Geslaagde kick-off ZO!

Magazines | Utrecht Business Nr1 2023 | Lees volledige uitgave online

Met een volle zaal, een verrassende entourage en een topspreker kende ZO! Utrecht Business op 19 januari een geslaagde primeur. Een honderdtal ondernemers en professionals maakte de aftrap mee van dit nieuwe zakelijke netwerk.
 
In Koetshuis de Haar gaven initiatiefnemers Bas van der Heijden (Utrecht Business) en Godfried Boogaard (Utrecht Netwerk) een toelichting op het ontstaan en de kenmerken van het nieuwe zakelijke platform ZO!.
 
Persoonlijk en openhartig
Maar de hoofdrol tijdens de kick-off was zonder twijfel weggelegd voor Hans van Breukelen. De voormalig topkeeper bracht een persoonlijk, openhartig verhaal over succes, tegenslagen en zijn manier om daarmee om te gaan. Van Breukelen rechtte de rug na ingrijpende gebeurtenissen als het beruchte polletje in de Rotterdamse Kuip, het overlijden van zijn vrouw en een mislukte periode als technisch directeur bij de KNVB.
 
Hoe goed wil je worden?
In zijn analyse spaarde Van Breukelen zichzelf niet. Zijn levenservaringen maakten dat hij zich bewust werd van het belang van mentale innovatie. Wie daar structureel toe in staat is, heeft er zowel privé als zakelijk veel baat bij, benadrukte Van Breukelen. Daarom confronteerde hij de aanwezigen met een prikkelende vraag: hoe goed wil je worden?
 
Circulair en smaakvol
Special guest tijdens de ZO!-introductie was Odds & Ends Circular Drinks. Dit regionale bedrijf geeft reststromen waarde door uit allerlei overtollige ingrediënten hun 99 Gin te distilleren. ZO!-bezoekers ontdekten dat deze drank niet alleen circulair is maar ook prima smaakt.
 
Ambities gerealiseerd
De initiatiefnemers kijken terug op een geslaagde introductie van ZO! Utrecht Business. De vooraf geformuleerde ambities – verbinden, kennis delen en inzicht bieden – zijn bij de kick-off stuk voor stuk gerealiseerd.
De lat ligt hoog bij de rest van het programma in 2023.
 

 MASTERCLASS ONDERNEMEN IN 2023
 Na de kick-off kreeg ZO! Utrecht Business op 16 februari een vervolg met de Masterclass “Ondernemen in 2023: Hoe nu verder?”. Die vond plaats in samenwerking met Claassen, Moolenbeek & Partners en KienhuisHoving advocaten en notarissen. Plaats van handeling was het Newton House op Rijnsweerd (Utrecht).
 
Dat de titel goed gekozen was, bleek uit de vele vragen van deelnemers tijdens het programma. Daarbij kwamen uiteenlopende aspecten van de actuele dynamiek voor ondernemers aan bod. Bijvoorbeeld de disbalans op de arbeidsmarkt. Werkgevers maar ook werknemers hechten aan flexibele inzet; zie het grote aantal zzp’ers. De overheid wil flexibiliteit juist beperken. De spanning die dat oplevert, werd helder uiteengezet door Saskia Bollen van KienhuisHoving. Hoe de kabinetsmaatregelen er exact uit gaan zien, is nog onbekend. Wel bleek de richting ervan al goed te duiden.
 
Sterke golfbeweging
Dynamiek is er ook op de markt voor fusies en overnames. Het afgelopen jaar was sprake van een sterke golfbeweging. Begin 2023 zijn potentiële kopers vooralsnog positief, meldde Paul Thuijs (Claassen, Moolenbeek & Partners).
De overwegingen om een bedrijf te willen overdragen, lopen uiteen. De financiële nasleep van corona, de krappe arbeidsmarkt en stijgende kosten kunnen verkooptriggers zijn. Cruciaal is dat de overdragende partij er echt klaar voor is. Voor zowel verkopers als kopers geldt: een gedegen voorbereiding is onontbeerlijk.
 
Waakzaamheid is geboden
Het afrekenen met de coronaperiode heeft meerdere dimensies, schetsten Kees van den Breemer (Claassen, Moolenbeek & Partners) en Daniel de Haan (KienhuisHoving). Bedrijven moeten de ontvangen steun (deels) terugbetalen. Dat heeft impact op de liquiditeit en vereist zorgvuldige keuzes. Het kan de gezondheid van bedrijven aantasten. Waakzaamheid als het gaat om kredietwaardigheid van zakenpartners is geboden.

 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement