Slot Zeist bruist!

Magazines | Utrecht Business Nr 2 2019 | Lees volledige uitgave online

Meggie van Dijk, Manager Special Projects op Slot Zeist, vertelt lachend: "Ook Slot Zeist gaat mee met de tijd! We krijgen heel vaak aanvragen voor opnames voor tv, videoclips of vlogs. Natuurlijk kijken we wel of het bij het Slot past. Niet alles kan zomaar. En die parasols, dat lijkt een detail, maar het zegt alles over waar wij op Slot Zeist voor staan. Voor gastvrijheid waarbij we met de klant meedenken tot in de kleinste details. We kunnen nog zo hard roepen dat we gastvrij zijn, dat we betrokken zijn bij al onze gasten, maar we moeten het vooral laten zien. Met het hele team, elke dag weer. We willen dat gasten zich hier welkom voelen, met een glimlach vertrekken en dan weer terugkomen."

Zakelijke gebruikers ontdekken Slot Zeist

Tot voor kort waren Figi en Oud London samen verant-woordelijk voor de exploitatie van Slot Zeist. Sinds half maart ligt dit volledig in handen van ??n partij, de Oud London Horeca Groep. Bruidsparen weten de weg naar de schitterende locatie te vinden en ook steeds meer zakelijke gebruikers ontdekken de talloze mogelijkheden die het Slot te bieden heeft.

Van Dijk: "Zo'n jaar geleden hebben we de website van

Slot Zeist vernieuwd. Heel overzichtelijk staan voor zowel particulieren als zakelijke gebruikers alle mogelijkheden op een rij. We krijgen hier veel positieve reacties op. Wil je bijvoorbeeld met je bedrijf op Slot Zeist vergaderen, een congres of groot evenement organiseren, dan zie je precies welke zalen we hebben en voor hoeveel gasten. Nemen mensen vervolgens contact met ons op, dan nodigen we ze altijd uit hier even een kijkje te komen nemen. Zodra je hier bent, voel je dat het Slot echt iets bijzonders heeft. Het ligt prachtig, het ademt sfeer en het biedt inspiratie. Bovendien ligt het in het hart van het land en zijn er ruim 300 gratis parkeerplekken beschikbaar."

Binnen, buiten of allebei?

De mogelijkheden voor zakelijke gebruikers op Slot Zeist zijn legio. Die veelzijdigheid maakt deze locatie echt uniek. Van een ruimte huren voor een dagvergadering tot een groot event met alles erop en eraan. "Bijzonder aan Slot Zeist is dat het hele gebouw ingezet kan worden. En dat je ook mooi de combinatie kunt maken tussen binnen en buiten, inclusief de enorme tuin en het slottuinthe-ater (capaciteit 1.000 personen). Je kunt bijvoorbeeld binnen vergaderen en dan daarna lekker een drankje met bittergarnituur in de tuin gebruiken. Of daarna samen di-neren, met een eenvoudige maaltijd, luxe diner, gezellige picknick of BBQ."

Ook voor kleinere bedrijven

Van Dijk benadrukt dat alles kan in Slot Zeist, maar niets hoeft. "Ook voor kleinere gelegenheden en voor kleinere

Slot Zeist bruist!

Ook al komt de temperatuur deze dag maar net boven de tien graden, het terras van Slot Zeist ligt er uitnodigend bij en alle parasols zijn opengeklapt. Op het binnenplein is volop bedrijvigheid in verband met opnames van een videoclip van een bekende hiphopster.

Interview Slot Zeist

Tekst: Marjan Scheffer

Ashtonia zakelijke arrangementen

Van 21 juni t/m 14 juli vindt in Slot Zeist 'Ashtonia' plaats. Deze oogstrelende, acrobatische en krankzinnige voorstelling van de Ashton Brothers is al jarenlang een echte publiekstrekker. In de enorme tent midden in de prachtige Slottuin biedt het een onvergetelijke ervaring voor jong en oud. Wilt u uw medewerkers of klanten verrassen met een bijzonder avondje uit? Bezoek dan samen een voorstelling. Met een hapje, drankje of diner vooraf, maakt u dit uitje helemaal compleet. Informeer naar de speciale zakelijke arrangementen of stel in overleg met Slot Zeist een arrangement op maat samen.

Meer info en reserveringen:

www.slotzeist.nl/ashtonia

Tel. 030 - 721 06 00

Mail: ashtonia@slotzeist.nl

'Slot Zeist is eigentijds in een sfeer van romantiek en allure'

gebruikers is er van alles mogelijk. Kom je vergaderen met een kleinere groep mensen dan kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de Marmerkamer die al geschikt is vanaf 8 personen." Alle ruimtes kunnen worden voorzien van moderne technische voorzieningen. Recent is veel ge?nvesteerd in nieuwe audiovisuele apparatuur. Plenair is er een ruimte voor 150 mensen. "Worden er meer gasten verwacht, dan kunnen we breakout rooms erbij trekken. En dat geeft een verrassend effect, want elke ruimte heeft zo zijn eigen sfeer en uitstraling."

Van bitterbal tot luxe diner

De catering in Slot Zeist is volledig in handen van de Oud London Horeca Groep, een organisatie die met haar eigen cateringbedrijf Catering Oud London, ruime ervaring heeft in partycatering, ook met grote groepen. "De klant bepaalt, zo simpel is het. Als wij weten wat de opdracht-gever wenst of welk doel de bijeenkomst heeft, adviseren wij met betrekking tot de invulling. Een vergadering kan natuurlijk gewoon met koffie, thee en water, maar we ser-veren er ook graag een lunch of drankje bij. Welke hapjes wil je bij een eventuele borrel en hoe exclusief wil je het diner? Ook hier is alles mogelijk, van eenvoudig tot pure verwennerij. Bij een Heidag past misschien wel een goed gevulde picknickmand, bij een directiemeeting een mooi diner met een goed glas wijn."

Puntjes op de i

Wie komt vergaderen, borrelen of feesten in Slot Zeist kan met een gerust hart vertrouwen op de goede zorgen van de medewerkers. "We spreken alles van te voren goed door, tot in de kleinste details. Moet het op de dag zelf toch n?t even anders, dan lossen we dat altijd op. We hebben inmiddels heel wat jaren ervaring en we hebben een hecht en enthousiast team dat er echt plezier in heeft er samen de schouders onder te zetten. Het gaat ons erom dat iedereen zich hier welkom en prettig voelt. Gezien de toenemende belangstelling voor Slot Zeist lijken we daar nu goed in te slagen!"

Contact

Slot Zeist

Zinzendorflaan 1

3703 CE Zeist

Mail: info@slotzeist.nl

Tel: 030 721 06 00

Vraag naar Yomi of Juliette.

Slot Zeist Interview

Foto - Floris Heuer

Binnen CROP accountancy, belastingadvies en bedrijfsjuridisch advies, biedt corporate finance adviseur Herber Blokland precies de aanvullende service waar de markt tegenwoordig om vraagt. "Ondernemers willen een dienstverlener die ??k meedenkt over thema's als investeringen, bedrijfsopvolging en bedrijfsovername. Met onze corporate finance afdeling helpen wij ondernemers onder meer om hun bedrijfsverkoop optimaal voor te bereiden en begeleiden wij hem door het proces. Ook helpen wij ondernemers krediet te krijgen voor een bedrijfsaankoop of een andere grote investering. Maar niet alleen op dergelijke cruciale momenten staan we voor ondernemers klaar."

Een bedrijfsovername doe je niet even tussen de bedrijven door

Door de veranderende rol van accountants kwam corporate finance in beeld, begint Blokland. "Vroeger was de bank het vaste aanspreekpunt, of in ons jargon: de trusted ad-visor. Sinds banken zich terugtrekken heeft de accountant die rol van lieverlee overgenomen om zo vaste sparringpartner van mkb-onder-nemers te worden. Hij moest daarom ook gaan meepraten over zaken als bedrijfsopvolging en overname of over een grote investering die eraan zat te komen, en dat was geen goede ontwikkeling." Daarom nam de in 2014 gestar-te afdeling corporate finance die rol binnen CROP over. Blokland en twee van zijn collega's zijn afkomstig uit het bankwezen en brengen specialistische expertise in.

Het bijkomende voordeel van Bloklands ban-kervaring is dat hij zowel de ondernemerstaal als de banktaal spreekt. "Bij een kredietaan-vraag zit ik er dus als een tolk tussen en vertaal ik voor bankier en klant over en weer hun

wensen en verwachtingen. Dat ik bankiers begrijp, heeft in dat proces uiteraard ook zijn meerwaarde. Het mooiste compliment dat ik soms krijg is van een binnenlopende bankier die tegen de mij en mijn klant zegt 'we hebben eigenlijk geen vragen meer'. "Dat zaken dus zo goed afgestemd zijn, dat het krediet direct verleend kan worden."

Over welke kredietbedragen pra-ten we precies?

Wij focussen op kredieten vanaf 1 miljoen euro. Juist bij dergelijke aanvragen kunnen wij maatwerk en toegevoegde waarde leveren, omdat het bij dergelijke bedragen ingewik-kelder wordt om bankkrediet los te krijgen. Daarvoor is het specialisme nodig dat wij in huis hebben. Je praat daarbij qua klantprofiel over het wat grotere mkb-segment. Wat ove-rigens niet wil zeggen dat wij weglopen voor kleinere kredietaanvragen. Bestaande relaties helpen we daar uiteraard ook mee.

De mkb-markt voor bedrijfsover-names lijkt voor aankopende par-tijen krapper te worden. Is dat ook uw waarneming?

Ja, er is veel en goedkoop geld en bedrijven laten na de crisis weer goede resultaten zien. Daarbij is er sprake van vergrijzing, ook bij on-dernemers. Vele gaan onderhand aan hun op-volging denken en worstelen met opvolgings-vraagstukken. Maar daar staat dus veel vraag tegenover, er is heel veel geld in de markt. Wij worden wekelijks gebeld door allerlei partici-patiemaatschappijen en investeringsclubs die zich aan ons willen voorstellen om te kijken of ze met onze bemiddeling ergens in kunnen stappen. Wij zien dat er door die combinatie van factoren best stevige overnameprijzen worden betaald.

CROP: cruciaal in elke fase van de bedrijfscyclus

Tekst: Baart Koster (Koster teksten Tekst & Communicatie)

Wat is het belangrijkste huiswerk voor een verkopende ondernemer die een goede deal wil doen?

Die deal zie ik vooral als het eindresultaat van een behoorlijk uitgebreid traject. Het begint voor een ondernemer met een goede voorbereiding en daar heb je al gauw twee tot drie jaar voor nodig. Wij zien een duidelijk verschil tussen een ondernemer die tijdig nadenkt over een verkoop en zich tijdig voorbereidt en een ondernemer die dat niet doet en direct wil inspelen op interesse van een concurrent of strate-gische partij. Die laatste zal minder voor zijn bedrijf krijgen. Realiseer je alleen al dat je niet zomaar binnen een boekjaar iets zodanig kan veranderen dat het uit je cijfers verdwijnt. Om het qua cijfers goed en strak te krijgen voor een mooie verkoop, heb je minimaal een paar jaar nodig.

Emoties spelen vaak een vrij grote rol bij dit proces. Hoe begeleidt u hierin?

Vaak moeten we het iets te rooskleurige beeld dat on-dernemers van hun bedrijf en de bedrijfswaarde heb-ben, wat corrigeren. Zeker voor ondernemers die een onderneming hebben overgenomen en die al lange tijd aan het roer staan, is het een beetje alsof ze hun kindje verkopen. Logisch natuurlijk en daarom is het aan ons om hen realistisch voor te spiegelen wat haalbaar is en om hun verwachtingen daarin goed te managen. Al met al is een bedrijfsovername dus niet iets wat je even tussen de bedrijven door doet. Het kan een intensief proces zijn, dat zich over jaren uitstrekt, waarin je veel mensen spreekt, waar veel geld mee gemoeid is en waar soms ook een bepaalde tijdsdruk op zit. Soms gaat de adviseur van de tegenpartij je ook een beetje pijn doen door te zeggen dat je bedrijf op bepaalde punten minder waard is dan je zelf in gedachten had. Dat kan uiteraard puur onderhandelingstactiek zijn, maar de koper kan ook een punt hebben. Wij kunnen dat duiden.Dus is het altijd nuttig als er een filter als CROP tussen zit.

Tegen welke financieringsuitdagingen lopen aankopende ondernemers aan?

Voor overnamefinancieringen staat de geldkraan open als het om een normaal tot goed bedrijf gaat. Veel kan dan dus financieel ondergebracht worden bij banken. Daarnaast zijn er een heleboel alternatieve financiers op de markt waar we eventueel ook terecht kunnen. Kijk je daarnaast naar de gewone bedrijfsinvesterin-gen, dan geldt dat materieel, gebouwen en productie-lijnen ook prima te financieren zijn. Maar bij commer-cieel vastgoed ligt het lastiger, zeker als het om panden met een lager energielabel gaat. Maar ook daarbinnen weten we wel weer de weg. Zo kunnen we een aantal betrouwbare private financiers inschakelen die geld uitlenen aan kleinere beleggers. Daarnaast zijn er alter-natieve financiers in de markt, dus voor kredietzoeken-de klanten vinden we altijd wel een oplossing.

Waarin ligt de toegevoegde waarde van CROP Corporate Finance?

In gegarandeerde kwaliteit. We voldoen aan allerlei vakmatige kwaliteitsstandaarden. En daarnaast in een proactieve service houding. Dat geldt overigens niet

"Voor krediet-zoekende klanten vinden we altijd wel een oplossing"

alleen voor Corporate Finance, maar ook voor ons juri-disch en fiscaal advies, onze HR-gerelateerde services, pensioenadvisering en IT-audits.

Heeft u nog een slotadvies voor de lezende ondernemers van Utrecht Business?

Ondernemers doen er verstandig aan zich te realise-ren dat hun financi?le situatie ook onderhoud nodig heeft. Stel bijvoorbeeld dat je je financiering voor elkaar hebt gekregen en je tussen de toekenning en het aflopen daarvan zit. Vaak kijken ondernemers daar dan niet meer naar om. Terwijl het zeker bij wat grotere mkb-financieringen de moeite kan lonen om ons eens mee te laten kijken. Al was het maar in de vorm van een quick scan. Want wij kunnen ondernemers helpen om een verbetering te realiseren in de rente, maar ook de voorwaarden en de zekerheidsstelling van hun lopende lening. Wij hebben in het verleden voor verschillende klanten qua rente en aflossingen al heel wat bespaard, en we zijn er dus niet alleen bij de groet events voor on-dernemers, zoals een bedrijfsovername of aanvraag van krediet. We zijn er ??k tussen die belangrijke kruispun-ten in het ondernemersleven van onze klanten.

CROP corporate finance B.V.

Marconibaan 59b

3439 MR NIEUWEGEIN

06-51903779 / HBlokland@crop.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement