WBU Beveiliging: scherpte en extra aandacht

Magazines | Utrecht Business Nr 3 - 2018 | Lees volledige uitgave online

Scherpte en extra aandacht

Het gestandaardiseerde, snelle routinewerk dat hij als beveiliger tegenkwam vormde voor Joop Westrik de directe aanleiding om voor zichzelf te beginnen. De term persoonlijke aandacht is misschien wat algemeen geworden, maar WBU Beveiliging geeft er wel degelijk een stevige inhoud aan, zoals een reeks voorbeelden duidelijk maakt.

WBU Beveiliging beperkt zich niet tot snelle routine

WBU, Westrik Beveiliging Utrecht, een bedrijf met zeven gediplomeerde veiligheidsmensen en een 24-uurs bereikbaarheid. Ook s nachts kom je niet bij een meldkamer terecht, maar krijg je direct één van ons te spreken, dus iemand die weet wat bij de klanten speelt, geeft Westrik aan. Tegelijkertijd zitten we zo in elkaar dat we alleen garanderen wat we kunnen waarmaken. We beloven niet dat we bij elke klant elke avondronde om 20.00 uur doen, maar passen in overleg een roulatiesysteem toe, wat veel effectiever werkt: het wordt lastig voor dieven om daarop te anticiperen. Tot de diensten van de Utrechtse firma rekenen we objectbevei-liging, mobiele surveillance, alarmopvolging, hondenbeveiliging, receptie- en portiers-diensten, beveiliging van evenementen (zelfs tuin- en examenfeesten, waarbij onverlaten zich nog wel eens aansluiten) en vakantie-service bij woningen. Dat laatste zit vooral in de preventieve hoek. We controleren of kwaadwillende figuren geen voorbereidingen treffen, zoals scharnieren doorslijpen, sloten

bewerken of glaslatten verwijderen. Ook leggen we de post weg en veranderen we regelmatig dingen, zoals het openen of slui-ten van jaloezieën.

Huismeestertaken

Het bovenstaande geeft al een indicatie van de persoonlijke aandacht die WBU Beveiliging nastreeft. Westrik: Stel dat onverhoopt een inbraak plaatsvindt, dan nemen we extra tijd voor de klant, helpen als het kan mee opruimen en bellen een dag later nog even om te horen hoe het ermee gaat. Voor sommige opdrachtgevers werken we met klokpunten, die de surveillant digitaal moet afvinken door ze te scannen. Een server-ruimte, bijvoorbeeld, waar hij in de gaten houdt of de temperatuur niet teveel stijgt. Zou de koeling niet functioneren, dan plaatst hij voor nood een ventilator en brengt de klant op de hoogte. Zien we ergens een klein waterlek, dan proberen we dat eerst zelf te dichten. Vindt er een rake inbraak plaats en wil de klant niet s nachts gebeld worden, dan

timmeren wij de doorgang af. Regelmatig verrichten we huismeestertaken, zoals even tussendoor een kapot lampje vervangen of op verzoek van het bedrijf een zaal klaarzet-ten voor een vergadering. We zijn er immers toch. WBU Beveiliging houdt ook lege pan-den in de gaten, om kraak en vandalisme te voorkomen. Voor zulke gebouwen en voor bijvoorbeeld afgelegen schuren in het bui-tengebied hebben we bovendien een mobiel alarmsysteem met opvolging en buitenmel-ders, die alarm slaan bij onregelmatigheden en geen stroomvoorziening of internet behoeven. Dat alles gaat inderdaad verder dan de dagelijkse routine. O ja, nog één ding: Neem je een beveiligingsbedrijf in de arm, zorg er dan voor dat je weet welke mensen bij je over de vloer komen. Ze moeten alle-maal een officiële pas met het logo dragen. Je omgeving met waardevolle spullen geef je immers niet graag bij zomaar iedereen in beheer.

Meer informatie: www.wbubeveiliging.nl

interview | Beveiliging

Tekst: Aart van der Haagen

Fotografie: Aart van der Haagen, WBU

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement