Zorg van de zaak en FC Utrecht maken werknemers weerbaarder

Magazines | Utrecht Business Nr 6 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Zorg van de Zaak en FC Utrecht maken werknemers weerbaarder

Stress en ongewenst gedrag op de werkvloer hebben veel negatieve impact. Met 'Sterker op het Werk' willen Zorg van de Zaak en FC Utrecht weerbaarheid van medewerkers vergroten. In deze campagne is een prominente rol weggelegd voor de ervaringen van voetballers.

Samen met Zorg van de Zaak vraagt FC Utrecht aandacht voor maatschappelijke thema's. Bijvoorbeeld stoppen met roken in 2015. Op dit moment staan stress en grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer centraal. "Van onze professionals kregen we het signaal dat dit de oorzaak is voor veel problemen, niet alleen binnen maar ook buiten het werk," zegt Anouk-Aimee Lilipaly (Zorg van de Zaak). "In nauwe samenwerking met FC Utrecht is Sterker op het Werk ontwikkeld. Doel van deze campagne: bijdragen aan bewustwording en gedragsverandering."

Workshops met spelers
De aftrap vond op 23 november plaats in Stadion Galgenwaard. Scheidsrechter Björn Kuipers, psychiater Bram Bakker en Wilco van Schaik, algemeen directeur van FC Utrecht, gingen in op presteren onder druk en mentale weerbaarheid. Willem Janssen, Mark van der Maarel, Yassin Ayoub, Erik ten Hag en Robbin Ruiter maakten tijdens workshops duidelijk hoe zij als voetballer omgaan met stress, prestatiedruk en grensoverschrijdend gedrag.

Aansprekende boodschap
Op de kick-off kwamen zo'n 250 relaties af. "Deze grote opkomst geeft aan dat het onderwerp leeft," stelt Lilipaly. "Uit reacties van de aanwezigen en op sociale media bleek dat onze gezamenlijke boodschap krachtig is overgebracht. Situaties in de sport hebben veel overeenkomsten met die op de werkvloer. Daarom spreken de verhalen van voetballers zeer tot de verbeelding." Er is grote waardering voor de medewerking van de FC Utrecht-spelers. "Door hun persoonlijke ervaringen te delen, stellen zij zich kwetsbaar op."

Site en app
Onder meer via buitenreclame en een intensieve inzet van sociale media is de campagne onder de aandacht gebracht. "Daarbij speelt www.sterkerophetwerk.nl een centrale rol. Hier vind je veel informatie over het thema. Ook de films met de FC Utrecht-spelers en -trainer staan op de site. Verder hebben we samen met de club een Facebookapp ontwikkeld. Door quizvragen te beantwoorden, maken supporters hiermee kans op mooie prijzen."

Voorkom escalatie
In combinatie met een hoge werkdruk verdubbelt ongewenst gedrag de kans op psychische klachten, een belangrijke verzuimoorzaak. In een onderzoek van Zorg van de Zaak geeft 89% van de werknemers die gepest worden aan, dat dit de teamprestaties negatief beïnvloedt. Ook de thuissituatie heeft eronder te lijden. "Daarom is het zo belangrijk dat deze problematiek erkend wordt en dat mensen tijdig om hulp vragen," benadrukt Lilipaly. "Hierdoor kan voorkomen worden dat een situatie escaleert." Gezien de impact van het onderwerp krijgt Sterker op het Werk in 2017 een vervolg. "Binnenkort gaan we samen met FC Utrecht om tafel om ideeën hiervoor uit te werken. Zeker is in elk geval al dat er in het vervolg van de campagne een Meldpunt ongewenst gedrag komt."

Meer informatie: www.sterkerophetwerk.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement