwijd zo'n 6,7 miljard smartphones. Dat aantal zal alleen nog maar groeien. Het leidt tot een drastische verandering van de manier waarop consumenten en werknemers met elkaar en met ondernemingen willen communiceren. Om ervoor te zorgen dat ze kunnen blijven concurreren in deze mobiele tijd moeten bedrijven hun strategie, processen en technologieën heroverwegen.

TRENDS

HET MOBIELE TIJDPERK

De continue en elkaar snel opvolgende veranderingen, innovaties en de daarbij opgeroepen verwachtingen worden ook

wel mobile time genoemd, het mobiele tijdperk. Een recente publicatie van onderzoeks-resultaten in Time Magazine geeft inzicht in de status quo:

- 84% van de ondervraagden geeft aan dat ze geen dag zonder hun mobiele device zou kunnen.

- 65% zou als ze óf hun lunch óf hun mobiele device mee naar kantoor mocht nemen, kiezen voor het device.

- Voor 51% is de mobiele device belangrijker dan hun laptop of desktop computer.

Gezien de daling van de pc-verkopen en de stijging van die van mobiele devices, is de mobiele revolutie nog lang niet ten einde. Ondernemingen hebben geen andere keuze dan hierin mee te gaan.

Hans Pieters, horeca- en vastgoed-ondernemer in hart en nieren, vervult een belangrijke rol in de Utrechtse gastvrijheidssector. Als mede-eigenaar van succesvolle restaurants en verrassende hotels in de Domstad bepaalt hij met zijn maatschappelijk betrokken bedrijfsvoering in belangrijke mate de standaard binnen de branche. Als nieuwe partner van De Slinger zet Pieters deze visie graag in binnen zijn netwerk.

TEKST MAURICE HENGEVELD

Duurzame visie voorop bij Hans Pieters

"Betrokken ondernemen zit

in alle dingen die we doen"

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid zijn belangrijke pijlers onder de bedrijfsvoering van Hans Pieters. De mede-eigenaar van de restaurants Broers, Zussen en de Rechtbank alsmede het Court Hotel, Mother Goose en Eye Hotel, beschouwt deze betrokken aanpak als vanzelfsprekend. Bij het verrassende en inmiddels alom bejubelde Eye Hotel bijvoorbeeld, sinds medio 2015 gevestigd aan de Wijde Begijnestraat, stond duurzaamheid ook tijdens de verbouwing centraal. "Daarnaast is het een nadrukkelijk onderdeel van hoe wij de dingen doen," licht Pieters toe. "Wij maken bij Eye gebruik van de meest moderne technieken en duurzame oplossingen die bijdragen aan ons doel: gasten een unieke beleving en fantastische nachtrust bieden. Momenteel zijn we in voorbereiding voor evaluatie van ons duurzaamheidsbeleid door Green Key, het internationale keurmerk voor duurzaamheid in hotels. Ook draagt Eye Hotel door haar samenwerking met EARTH Water bij aan diverse waterprojecten in Azië en Afrika. Betrokken ondernemen zit in alle dingen die we doen. Dat leven wij dagelijks na aan de hand van een aantal vaste principes."

Utrecht City Hotels

Sinds begin 2015 is Pieters tevens founding partner en eigenaar van Utrecht City Hotels: een collectie unieke kleinschalige Utrechtse hotels waaronder Hotel26, met vijf gerenoveerde werfkelders aan de Oude- en Nieuwegracht. Onder het nieuwe moedermerk Utrecht City Concepts valt ook Havaa Apartments, dat short stayappartementen aanbiedt op diverse locaties rondom het bruisende centrum van de Domstad. "Naast een passie voor service en voor Utrecht staat bij Utrecht City Hotels ook ondernemen uit overtuiging centraal. Wij zijn betrokken bij zowel onze gasten als onze omgeving en ervan overtuigd dat bijdragen aan een groener milieu bij onze verantwoordelijkheden hoort. We beschouwen dat als één van onze kernwaarden. Door simpele aanpassingen te doen, zoals voor LED-verlichting te kiezen, een waterbesparend systeem te gebruiken in de hotels en met leveranciers te werken die onze waarden delen, maken we al een groot verschil. Onze unieke hotels, met ieder een eigen concept en identiteit, zijn allen door historische verhalen verbonden aan de monumentale panden. Het label Utrecht City Hotels staat als kwaliteitssleutel garant voor een unieke ervaring."

Waarom De Slinger?

Met zijn Utrecht City Concepts ? sinds kort partner van De Slinger Utrecht ? zet Pieters zijn visie rond betrokken ondernemerschap en duurzaamheid graag ook in binnen het netwerk. "De Slinger zet zichzelf neer als een ondernemend netwerk met hart en ambitie voor de stad dat inspireert, verbindt, onderzoekt en initieert. Dat spreekt mij natuurlijk enorm aan. Verbonden zijn en actief meedenken binnen het groeiende netwerk van De Slinger draagt bij aan een breder besef van wat betrokken ondernemerschap is en te bieden heeft. Niet alleen voor ondernemers zelf, ook voor de stad. Winst en waarde toevoegen en elkaar versterken. Dat is van groot belang en daar ligt in mijn beleving dan ook de toegevoegde waarde van De Slinger." n

De Slinger Utrecht

Aanpassingen Wet werk en zekerheid

Ketenregeling bij seizoensarbeid

Per 1 juli 2015 is de ketenregeling zodanig gewijzigd dat in een periode van 24 maanden drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd met tussenpozen van ten hoogste zes maanden aangegaan kunnen worden, voordat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaat.

De minister heeft nu aangegeven dat bij functies die seizoensgebonden zijn doordat de werkzaamheden onderhevig zijn aan klimatologische of natuurlijke omstandigheden, de tussenpoos bij cao kan worden teruggebracht naar drie maanden. Deze functies kunnen daardoor gedurende ten hoogste negen maanden per jaar worden verricht. Het kabinet acht het van belang om dit over te laten aan cao-partijen aangezien zij het beste kunnen bepalen welke functies voor de aangepaste ketenregeling in aanmerking komen. Het kabinet acht deze wijziging gerechtvaardigd omdat het gaat om functies waarbij de werkzaamheden niet het gehele jaar verricht kunnen worden vanwege de weersomstandigheden. Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ligt dan niet in de rede.

Het is echter niet mogelijk om de gewijzigde ketenregeling toe te passen op verschillende functies die achtereenvolgens door dezelfde werknemer kunnen worden verricht of wanneer het gaat om functies die langer dan negen maanden per jaar kunnen worden verricht. Voor deze laatste categorie functies kunnen cao-partijen gebruik maken van de reeds bestaande mogelijkheid om af te wijken bij cao. Cao-partijen kunnen in dat geval de periode verlengen van 24 tot 48 maanden en het aantal arbeidsovereenkomsten verhogen van drie naar zes.

Transitievergoeding bij langdurige arbeidsongeschiktheid

Na de invoering van de Wet werk en zekerheid is veel kritiek ontstaan op het uitkeren van een transitievergoeding aan een werknemer van wie afscheid wordt genomen na twee jaar ziekte. Het kabinet heeft deze kritiek opgepikt en stelt nu voor om werkgevers te compenseren voor de verschuldigde transitievergoeding. Een werkgever zal dan een compensatie ontvangen uit het Algemene werkloosheidsfonds (Awf). Hier staat echter tegenover dat de uniforme premie die een werkgever betaalt, verhoogd wordt.

Het kabinet acht deze wijziging gerechtvaardigd aangezien werkgevers al eerder geconfronteerd zijn met hoge kosten vanwege de ziekte van een werknemer.

Inwerkingtreding

De minister hoopt de gewijzigde ketenregeling per 1 juli 2016 in te voeren. Op de wijziging die ziet op de transitievergoeding bij langdurige ongeschiktheid moeten we nog iets langer wachten: naar verwachting zal deze wijziging pas op 1 januari 2018 in werking treden.

mr Merel Raab

Van Benthem & Keulen

Advocaten & Notariaat
merelraab@vbk.nl

column

Ieder bedrijf wordt een softwarebedrijf The war for talent

Wat onderscheidt bedrijven als John Deere, ING en Coolblue? Zonder IT en specifieker zonder software zouden deze bedrijven allang niet meer bestaan, wat in wezen voor vrijwel ieder ander bedrijf geldt. Maar wat deze bedrijven vooral onderscheidt, is het feit dat op grote schaal met software de proposities naar de klant en bijbehorende verdienmodellen aangepast worden. Ingegeven door ontwikkelingen op gebieden als Internet of Things (IoT) bij John Deere, fintech bij ING en e-commerce bij Coolblue.

Je kunt moeiteloos vele andere organisaties noemen waar een soortgelijke ontwikkeling speelt. Bedrijven als de bovengenoemde drie hebben de afgelopen jaren op grote schaal IT-talent aangetrokken. Je zou ze al bijna als softwarebedrijf kunnen typeren. De in de software-industrie gebruikelijke werkwijzen en methodes als agile, lean en scrum krijgen zo een veel bredere toepassing, zoals recent ook bij ING.

Deze trend zal zich verder doorzetten. Over vijf jaar zal ieder bedrijf hetzij een softwarebedrijf zijn zoals hierboven bedoeld, dan wel niet meer bestaan. Althans, volgens sommige experts. Je kunt zo'n uitspraak natuurlijk met een korreltje zout nemen, maar als trend is het niet te negeren. Wel zal het tempo per bedrijfstak verschillen.

Wat betekent dit voor de IT-sector zelf? Niets dan goed nieuws, zou je zeggen. Maar het ligt genuanceerder. Waar vroeger op grote schaal IT-expertise ingehuurd werd, nemen veel opdrachtgevers nu zelf het heft in handen. Vanuit het besef dat IT tot de core van het bedrijf behoort, maar ook gedreven door teleurstellingen bij uitbesteden in het verleden. Het huidige management is relatief jonger dan vroeger en meer vertrouwd met de mogelijkheden die IT biedt. Het spel wordt korter op de bal gespeeld en ontwikkelcycli zijn nu vele malen korter dan in het verleden het geval was.

Een ander gevolg van deze ontwikkeling is de verhevigde strijd om IT-talent. IT-bedrijven hebben op de arbeidsmarkt met veel meer concurrentie te maken. Omgekeerd kijkt het jonge talent veel breder naar de markt. Met name softwareontwikkelaars zijn zeer gewild en hebben met een adequate opleiding op zak goedbetaalde banen voor het uitkiezen. De vraag naar goed (lees: recent) opgeleid IT-talent is vele malen groter dan de uitstroom van hogescholen en universiteiten. Hierdoor zal de BV Nederland onvoldoende tempo kunnen maken. Zeker vergeleken met een land als de VS waar IT over de volle breedte veel meer ingeburgerd is. Zo studeren aan Stanford University meer vrouwen dan mannen die IT als hoofdrichting omarmd hebben. Wij moeten het hier doen met een vrouwelijke ambassadeur Techniekpact.

Er moet dus een tandje bijgezet worden en dat geldt zeker ook voor Midden-Nederland. De opleidingen moeten veel sneller de ontwikkelingen in de markt volgen en er zouden onorthodoxe stimuleringsmaatregelen moeten komen om meer leerlingen ? en meisjes ? voor IT als vervolgopleiding te laten kiezen. Alles gericht op het structureel verdubbelen of verdrievoudigen van het potentieel aan goed opgeleid IT-talent.

Ben Alfrink

Founder Skillcity

& Dutch Software

ben.alfrink@sweetspot.nl

Economen van Rabobank brachten de ontwikkeling van het Nederlandse financieringslandschap in kaart. Uit het rapport met conclusies blijkt dat alle vormen van kredietverstrekking in 2015 toenamen. Verder is bancaire financiering voor het mkb nog altijd de belangrijkste vorm van vreemd vermogen. Eind 2015 hadden de grootbanken gezamenlijk 285 miljard euro krediet uitstaan bij het Nederlandse bedrijfsleven, waarvan 130 miljard euro aan het mkb. Wel neemt de diversiteit van financieringsvormen steeds verder toe. Naast de meer traditionele instrumenten als leasing en factoring groeiden ook crowdfunding en kredietunies vorig jaar sterk. Mkb-fondsen vervullen eveneens een grotere rol.

Crowdfunding in de lift

Het zal niemand ontgaan dat crowdfunding steeds populairder wordt. In 2015 is 128 miljoen euro opgehaald via deze vorm van financiering, waarvan bijna 110 miljoen door ondernemers. Afgezet tegen de totale omvang van kredietverlening is dit bedrag beperkt, maar het betekent wel een verdubbeling ten opzichte van 2014. Volgens Rabobank zetten vooral ondernemers in de vastgoedbranche en de horeca crowdfunding in voor hun financiering. Bijkomend voordeel voor deze laatste groep is dat crowdfunding ook de mogelijkheid biedt om toekomstige klanten te binden. Enthousiaste investeerders worden zo waardevolle ambassadeurs.

Qredits

Kredietverstrekker Qredits realiseerde in 2015 zowel een groei in microkredieten tot 50.000 euro als van mkb-leningen tot 250.000 euro. In totaal investeerde Qredits vorig jaar 41 miljoen euro. Nederland telt inmiddels enkele tientallen kredietunies; sommige daarvan zijn nog in oprichting. In 2015 verstrekten enkele kredietunies samen 3 tot 4 miljoen euro krediet aan bedrijven.

Zoektocht naar rendement

De lage rente op spaargeld en op veilige beleggingen als staatsobligaties zorgt ervoor dat particulieren en institutionele beleggers naarstig op zoek zijn naar alternatieven met meer rendement. Volgens Rabobank hebben institutionele beleggers daarbij behoefte aan schaalgrootte. Daarom geven zij er de voorkeur aan om te investeren via een fonds. Nieuwe initiatieven zoals het MKB-Impulsfonds, het Bedrijfsleningenfonds en het Achtergesteldleningenfonds spelen in op die behoefte.

De bomen en het bos

De alsmaar toenemende diversiteit aan financieringsvormen en -bronnen zorgt ervoor dat ondernemers volop keuzemogelijkheden hebben. Keerzijde van de medaille is dat zij vaak door de bomen het bos niet meer zien. Aanvullende expertise is dan nodig. Banken stellen zich in toenemende mate op als financieel regisseur. Ook gaan zij steeds vaker samenwerking aan met andere partijen om zakelijke klanten een breed palet aan financiële diensten te kunnen bieden. Zo blijft one-stop-shopping toch binnen bereik. n

Al is bancaire financiering nog altijd verreweg de belangrijkste vorm van vreemd vermogen, het aantal opties voor het mkb neemt steeds verder toe. Crowdfunding, kredietunies en mkb-fondsen zijn aan een opmars bezig. Dit levert kansen op voor ondernemers maar zorgt ook voor hoofdbrekens. Hoe word je wegwijs uit alle mogelijkheden?

Diversiteit financierings-landschap groeit

"Enthousiaste investeerders worden waardevolle ambassadeurs."

Foto Shutterstock/Marian Weyo

9

Toplocaties in Midden-Nederland

De centrale ligging en het uitgebreide aanbod maken Midden-Nederland tot de ontmoetingsplaats bij uitstek. Of u op zoek bent naar een vergader-, evenementen-, training- of outdoorlocatie of gewoon gezellig wilt lunchen met een relatie, de regio heeft volop te bieden. Om u wegwijs te maken, brengt Utrecht Business een aantal toplocaties in kaart. Zij vormen het perfecte decor voor uw bijeenkomst of evenement.

wapen van haarzuylen

HET ZIJN

MAAR CIJFERS

Door Maarten Schellekens

Maarten Schellekens stelt dat een rationele, cijfergestuurde aanpak bedrijven belemmert bij succes in het digitale tijdperk. Door de crisis heeft deze benadering aan legitimatie gewonnen. Het leidt tot een focus op output volgens meetbare indicatoren en tot minder ruimte voor verantwoordelijkheid. Volgens Schellekens staat dit op gespannen voet met de vrijheid, creativiteit en innovatie die in de nieuwe economie vereist zijn. En het zorgt voor wrijving tussen de gevestigde orde en de generatie Y. Om het talent van deze groep medewerkers tot volle wasdom te laten komen, moet het management kiezen voor een andere aanpak. De zeven eisen van de nieuwe generatie die Schellekens onderscheidt, kunnen daarbij helpen.

140 pag. ISBN 978-90-5594-974-8. Scriptum, ? 17,95.

DOORBREKEN

Door Dirk-Jan de Bruijn

De huidige fundamentele veranderingen vragen om een adequate reactie. Ook van de publieke sector. Volgens bedrijfseconoom Dirk-Jan de Bruijn ? ruim twintig jaar werkzaam in management- en directiefuncties binnen de Rijksdienst ? blijft die reactie uit. Vastgeroeste patronen leiden tot meer toezicht en controle, meer protocollen en regels. Hiermee wordt de bestaande situatie in stand gehouden. De auteur maakt duidelijk hoe deze onwenselijke patronen inzichtelijk worden en geeft aan hoe zij vervolgens kunnen worden doorbroken. Daarvoor is een benadering nodig waarbij energie, inspiratie en aansprekende toekomstbeelden centraal staan. Eén waarbij het niet gaat om moeten maar om willen.

165 pag. ISBN 978-90-5594-975-5. Scriptum, ? 19,95.

DE WEG NAAR

EXCELLENT LEIDERSCHAP

Door Anja Hilgers en Charlotte Staats

Aansprekende leiders inspireren en motiveren. Daarom gingen Anja Hilgers en Charlotte Staats op zoek naar rolmodellen. Zij vroegen deelnemers aan hun workshops wie zij als excellente leidinggevenden beschouwen. Een aantal daarvan is geïnterviewd voor De weg naar excellent leiderschap. Er blijken vijf onderwerpen te zijn waarop zij zich onderscheiden. Succesvolle leiders starten met een stevige basis. Zij nemen de tijd om teamleden te leren kennen en hechten aan het formuleren van gemeenschappelijke waarden. In teams worden verschillen benut; iedereen maakt gebruik van elkaars sterke punten. Ook creëren aansprekende leiders echte betrokkenheid en stimuleren eigenaarschap. Vijfde pijler: focussen op teamresultaat. Succesvolle leiders maken ruimte voor buitengewone prestaties.

177 pag. ISBN 978-94-6272-058-9. Thema, ? 24,99.

INBURGERINGSCURSUS VOOR MANAGERS

Door Joop Swieringa

Het nieuwste boek van organisatieadviseur Joop Swieringa ? bekend van onder meer Gedoe komt er toch ? is een woordenboek voor managementtaal. Zo'n boek is nodig, want gewoon duidelijk zijn is voor een manager die succes nastreeft zeer onverstandig. Als je carrière wilt maken, is het juist zaak om met zorgvuldig gekozen taalgebruik de ware bedoelingen te verbergen. Managers zeggen niet wat ze bedoelen, en doen wat ze niet zeggen. Swieringa's inburgeringscursus kent zeven categorieën: kernwoorden, verdoezelwoorden, piramidale woorden, beheerswoorden, vechtwoorden, veranderwoorden en bezweringen. Het boek geeft niet alleen inzicht in managementtaal maar wil ook helpen om te doorgronden hoe bureaucratie werkt.

221 pag. ISBN 978-94-6126-168-7. Haystack, ? 18,50.

De historie van café restaurant 't Wapen van Bunnik gaat terug tot de 17e eeuw. "Het is één van de oudste panden in de dorpskern," zegt Sjoerd-Dirk van der Leest. Zijn ouders namen 't Wapen van Bunnik ruim dertig jaar geleden over. "Van dorpscafé bouwden zij het uit tot een veelzijdige horecagelegenheid met een goede klassieke keuken."

Samen met zijn broer Gerard heeft Sjoerd-Dirk het familiebedrijf uitgebreid met

Locatie78. "Er was veel vraag naar grotere bijeenkomsten en feesten. Met beide locaties bieden wij daarvoor een verrassende combinatie." Eetcafé De Jonckheer in Zeist is hun derde horecabedrijf. "Dit gezelligste eetcafé van de regio serveert sfeer, warmte, samenzijn en bijpassende gerechten."

364 dagen open

Alleen op 1 januari is 't Wapen van Bunnik gesloten. "Verder zijn we elke dag geopend, door de week zelfs al vanaf 9.00 uur. Voor een kop koffie, een vergadering, lunch, een drankje op het zonnige terras of een diner in het restaurant. Het merendeel van onze gasten is afkomstig uit Bunnik en een straal van zo'n twintig kilometer daaromheen." Zo weten bijvoorbeeld ook mensen die in het Utrecht Science Park werken de weg naar Bunnik regelmatig te vinden. "Met de fiets zijn ze in amper tien minuten hier."

Steenworp afstand

Ongeveer de helft van de gasten bij 't Wapen van Bunnik heeft een zakelijke achtergrond. "In onze twee vergaderruimtes kunnen groepen tot ongeveer 25 personen terecht. Voor grotere gezelschappen is Locatie78 een perfecte plek. Deze vergader- en evenementenlocatie ligt op een steenworp afstand en faciliteert bijeenkomsten tot zo'n 200 personen. Denk onder meer aan seminars, bedrijfspresentaties, vergaderingen, beurzen maar ook verjaardagen, bruiloften, diners en buffetten." Alle culinaire elementen worden in eigen keuken bereid. "Daarnaast is onze cateringservice op elke gewenste locatie inzetbaar."

Kruisbestuiving

't Wapen van Bunnik en Locatie78 kenmerken zich door een optimale bereikbaarheid met zowel de auto als het openbaar vervoer. "Binnen vijf minuten zit je op de A12, het NS Station bevindt zich op loopafstand. En parkeren is hier gratis."

Gasten profiteren van de kruisbestuiving tussen beide bedrijven. "Bij een bijeenkomst in Locatie78 serveren wij regelmatig een lunch of diner in 't Wapen van Bunnik. Deelnemers zijn er dan even uit. In een andere omgeving kunnen zij ontspannen en nieuwe energie opdoen. Een wandeling langs de Kromme Rijn of op het prachtige landgoed de Niënhof is daarvoor uitermate geschikt. Binnen enkele minuten zijn gasten midden in het groen."

Onderscheidend

"Samen met ons geweldige team koesteren we de onderscheidende eigenschappen van dit familiebedrijf," zegt Van der Leest. "Grote vergadercentra zijn vaak massaal en anoniem. De persoonlijke gastvrijheid die mensen hier ervaren, wordt zeer op prijs gesteld. Samen met de veelzijdige faciliteiten vormt dat ons belangrijkste onderscheidend vermogen." n

Voor meer informatie:

www.wapenvanbunnik - www.locatie78.nl

't Wapen van Bunnik en Locatie78

Veelzijdige combinatie met persoonlijke gastvrijheid

't Wapen van Bunnik is een begrip in de regio. De kruisbestuiving met Locatie78 levert een ijzersterk en veelzijdig aanbod op. "Onze persoonlijke gastvrijheid wordt zeer op prijs gesteld".

BEDRIJFSPROFIEL

Sleutel voor welvaart en economische groei

Dagelijkse beweging

moet een feest worden

Vaak wordt gekeken naar de beurskoers, werkgelegenheid of de hoogte van de rente en investeringen als belangrijkste parameters voor economische groei en welvaart. Stuk voor stuk ongrijpbare factoren die voor de meeste mensen moeilijk te beïnvloeden zijn. Toch heeft de Nederlander volgens Wouter Lagendijk (directeur Activation Group) en John van Heel (directeur EFAA) de sleutel voor meer welvaart en economische groei voor een groot deel in eigen hand. Het is hierbij van groot belang dat we meer en vaker in beweging komen.

Activation Group en EFAA ondertekenden onlangs een samenwerkingsovereenkomst als aanjagers van een actieve leefstijl. Onder het motto "Bewegen is Medicijn" en heel Nederland "van Bankzitter tot Topper" geven zij het startsein.

Plezier in de reis

"Met innovatieve, leuke en energieke beweegprogramma's gaan wij de komende jaren actief campagne voeren om heel Nederland in beweging te krijgen," aldus Wouter Lagendijk. "Buurt voor buurt; stad voor stad. We gaan hierbij uit van een nieuwe benadering om mensen te motiveren en te begeleiden om meer en vaker in beweging te komen. Hiervoor geldt dat het plezier in de reis belangrijker is dan het zo snel mogelijk bereiken van het beoogde doel."

Kop en staart

"De meeste sport- en beweegprogramma's zijn gericht op het snel bereiken van bepaalde meetbare doelstellingen. Denk aan de wens om vijf kilo af te vallen, conditie op te bouwen of zichtbaar meer spiermassa te kweken," vult John Van Heel aan. "Dit terwijl in de praktijk blijkt dat mensen juist door het loslaten van deze doelstellingen en het verleggen van de focus naar het gewenste beweeggedrag, het creëren van een serie plezierige belevenissen en een stip aan de horizon op lange termijn betere resultaten behalen."

Deze nieuwe zienswijze resulteerde in een serie groepsprogramma's met een duidelijke kop en staart. "Denk hierbij niet aan standaard trainingsschema's of monotone oefeningen waardoor de meeste mensen al snel hun motivatie verliezen," zegt Wouter Lagendijk. "Bewustwording, beleving en entertainment zijn de toverwoorden. Dagelijkse beweging moet een feest worden."

Drie keer tien per dag

Het doel is om iedere Nederlander minimaal tien minuten per dagdeel in beweging te krijgen. Hoe simpel het ook lijkt, voor ruim acht van de tien mensen lijkt het een bijna onmogelijke opdracht. Zij leiden een overwegend zittend bestaan. Uit bed, in de auto, naar kantoor, zittend achter een computer, bij thuiskomst eten en snel op de bank uitpuffen van een zware dag. "Mensen zijn zich er niet van bewust dat ons beweeggedrag vergaande gevolgen heeft," benadrukt John van Heel. "Trappen hebben plaatsgemaakt voor roltrappen en liften. Steeds vaker pakt men uit gemak de auto, sporten lukt door alle drukte hoogstens één keer per week. Onderzoek toont aan dat tachtig procent van de sportschoolbezoekers teleurgesteld afgehaakt bij het niet snel genoeg behalen van het gewenste resultaat. Overmatig zitgedrag is de grote boosdoener en de oorzaak voor veel leefstijl-gerelateerde aandoeningen zoals diabetes, hoofdpijn, burn-out en zelfs vroegtijdig overlijden.

Uniek en effectief

"Door als bedrijven, gemeenten, onderwijs, zorg, welzijn en sportaanbieders nauw samen te werken en mensen bewust te maken van de vele voordelen maar ook de gevolgen van overmatig zitgedrag, moet hier verandering in komen," vervolgt Van Heel. "Het is wetenschappelijk aangetoond dat als mensen ieder dagdeel minimaal tien minuten bewegen, de algehele gezondheid met sprongen vooruit gaat. Iemand met een gezond beweegpatroon is in de regel creatiever, weerbaarder in geval van tegenslag en kan beter omgaan met stressvolle situaties. Wij zijn er daarom stellig van overtuigd dat je door een actieve leefstijl het maximale uit jezelf kan halen. Beweging is een uniek en zeer effectief gezondheidsmedicijn dat een enorme impact kan hebben op onze leefkwaliteit. Beweging in groepsvorm is ook nog eens goed voor de sfeer en sociale betrokkenheid in ons land."

Spin in het web

De ruim 1.800 fitnesscentra en het veelvoud aan lokale sportverenigingen die Nederland telt, zijn de spin in het web. "Zij vervullen een cruciale rol om mensen te motiveren en te begeleiden bij een actieve leefstijl. Fitnesscentra en sportverenigingen die meedoen aan dit initiatief krijgen informatie, middelen en programma's aangereikt om in hun buurt uit te groeien tot het vertrekpunt van een leven lang plezier, groei, sport en beweging," stelt Wouter Lagendijk. n

DOSSIER

"Door een actieve leefstijl haal je het maximale uit jezelf."

OOK MEEDOEN?

Sportverenigingen, recreatiecentra, zwembaden, fitnesscentra maar ook bedrijven en organisaties die zich aan willen sluiten bij dit initiatief krijgen een startpakket. Dit bevat onder andere informatie, marketingmateriaal, een doe-boek en een inspiratiesessie met tips en ideeën om buurtbewoners, bedrijven, collega's en vrienden en familie te motiveren om vaker te bewegen.

Meer informatie is te vinden op

www.vanbankzittertottopper.nl.

Cultuur en zaken tijdens

VNO-NCW Midden ledenreis

Toe aan nieuwe uitdagingen en aan ambitie en lef geen gebrek? Tijd om te exporteren! Voor veel ondernemers zijn internationale handel en zakenreizen dagelijks werk. De voorwaarden en condities waaronder dat gebeurt, moeten zo optimaal mogelijk zijn. VNO-NCW Midden werkt aan die condities. Het vergroten van de internationale concurrentiekracht van bedrijven en het bevorderen van buitenlandse handel en export staan hoog op de lobbyagenda. Aan de realisatie van de lobbydoelen werkt VNO-NCW Midden samen met bijvoorbeeld VNO-NCW in Den Haag en Brussel, met kennisinstellingen in de regio en op speciale basis ook met provincies.

Een mooie manier om kennis te maken met internationaal ondernemen is de jaarlijkse buitenlandreis van VNO-NCW Midden. Samen met vaste partner bureau Rientjes & Partners organiseren wij dit jaar een ledenreis naar IJsland en New York. Vijf dagen lang staan cultuur én zaken centraal. Een geweldige kans voor iedereen die exportmogelijkheden ziet en een nuttige en aangename tijd wil doorbrengen met collega-ondernemers. De ledenreis vindt plaats van 1 tot en met 6 oktober 2016 en heeft als thema "Water en Energie".

Voorloper IJsland

Met deze reis willen wij u op een bijzondere wijze laten kennismaken met een van de andere speerpunten van onze vereniging, innovatie & duurzaamheid. Duurzame energie is voor veel ondernemers een belangrijk thema in de bedrijfsvoering, als producent of als gebruiker. In IJsland loopt men qua gebruik van duurzame energiebronnen voor op Nederland. Tijdens de reis krijgt u een inkijk hoe men gebruik maakt van natuurlijke energiebronnen. Na IJsland vliegen we door naar "the city that never sleeps", New York. We hopen daar, naast het inhoudelijke programma, ook een indruk te krijgen van de aanloop naar de presidentsverkiezingen.

Mooie mix

Het intensieve programma bestaat uit een mooie mix van culturele en zakelijke bezoeken, waaronder interessante bedrijfsbezoeken in verschillende sectoren binnen het thema "Water en Energie". In IJsland maken we kennis met de geothermische energie en maken we de Golden Circle tour met onder andere een bezoek aan het Nationale Park Thingvellir, de beroemde Gullfoss en de bijzondere Geysir. Tijd voor ontspanning is er ook. In de Blue Lagoon, een natuurlijk zwembad met mineraalrijk geothermisch water kunnen we heerlijk dobberen. In New York bezoeken we het Nederlands Consulaat voor een interactieve meeting met Nederlandse ondernemers die al langere tijd in New York actief zijn, zodat u kunt ervaren wat gaande is in het Amerikaanse bedrijfsleven. Daarnaast bezoeken we een bedrijf waarbij het thema "Water" centraal staat.

Informatie

Op www.vno-ncwmiddenledenreis.nl kunt u het programma in detail bekijken. Daar treft u ook meer informatie aan over de reissom en reisvoorwaarden, alsmede de mogelijkheid om u aan te melden voor deze exclusieve ledenreis naar IJsland en New York.

Leden van VNO-NCW Midden hebben een persoonlijke uitnodiging voor de ledenreis ontvangen. Bent u geen lid maar heeft u belangstelling voor deze reis? Neem contact op met Martine Schuijer van VNO-NCW Midden, 055?5222606 of mail naar

info@vno-ncwmidden.nl. n

VNO-NCW NIEUWS

Lachende gezichten

Rijgedrag en plezier zijn twee facetten die centraal stonden bij onze Green en Fun testdag, die eind juni plaatsvond. Dealers van verschillende merken stelden hun actuele modellen ter beschikking, ondernemers testten deze auto's en legden hun bevindingen vast. Er was weer sprake van een gevarieerde en verrassende automix, maar alle modellen hadden in ieder geval één ding gemeen: ze zorgen stuk voor stuk voor lachende gezichten. En dáár gaat het toch vooral om bij 'Green en Fun'!

Green en Fun testdag

Dealers:

- Stam Nefkens

- Ford Utrecht

- Porsche Centrum Leusden

- Autobedrijf Knoop

- Arval

Locaties:

- Hotel Landgoed Zonheuvel

- De Hoefslag

Deelnemers:

- Roland Delnoij

- Jeroen Mos

- Perry Kruin

- Edo Boonstra

- Sander van Straten

- Roelof Langius

- Jan Willem Menkveld

- Martin Meijers

- Rens Tanis

- Itje Verhagen

Testauto's:

- Opel Astra

- Mazda MX-5

- Ford C-Max Plug-In Hybrid

- Ford Mustang Fastback

- Opel Cascada

- Mercedes SLC 180

- Porsche Macan PDK

Ook testrijder worden?

Naast de Green en Fun testdag organiseert Utrecht Business bijvoorbeeld ook de inmiddels bekende Bedrijfswagentestdag. De volgende editie daarvan vindt plaats op dinsdag 27 september. Deze dag is een ideale gelegenheid om u te oriënteren op de aanschaf of lease van een nieuwe bedrijfswagen. Ook is het evenement een prima manier om in een ongedwongen sfeer andere ondernemers te ontmoeten en te netwerken. Ook testrijder worden? Kijk op www.utrechtbusiness.nl/autotestdagen.

Opel Astra

Dealer: Stam Nefkens

Afgevaardigde tijdens testdag: dennis lekkerkerker

Sander van Straten: "Een super auto met een heerlijke wegligging. Deze Astra biedt voor een Duitse auto veel luxe en comfort. De navigatie is up-to-date en overzichtelijk. Een auto die zakelijk gezien binnen mijn budget valt en zowel privé als zakelijk een betrouwbare partner is."

Edo Boonstra: "Deze Opel Astra is me goed bevallen. Hij heeft een fijn stabiel weggedrag, maar ik vond hem wel wat traag reageren op het gaspedaal. Aan het comfort heeft Opel veel aandacht besteed: een lekker rustig interieur met mooie goed ondersteunende multifunctionele stoelen met luchtkoeling. De navigatie is een zeer uitgebreid systeem met zelfs wifi support."

Martin Meijers: "Een mooie complete auto met een lekker zitcomfort. De navigatie is eindeloos en laat je niet in de steek. Het parkeren is een fluitje van een cent met de parkeersensoren en achteruitrijdcamera. De prijs is perfect voor deze complete comfortabele auto. Het is zonder meer een goede keus."

Perry Kruin: "Een zeer comfortabele, complete auto. Heeft lekkere sportstoelen met verwarming en koeling. De navigatie is goed en het geluidssysteem is van Apple carplay. Er zit zelfs wifi in de auto. Verder is de achteruitrijdcamera top. Voor de prijs krijg je een zeer competitieve, ruime en comfortabele auto."

Specificaties

Merk: Opel

Model: Astra Sports Tourer

Type: 1.4 Turbo 150pk Innovation

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1398 cc

Vermogen: 150 pk

Koppel: 110 Nm

Verbruik: 1 op 19,6

Acceleratie (0 tot 100): 8,9 sec.

Topsnelheid: 215 km/h

Uitrusting: Wifi, Apple CarPlay ondersteuning, Intellilink Navigatie Europa Navi900 incl. DAB+

Verkoopprijs: ? 28.895,-

Leaseprijs : ? 540,-

(full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 22.295,-

Informatie:

ZAKENAUTOTESTDAG

"Eindelijk een Opel met

een moderne uitstraling en stijlvol interieur."

Mazda MX5

Sander van Straten: "Een lekker pittige auto die voor een sportauto veel comfort biedt, vergelijkbaar met een gezinsauto. De navigatie functioneert zoals het hoort. De overige opties zoals o.a. een achteruitrijdcamera, zijn redelijk standaard. Deze goed ogende en sportieve auto is de prijs 100% waard."

Jeroen Mos: "De afwerking en het comfort zijn waar deze MX5 in uitblinkt. Het is een sportieve roadster die veel beleving biedt. De auto is wel extreem laag. De navigatie en het geluid heb ik expres uitgezet om me te focussen op het rijgedrag. Ik was dan ook niet verrast door de prijs, waarvoor je een sportauto krijgt met veel vermogen. Echt een fun auto voor erbij."

Arno Brunink: "Een echt lekkere rijdersauto die zeer direct reageert op het gaspedaal. Deze Mazda ziet er strak uit en biedt voldoende comfort. Alles wat nodig is, heeft deze MX5. De prijs is top en ik ben absoluut fan geworden van deze auto. Ik vond het de leukste auto bij de testdagen."

Roland Delnoij: "Ik was positief verrast. De auto trekt goed op en reageert direct op het gaspedaal, zoals je van een sportauto mag verwachten. Het was wel even wennen aan de ligstand van de stoelen, maar als je eenmaal rijdt dan zit je lekker vast in de stoel. Kortom, voor de prijs een heerlijke sportieve auto voor twee personen (helaas voor de kids)."

Specificaties

Merk: Mazda

Model: MX-5

Type: Skyactiv-G 131 GT-M

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1496 CC

Vermogen: 131 pk

Koppel: 150 Nm

Verbruik: 1 op 16,7

Acceleratie (0 tot 100): 8,3 sec

Topsnelheid: 204 km/h

Uitrusting: BOSE® premium audiosysteem met 9 speakers, Smart Keyless Entry, Gun Metal velgen

Verkoopprijs: ? 33.790,-

Leaseprijs : ? 599,-

(full operational, obv. 30.000 p/jr

4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 29.790,-

Meer informatie:

www.knoopweb.nl

Dealer: Autobedrijf Knoop Maarssen BV

Afgevaardigde tijdens testdag: Frank Slagter

"De afwerking en het comfort zijn waar deze

MX5 in uitblinkt."

Ford C-Max

Aart Hilhorst: "Een Ford van de nieuwste generatie die geen overbodige luxe heeft, maar wel compleet is. Ik vond dat deze C-Max wat tam presteerde, zeker voor een hybride. Het comfort is prima. De auto biedt voldoende ruimte voor een compleet gezin en voor de prijs krijg je een stille en ruime auto zonder veel opsmuk."

Roelof Langius: "Een nette ruime gezinswagen met een lekker zitcomfort. Bij deze Ford klopt alles. De navigatie werkt goed, maar is niet up-to-date. Het instellen vergt wel wat geduld. Voor de rest werkt alles logisch, zoals de heldere achteruitrijcamera en de parkeersensoren. Voor een hybride auto een prima prijs."

Roland Delnoij: "Deze Ford voelt als thuiskomen. Ik rijd zelf privé een B-Max. De auto stelt me dan ook niet teleur. Hij rijdt lekker soepel, ook in de elektrische stand. Het comfort is goed, evenals de navigatie en achteruitrijcamera. Deze comfortabele gezinsauto is zijn geld zonder meer waard."

Perry Kruin: "Een zeer representatieve auto met veel comfort en een bestuurdersstoel die prima elektrisch instelbaar is. Deze Ford biedt veel ruimte, zelfs achterin is het goed zitten. De prijs voor deze standaard uitvoering is prima. Meer heb ik niet nodig. Het groene karakter van deze auto trekt me wel aan. Jammer van de korte elektrische actieradius van 45 km."

Specificaties

Merk: Ford

Model: C-Max Plug-In Hybride

Transmissie: automatisch

Cilinderinhoud: 1997 CC

Vermogen: 187 pk

Koppel: 320 Nm

Verbruik: 1 op 50 (in combinatie met elektromotor)

Topsnelheid: 164 km/h

Verkoopprijs: ? 31.718

Vanafprijs: ? 36.990,-

Informatie:

www.schakelautogroep.nl

Dealer: FordStore - Ford Utrecht

Afgevaardigde tijdens testdag: Nico van den Berg

"Een nette ruime gezinswagen met een

lekker zitcomfort."

Ford Mustang

Dealer: FordStore - Ford Utrecht

Afgevaardigde tijdens testdag: dennis heeres

Rens Tanis: "Een model met geschiedenis, dat excentriek is en gaaf rijdt. Ik verwachte eigenlijk een logge Amerikaan, maar je kunt er verrassend rustig mee rijden en uiteraard ook met veel power. Wow! De auto is comfortabel en zit als een handschoen. De navigatie heeft een lekker groot scherm en de knoppen zijn logisch gerangschikt. Voor 57.000 euro heb je een echte originele sportauto met een gigantische motorkap en het typische Mustang motorgeluid."

Edo Boonstra: "Een zalige sportwagen en het paradepaardje van Ford. Veel vermogen en toch heel comfortabel. De stoelen bieden goede ondersteuning. Het navigatiesysteem heeft een mooi helder groot scherm en het motorgeluid wordt lekker versterkt binnenin. De hele vormgeving van de Mustang is uniek en fraai. Alle toeters en bellen zijn aanwezig. Prijstechnisch is het een zeer aantrekkelijke sportauto."

Martin Meijers: "Zonder meer een opvallende auto die over de hele linie veel comfort biedt. Heerlijke stoelen en een overzichtelijk navigatiesysteem. De achteruitrijdcamera is geweldig, alle richtingen zijn goed waarneembaar. De prijs is goed te noemen voor deze sportieve Mustang. Echt een auto waarmee je kunt opvallen."

Specificaties

Merk: Ford

Model: Mustang Fastback

Type: 2.3 Ecoboost

Transmissie: 6-bak handgeschakeld

Cilinderinhoud: 2261 CC

Vermogen: 317 pk

Koppel: 434 Nm

Verbruik: 1 op 12,5

Acceleratie (0 tot 100): 5,8 sec.

Topsnelheid: 232 km/h

Uitrusting: Speciale lak,

Triple Yellow Tricoat, Custom Pack

Verkoopprijs: ? 58.183

Vanafprijs: ? 52.800,-

Informatie:

www.schakelautogroep.nl

"Een opvallende auto die over de hele linie veel comfort biedt."

Opel Cascada

Aart Hilhorst: "Ik heb deze Cascada ervaren als bijzonder soepel en comfortabel. Het zitcomfort mag er zijn en de stoelen zijn fraai afgewerkt, met zelfs een dubbel stiksel in het leer. Ook de ruimte achterin viel me niet tegen. Wat dat betreft de ruimste auto in zijn klasse. De navigatie is goed, alleen niet erg handig bedienbaar en zonder touchscreen. Het is een mooie uitvoering, die gezien zijn uitstraling en ruimte de aanschaf waard is. Maar dan wel liefst met een zwaardere motor."

Jeroen Mos: "De ruimte, veiligheid en het comfort zijn bij deze Cascada dik in orde. Voor mijn lengte van 1.78 meter is het zitcomfort prima. Voor langere mensen zal het passen en meten worden. De blindspot in deze auto is ideaal en zou verplicht moeten worden. De prijs is in vergelijking met de Golf Cabrio goed. Als ik zou moeten kiezen tussen een Golf of deze Opel, dan wordt het de Cascada, met name door zijn ruimte en uitvoering."

Edo Boonstra: "Een leuke speelse cabrio die mooi is afgewerkt en prima zitcomfort biedt, met zijdelingse steun van de stoelen. De navigatie instellen kostte wel wat tijd, maar werkte verder goed. De prijs is wel stevig voor deze cabrio, maar voor de liefhebber een lekkere ruime auto."

Specificaties

Merk: Opel

Model: Cascada

Type: 1.4 Turbo 140pk Innovation

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1364

Vermogen: 140 pk

Koppel: 103 Nm

Verbruik: 15,9

Acceleratie (0 tot 100): 10,9 sec.

Topsnelheid: 207 km/h

Uitrusting: Navi 950 IntelliLink Navigatie systeem, 18" Lichtmetalen verlgen, Achteruitrijcamera

Verkoopprijs: ? 38.750,-

Leaseprijs: ? 675,-

(full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 35.495,-

Informatie:

Dealer: Stam Nefkens Opel

Afgevaardigde tijdens testdag: dennis lekkerkerker

"Een leuke speelse cabrio die mooi is afgewerkt en prima zitcomfort biedt."

Mercedes SLC 180

Dealer: Arval

Afgevaardigde tijdens testdag: Berend Hoitink

Roland Delnoij: "Een Mercedes met veel luxe, die bovendien goed is afgewerkt en als gegoten zit. Ik vond 'm wel wat zwaar sturen. Voor de rest is het een Mercedes waar alles op en aan zit en die zijn prijs volledig waard is. Echt een auto om rustig mee te toeren. Iets voor als ik met pensioen ben."

Itje Verhagen: "Deze SLC heeft een stevige wegligging en is stabiel in de bochten. De auto schakelt strak en reageert snel als je het gaspedaal indrukt. Het comfort is hoogstaand met veel instellingsmogelijkheden in de stoelen. De verwarming in de nek is erg aangenaam. Het geluidssysteem was prima, ook bij het rijden met open dak. Een leuke auto voor de fun."

Arno Brunink: "Een comfortabele cruiser die op alle fronten mooi is afgewerkt. Het comfort laat niets te wensen over, met een topventilatie en stoelen die als een maatpak zitten. De navigatie is zeer goed en duidelijk. Ik vind de prijs voor deze Mercedes wel hoog, maar als ik een auto zou willen die lekker kan cruisen, dan werd het deze."

Jeroen Mos: "De afwerking en het comfort zijn waar deze Mercedes in uitblinkt, met stoelen die naar persoonlijke wensen instelbaar zijn. Het geluid en de navigatie heb ik niet uitgeprobeerd. Ik wilde zoveel mogelijk genieten van deze comfortabele SLC. De auto krijgt van mij een dikke 8."

Specificaties

Merk: Mercedes-Benz

Model: SLC 180

Type: Line AMG

Transmissie: 6 versnellingen,

handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1595 cc

Vermogen: 156 pk

Koppel: 250 Nm / 1.200-4.000 rpm

Verbruik: 1 op 17,9

Acceleratie (0 tot 100): 7,9 sec.

Topsnelheid: 226 km/u

Uitrusting: metallic lak,

18 Inch lichtmetalen velgen,

leder, stoel en nek verwarming

Verkoopprijs: ? 66.754,-

Leaseprijs : vanaf 630 euro

p/maand ex brandstof ex btw.

Bij 10.000km pj/60 maanden.

Vanafprijs: ? 40.995,-

Informatie: www.arval.nl

"Het comfort is hoogstaand met veel mogelijkheden in de stoelen."

Porsche Macan

Aart Hilhorst: "Echt een zakelijke, robuuste en representatieve auto met verrassende rijprestaties. Het comfort mag er zijn. De auto heeft een lekkere hoge zit, met stoelen die prima verstelbaar zijn. Voor de navigatie beschikt deze Porsche over een groot en helder beeldscherm, met zelfs Google Earth functie. Gezien alle opties mag deze

Macan wel wat kosten. Maar dan rijd je wel

Porsche en heb je een ruime auto waarin het heel fijn is om sportieve uitstapjes te maken en die ook voldoende potentie

heeft als trekker van zware aanhangers."

Rens Tanis: "De afwerking is echt Duits. Met een geweldige ergonomische afwerking, zoals de grote praktische bedieningsknoppen. Het rijden met deze Macan vergt wel gewenning, gezien alle schakelopties. Deze Porsche geeft je een cockpitgevoel. Voor de rest is het een ruime auto met veel comfort en stoelen met een goed zijdelingse steun. Subliem is het klokje in de middenconsole. Voor een fan zoals ik biedt deze Macan alles wat mijn hartje begeert: emotie en Duitse kwaliteit die zijn prijs volledig waard is."

Sander van Straten: "Een super heerlijke auto, met een top comfort en navigatie met een groot helder en duidelijk scherm. Vergelijkbaar met HD. De prijs is fors, maar wel in overeenstemming met de uitvoering. Een heerlijke gave auto die ik iedereen kan aanbevelen."

Specificaties

Merk: Porsche

Model: Macan PDK

Transmissie:

7-traps PDK

Cilinderinhoud: 2000 cc

Vermogen: 252 pk

Koppel: 370 Nm

Verbruik: 1 op 16,1

Acceleratie (0 tot 100): 6,7 sec.

Topsnelheid: 229 km/u

Uitrusting (speciale opties):

O.a. Mobile Online Service,

PASM incl. luchtvering

Verkoopprijs: ? 95.292,00

Leaseprijs: ? 1149,-

(full operational, obv. 30.000 p/jr,

4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: ? 69.400,-

Informatie:

www.porschecentrumleusden.nl

Dealer: Porsche Centrum Leusden

Afgevaardigde tijdens testdag: Mark van Leijden

"Een auto met een

geweldig sportief rijgedrag en stoer geluid."

Utrechtse gemeenten

samen nog sterker

Inwoners van de regio Utrecht ervaren een hoge quality of life door het grote aantal banen, een breed scala aan culturele voorzieningen, historische binnensteden, een ruim winkelaanbod en vele recreatiemogelijkheden. 80.000 studenten en afgestudeerden van alle onderwijsniveaus zorgen voor een groot aanbod van talent. De aantrekkelijke combinatie van grootstedelijke en landelijke voorzieningen in een compacte ruimte maken de regio economisch sterk. Utrecht is door de EU zelfs uitgeroepen tot meest competitieve regio van Europa.

Om deze positie te behouden en te versterken, formuleren tien regionale gemeenten gezamenlijk een ruimtelijk-economische koers. Ook trekken zij op steeds meer gebieden samen op. Goed voorbeeld is de gemeenschappelijke deelname aan de toonaangevende vastgoedbeurs PROVADA, voor het derde jaar in successie. Naar aanleiding van deze beursdeelname brachten de tien gemeenten een Regio Utrecht Magazine uit. Deze uitgave geeft inzicht in actuele ontwikkelingen op het gebied van onder meer herontwikkeling, duurzame verstedelijking en smart cities. De eerste editie van het Regio Utrecht Magazine werd bij de opening van de PROVADA op 7 juni geïntroduceerd.

NIEUWE TOPLOCATIE VOOR KENNIS EN BEDRIJVIGHEID

Naast het Utrecht Science Park krijgt de regio met het Science Park Bilthoven een tweede toplocatie waar kennis en bedrijvigheid elkaar versterken. Op 11 mei hebben Bilthoven Biologicals, onderdeel van de Indiase Poonawalla Group, de gemeente De Bilt, provincie Utrecht en Stichting Utrecht Science Park een intentieverklaring ondertekend om samen te werken op het gebied van Life Sciences & Health. Bilthoven Biologicals is sinds 2014 eigenaar van het huidige Science Park Bilthoven (destijds het Antonie van Leeuwenhoekterrein) waar nu ook nog het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is gevestigd. Dit instituut vertrekt in 2018 naar het Utrecht Science Park. Bilthoven Biologicals wil het park verder uitbreiden met onderzoek, productontwikkeling en productieactiviteiten. Het Utrecht Science Park en Science Park Bilthoven gaan samenwerken op het gebied van marketing en acquisitie volgens een satellietmodel met twee locaties. Tot genoegen van Burgemeester Arjen Gerritsen (De Bilt): "Met deze ondertekening zetten we een nieuwe stap in een heel mooie ontwikkeling in de regio en daarbuiten. Twee locaties die elkaar zo kunnen versterken, worden nóg hechter met elkaar verbonden. Dat past prachtig binnen het streven om van Utrecht Oost een internationale topregio te maken op het gebied van life sciences en health."

Burgemeester Arjen Gerritsen van De Bilt ondertekent de intentieverklaring (Foto Wilma Witkamp).

ADVERTEERDERSINDEX

naam pagina

Arval 47

BAL Media 48

Bison Offices 2

Carlton President 31

Citocom 11

FordStore 42

De Hoefslag 42

Juliana 30

Kontakt der Kontinenten 31

Oud London 30

Van den Pol 38

Porsche Centrum Leusden 48

UniePlaza 31

Vineyard 30

't Wapen van Bunnik 31

't Wapen van Haarzuylen 31

Woudschoten 9, 31

???????

Utrecht Business 4 verschijnt op

16 september. Hierin onder meer een focus op marketing & communicatie en logistiek. Plus aandacht voor de economische ontwikkelingen in Vianen.

Voor meer informatie

www.utrechtbusiness.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement