Mart Rienstra: Een andere ik

Magazines | Utrecht Business Nr 3 - 2015 | Lees volledige uitgave online

Mart Rienstra hoofdredacteur Utrecht Business

Een andere ik

Sinds ik voor Utrecht Business schrijf – en dat is bijna twintig jaar – weet ik niet beter: Utrecht is te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Honderden directeuren, managers, wethouders en ambtenaren wezen mij er op dat de vierde stad van Nederland terecht niet op het podium stond, maar ook weer niet te vergelijken was met een doorsnee provinciestad. Jarenlang tekende ik verhalen op over het gebrek aan ambities en een tekort aan daadkracht om deze stad echt op de kaart te zetten. ‘Utrecht is fijn om te wonen en om te werken’. Daar moesten we het mee doen.

In de afgelopen jaren is de stad echter ingrijpend veranderd. Leidsche Rijn is erbij gekomen, talloze wijken zijn opgeknapt en de Utrechtse binnenstad werd – en wordt – steeds aantrekkelijker. Voorheen kwam het gebrek aan ambitie en daadkracht ook tot uitdrukking op het culturele en toeristische vlak. Hoe anders is dat nu. De stad investeert fors in voorzieningen zoals TivoliVredenburg, een gerenoveerde Stadsschouwburg, het nieuwe Podium Hoge Woerd, de plannen rondom de Megabioscoop op het Jaarbeursplein en Artplex bij Paardenveld, de vernieuwing van het Centraal Museum et cetera.

Maar het grootste bewijs van de ‘andere ik’ levert Utrecht met de Grand Départ. In de afgelopen dagen, weken en maanden stond de stad door de Tour in vuur en vlam. Nog nooit waren er zoveel verschillende activiteiten, nog nooit was er zoveel onderlinge samenhang. En dan praat ik niet over oubollige gebeurtenissen maar over originele evenementen, unieke happenings en grootschalige concerten. De stad pakt (eindelijk) uit. Het lijkt erop dat het behoudende Utrechtse denken en doen plaats heeft gemaakt voor grootstedelijk, avontuurlijk ondernemerschap. Een geweldige ontwikkeling die de stad de komende jaren verder brengt. Naar een podiumplek in plaats van het tafellaken. Zeker weten!

ADVERTEERDERSINDEX

naam pagina

2gather 18

2twitit 42

ACN Utrecht 18

Arval 60

BAL Media 52

Casio 31

Citocom 13

Deng 25

Down Under 25

Expo Houten 25

Ford Utrecht 46

HNK 9

IJsselstreek Zakelijk 19

JBA Security 20

Juliana 24

Kontakt der Kontinenten 25

De Kroon 9

Makro 18

Medicort 46

Nefkens Midden 2

Oud London 25

Van den Pol 9

Porsche Centrum Leusden 52

Rabobank Utrecht e.o. 28

Rivers Marnemoende 24

Securitas 59

Trainspot 24

Vineyard food & drinks 25

Vocking 20

Woudschoten 25

———————

Utrecht Business 4 verschijnt op

15 september. Hierin onder meer een focus op marketing & communicatie. Verder uitgebreid aandacht voor logistiek en familiebedrijven.

Voor meer informatie

www.utrechtbusiness.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement