Elektrisch rijden in de praktijk
Elektrisch rijden
in de praktijk
Toen mijn vorige auto aan het einde van zijn looptijd was, besloot ik door te rijden omdat er onvoldoende aanbod van elektrische auto’s was. Ik zocht een elektrische auto die aan de volgende criteria voldeed:
- ontwikkeld als elektrische auto;
- met een behoorlijke range om elektrisch te rijden;
- en een range extender voor noodgevallen.
Ik had een aantal argumenten om te kiezen voor een elektrische auto. Mijn afstand voor woon-/werkverkeer is ruim 3 kilometer. Als ik overdag geen auto nodig heb en het regent niet, kies ik voor de fiets. In de praktijk is dat zo’n 60 tot 70 dagen per jaar. Daarnaast rijd ik gemiddeld 23 kilometer per rit, een afstand die uitstekend elektrisch te rijden is. Ook draag ik een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering een meer dan warm hart toe. Ik vind dat ik daarin een goed voorbeeld moet geven en realiseerde me dat het ook anders kon na mijn deelname aan het low car diet in 2014. Daar leerde ik dat je zonder veel moeite bewuster kunt autorijden. Als dat dan ook nog met een elektrische auto kan, is dat helemaal mooi. De keuze viel op een BMW i3 die in februari 2014 werd afgeleverd.
Rijden in een elektrische auto heeft mij rustiger gemaakt. Ik neem meer tijd om naar een afspraak te rijden en doe dat over het algemeen met 100 kilometer per uur op de adaptieve cruise control; ideaal. Je hebt ook wat meer tijd nodig omdat je moet zoeken naar een laadpunt.
Het tekort daaraan gaat leiden tot files bij de laadpunten. De groei van het aantal (semi-)elektrische auto’s en het aantal openbare laadpunten houden geen gelijke tred. Er zijn nu ongeveer 20.000 elektrische auto’s en circa 3.500 openbare laadpunten. Dat moeten er meer worden, met name op plaatsen waar veel zakelijk verkeer komt. Ook moet er een oplossing komen om laadpunten vrij te maken zodra een auto volledig is opgeladen.
Er komen nu op strategische plaatsen snellaadpunten langs rijkswegen. Momenteel heeft de provincie Utrecht een zeer beperkt aantal van deze punten. Mijn BMW i3 heeft – tegen een forse meerprijs – de mogelijkheid snel opgeladen te worden. Dat is nu onevenredig duur; zelfs zo duur dat het (bedrijfseconomisch) gunstiger is om op benzine te rijden. Dat is natuurlijk heel vreemd.
De actieradius van de auto is sterk afhankelijk van de omstandigheden. Een lage temperatuur heeft een enorme invloed op de actieradius. In de zomer kan ik 160 kilometer op een volle acculading rijden, in de winter is dat soms maar 100 kilometer. Ook mijn rijstijl bepaalt in belangrijke mate de actieradius. Het voordeel van een range extender is dat je altijd thuis komt. Als de accu bijna leeg is, start de range extender en wordt de accu door de benzinemotor opgeladen.
Door heel bewust elektrisch te rijden, de rijstijl aan te passen en maximaal op zoek te gaan naar laadpunten is mijn (brandstof)verbruik over de afgelopen 15.000 kilometer minder dan 1,0 liter per 100 kilometer. Met meer laadpunten kan dat gemakkelijk gehalveerd worden tot 0,5 liter per 100 kilometer.
Mijn ervaringen met de elektrische auto zijn goed. Ik ben tevreden met mijn keuze en blij dat ik een steentje kan bijdragen aan een forse verlaging van de CO2-uitstoot. De BMW i3 is een voortreffelijke auto. Het aantal laadpunten in Nederland moet fors toenemen en er moet een oplossing komen zodat laadpunten worden vrijgemaakt als de auto is opgeladen. Bij ons op de zaak doen we dat door een app te sturen naar de berijder met het verzoek een van de laadpunten vrij te maken. Dat werkt uitstekend.
Dick Bakker
Algemeen directeur Arval SME (Houten) n
PLUSSEN EN MINNEN
+anders/relaxter autorijden
+zuinig
+lage CO2-uitstoot
-actieradius
-(te) weinig laadpalen
COLUMN
Inzet per 8 februari 2014
- Gemiddeld 15.000 km/jaar
- Gemiddeld aantal kilometers per rit 23 kilometer
14 x brandstof getankt
Totaal 129,1 liter
Gemiddeld 9,2 liter per tankbeurt
180 x elektrisch geladen
Totale kosten € 344,-
Kosten elektrische kilometer € 0,025; dat is 70-80% lager dan een conventionele kilometer voor een auto met een brandstofmotor.
15.000 kilometer
1.500 kilometer op benzine
13.500 kilometer elektrisch
Verbruik over 15.000 kilometer 0,9 liter per 100 km