Passie op PINC

Magazines | Utrecht Business Nr 1 - 2017 | Lees volledige uitgave online

Hoogleraar Astrofysica
Ben Moore tijdens PINC.17
Achttiende editie van uniek congres in Zeist Passie op PINC

PINC is een begrip. Adriaan van Dis omschreef het evenement als een ideeëndouche. Ook de vergelijking met een creatief oplaadpunt wordt wel gemaakt. PINC staat voor People, Ideas, Nature, Creativity. Het is een ééndaags congres met zestien presentaties van buitenlandse en Nederlandse sprekers. Innovatie en creativiteit vormen de rode draad. Op dinsdag 16 mei vindt de achttiende editie van PINC plaats in Figi te Zeist.

"De informele sfeer maakt het gemakkelijk om op iemand af te stappen en contact te leggen. Dat leidt tot waardevolle verbindingen."

Waar veel congressen een verticaal karakter hebben ? alleen bestemd voor een bepaalde doelgroep of gericht op een specifiek thema ? is PINC horizontaal. "De sprekers zijn zeer verschillend, maar hebben een aantal zaken gemeen: passie en een absoluut geloof in de kracht van vernieuwing en creativiteit," zegt Nelleke van Lindonk, samen met haar man Peter bedenker van het concept. Na diens overlijden in 2013 trekt zij de kar met een team van medewerkers en samenwerkingspartners. Naast de Nederlandse PINC is er sinds drie jaar een Amerikaanse editie in Sarasota.

Fingerspitzengefühl

Nieuwsgierigheid vormt de basis van PINC. "Veel lezen, luisteren, kijken en reizen. We hebben een grote, internationale groep mensen om ons heen die PINC een warm hart toedragen en met waardevolle suggesties komen." Bij het bepalen of iemand inderdaad geschikt is als spreker, speelt Van Lindonk's Fingerspitzengefühl een cruciale rol. "Vaak weet ik direct of iemand bij PINC past, en andersom." Want de klik moet wederzijds zijn. "Anders dan bij veel congressen is het bij ons niet zo dat iemand zijn verhaal afdraait, een fles wijn in ontvangst neemt en weer vertrekt. Sprekers op PINC zijn de gehele dag aanwezig. In de pauzes, bij lunch en diner zijn ze aanspreekbaar voor de deelnemers."

Boeket

Een greep uit de sprekerslijst van PINC.18: Iain Little (Schotland), financial developer en ecologist; John Jay (VS), executive creative director Uniglo; James Wallman (VK), auteur en futurist; klinisch psycholoog David Laporte (VS); Diederick Kraaijeveld, beeldhouwer; architect Michel Rojkind (Mexico) en Dallas Seavey (VS), drievoudig winnaar van de Iditarod-sleehondenrace. "Het is onmogelijk om zestien mensen te vinden die iedereen in dezelfde mate boeien en raken," weet Van Lindonk. "Zie PINC daarom als een boeket waarbij elke bezoeker weer andere bloemen het meest waardeert. De kracht zit hem in de combinatie en de

compilatie van de sprekers."

Groene marshmallows

De bijdragen van de zestien sprekers worden afgewisseld met verrassende optredens en andere intermezzo's. Ook culinair heeft PINC een reputatie hoog te houden, of dat nu is met groene marshmallows of een spectaculaire compositie van kleine taartjes. De locatie van het congres is al sinds het begin ongewijzigd. "Figi is voor ons een perfecte plek. Gastvrij, centraal gelegen en met ideale faciliteiten voor zowel het inhoudelijke programma als lunch, borrel en diner."

Gedeelde mindset

De diversiteit van de sprekers weerspiegelt zich in de bezoekers aan PINC. Uit deelnemerslijsten van eerdere edities blijkt een grote verscheidenheid: van dga's tot kunstenaars, van tv-persoonlijkheden tot mensen uit marketing, communicatie en online media. "Het publiek speelt een belangrijke rol bij het succes van PINC. Niet voor niets benadrukken wij het statement: A conference is as good as its audience. Hoe verschillend ook, deelnemers hebben met elkaar gemeen dat ze openstaan voor iets nieuws, voor onverwachte prikkels. Ze laten zich niet alleen beïnvloeden door ontwikkelingen binnen hun eigen vakgebied, maar ook door wat in de wereld gebeurt." Mede door deze gedeelde mindset is er veel interactie tussen de PINC-deelnemers. "De informele sfeer maakt het gemakkelijk om op iemand af te stappen en contact te leggen. Dat leidt tot waardevolle verbindingen."

Een beetje high

Wat doet PINC met de deelnemers? "Zij raken geïnspireerd, hun creativiteit wordt gestimuleerd en geactiveerd," weet Van Lindonk. De hoeveelheid sprekers en de variatie kunnen een wat vervreemdend effect hebben. "Je wordt een beetje high. Aan het einde van de dag weet je niet altijd meer precies welke spreker nu wat heeft gezegd. Ik hoor van deelnemers vaak dat pas later, na dagen of soms zelfs weken, dingen boven komen drijven. Dat zaken die ze tijdens PINC gehoord hebben opeens op hun plaats vallen en de waarde ervan duidelijk wordt." Ook blijkt het congres regelmatig trendsettend met de selectie van sprekers. "Die worden dan in een later stadium opgepikt door de media. Als ze in de publiciteit komen, realiseer je je; o ja, die heb ik jaren geleden al op PINC gezien."

GRATIS NAAR NEDERLANDS

MEEST INSPIRERENDE CONGRES?

Lezers van Utrecht Business maken kans op gratis deelname aan PINC.18. Beantwoord daartoe de volgende zin: Ik stap tijdens PINC graag onder de ideeëndouche, want?

Mail uw reactie naar ub@utrechtbusiness.nl. De inzender van de origineelste motivatie is 16 mei te gast op PINC.18.

Deelname aan PINC.18 kost ? 800,- (excl. BTW) inclusief ontbijt, lunch, borrel en PINC-buffet, samen met de sprekers en deelnemers. Ook heeft PINC speciale bedrijfsarrangementen, inclusief creatieve teamsessie. Meer hierover op www.jojoco.nu/pinc/package.

www.pinc.nl

Business Flitsen

Restaurant Bentinck in monumentale stallen Amerongen

Per 15 februari 2017 is restaurant Bentinck in Amerongen geopend, een eigentijds en betaalbaar restaurant waar op topniveau gekookt wordt en waar groenten uit de kasteeltuin een belangrijke rol spelen. Bentinck heeft de sfeer en inrichting van een mondaine brasserie en is gevestigd in de voormalige stallen van de historische Buitenplaats Amerongen. Restaurant Bentinck is gevestigd in de voormalige paardenstallen en is gelegen op het voorplein van Kasteel Amerongen. Het monumentale pand heeft een van de meest authentieke bewaarde stalinrichtingen van Nederland en heeft de sfeer en inrichting van een grootstedelijk restaurant gekregen, waarbij de historische elementen behouden zijn. Eigenaar Peter-Paul Swijnenburg: "Bentinck staat voor een gezonde leefstijl en is een betaalbaar restaurant waar op topniveau gekookt wordt met aandacht voor pure, eerlijke (streek)producten en smaken. Chefs Simon Verkerk en Tommy Janssen en hun team koken met dagverse hoogwaardige ingrediënten. Daarbij spelen groente, fruit en kruiden die worden geoogst uit de op het kasteelterrein gelegen moestuin een belangrijke rol. Bentinck onderscheidt zich daarnaast met een spectaculaire chefs table, bijzondere bordpresentaties en kleine tafelbereidingen."

De skybox van de toekomst

Stadion Galgenwaard is volop in ontwikkeling. "De nieuwe inrichting ? chique en tegelijkertijd informeel ? blijkt een schot in de roos," zegt Arnaud Miltenburg, head of sales van FC Utrecht Business. "De flexibele indeling geeft ons nog meer mogelijkheden om businessclubleden en externe bijeenkomsten te faciliteren." Tijd voor een volgende stap. "Om de stadionbeleving op een hoger niveau te brengen, zijn de audiovisuele voorzieningen vernieuwd en fors uitgebreid. In BIS vonden we hiervoor de ideale partner."

Integraal plan

BIS realiseert oplossingen voor presentatie, communicatie en informatie, vaak inclusief de inrichting van de ruimte, aldus Senior Account Manager Barry Saarberg. "Van vergaderzaal tot kantoorgebouw, met maatwerk of standaardoplossingen. Desgewenst inclusief aankleding en meubilair. De behoefte aan totale ontzorging neemt toe en daar spelen wij graag op in."

In Stadion Galgenwaard vertaalde BIS de wensen en eisen van FC Utrecht naar een integraal plan. "Als eerste zijn de ruimtes op de tweede en derde verdieping voorzien van videowalls, een groot aantal tv-schermen en krachtige audio. Bij de wedstrijd tegen Ajax op 22 januari was deze nieuwe techniek grotendeels operationeel. Binnenkort nemen we andere delen van het stadion onder handen, waaronder de kantoorruimtes op de eerste verdieping."

Voetbalbeleving versterkt

De nieuwe voorzieningen bieden voor, tijdens en na de wedstrijden tal van mogelijkheden. "Denk aan het uitzenden van live voetbalbeelden, persconferenties of commercials van zakelijke partners. Narrowcasting maakt het mogelijk bezoekers gericht te informeren, bijvoorbeeld over het actuele food en beverage-aanbod."

Niet alleen op wedstrijddagen, ook de rest van het jaar blijkt de meerwaarde van de faciliteiten. "Stadion Galgenwaard is een ideale locatie voor congressen, bijeenkomsten en evenementen," zegt Arnaud Miltenburg. "Daarvoor is nu overal optimale audiovisuele ondersteuning beschikbaar. Video, beamers en geluid zijn geïntegreerd in de ruimtes en eenvoudig te bedienen. Voor presentaties en trainingen, maar ook als je met een DJ een feestje wilt bouwen."

Onder de indruk

Als slagroom op de taart richtte BIS de Healthy Urban Living-box van Stadion Galgenwaard in als skybox van de toekomst. "Met onder meer een groot flatscreen, draadloze presentatiemogelijkheden en een videoconferencesysteem waarmee wereldwijd kan worden vergaderd," verduidelijkt Barry Saarberg. BIS verzorgde ook de inrichting. "Het maakt deze skybox tot een state of the art showcase."

BIS is lid van FC Utrecht Business. "We hebben ons recent aangesloten bij dit netwerk. Nu al merk je dat tijdens wedstrijddagen op een laagdrempelige manier contact wordt gelegd met andere leden. Een aantal ervan bracht al een bezoek aan onze skybox. Zonder uitzondering zijn ze onder de indruk. Dat is het mooie van ons vak. Als mensen live ervaren wat op audiovisueel gebied allemaal mogelijk is, wordt toelichting bijna overbodig."

State of the art audiovisuele voorzieningen in Stadion Galgenwaard

365 dagen per jaar optimale beleving

Niet alleen sportief, ook als het gaat om beleving is FC Utrecht ambitieus. Na een ingrijpende verbouwing van de hospitalityruimtes in Stadion Galgenwaard zijn de audiovisuele installaties op een hoger niveau gebracht. Van deze vernieuwde voorzieningen profiteren niet alleen bezoekers tijdens wedstrijddagen. Ook de aantrekkingskracht van het stadion als locatie voor congressen, meetings en evenementen krijgt een impuls.

Bekrachtiging van de samenwerking door BIS en
FC Utrecht met Barry Saarberg (Senior Accountmanager BIS), Martijn Standaart (Commercieel Directeur
FC Utrecht) en Jean Pierre Overbeek (CEO BIS).

9

De centrale ligging en het uitgebreide aanbod maken Midden-Nederland tot de ontmoetingsplaats bij uitstek. Of u op zoek bent naar een vergader-, evenementen-, training- of outdoorlocatie of gewoon gezellig wilt lunchen met een relatie, de regio heeft volop te bieden. Om u wegwijs te maken, brengt Utrecht Business een aantal toplocaties in kaart. Zij vormen het perfecte decor voor uw bijeenkomst of evenement.

Toplocaties in Midden-Nederland

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement