Statement Real Estate: big data en persoonlijke dienstverlening hand in hand

Magazines | Utrecht Business Nr 6 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Big data en persoonlijke dienstverlening hand in hand bij Statement Real Estate

Statement Real Estate uit Utrecht loopt voorop in de wereld van de makelaardij. Het makelaarskantoor gaat graag met de tijd mee en maakt daarom gebruik van alle informatie over potentiële huurders en kopers die voor handen is. "Alles om onze klanten zo snel en goed mogelijk aan de perfecte huurders of kopers te koppelen", zegt directeur Theo Pranger.

De digitalisering van de maatschappij brengt enorme voordelen met zich mee. Waar vroeger door medewerkers van Statement de Gouden Gids van a tot z werd uitgeplozen, bedrijfsadvertenties in kranten werden uitgezocht en rondjes door de regio werden gereden op zoek naar potentiële klanten, kunnen zij specifieke informatie nu heel makkelijk vinden met één figuurlijke klik op de muisknop. "Big data maakt onze zoektocht een stuk makkelijker. Bedrijven die willen verhuizen, gebruiken bepaalde zoektermen in Google. Wij kunnen in de software die we gebruiken heel makkelijk filteren en zo actief zoeken naar potentiële huurders. Samen met onze eigen marktkennis, we zijn zeer bekend in de regio Utrecht, leidt dit tot hoge scores. We hebben op deze manier al heel wat huurders en verhuurders blij gemaakt."

Maar waar de digitalisering van de maatschappij in veel gevallen leidt tot afstandelijkheid en onpersoonlijke dienstverlening, is dat bij Statement juist andersom. "We blijven onze eigen vakkennis en ervaring inzetten naast alle informatie die we via big data binnenkrijgen", belooft Theo Pranger. "Ons bedrijf bestaat sinds 1999. We gaan dus al heel wat jaren mee in dit vak. Momenteel werken we met vijf mensen. Je zou kunnen zeggen dat we alle bedrijfspanden in de regio Utrecht wel van binnen hebben gezien. Bovendien hebben we kennis paraat van de behoeftes die bestaan als het op bedrijfshuisvesting aankomt. We weten waar we het over hebben."

Al die kennis en ervaring wordt door de nieuwste manier van informatieverschaffing niet ondergesneeuwd. Theo Pranger: "Juist niet. Statement staat voor kwaliteit en voor korte lijnen. We zeggen wat we doen. Dat betekent dat we alle kennis en ervaring die we in onze hersenpannen hebben zitten, je zou dat ook een vorm van big data kunnen noemen, inzetten naast de informatie die we uit de computer halen. Zodra we een potentiële huurder of koper op het oog hebben, benaderen we diegene persoonlijk. Nog steeds bezoeken we samen de bedrijfspanden. Je kunt tenslotte niet achter een computerscherm bepalen of een werkplek goed voelt en precies heeft wat je zoekt."

Theo Pranger ziet de laatste jaren een verschuiving in de huisvestingswensen van bedrijven. "Vroeger was een nette kantoorruimte voldoende voor veel werknemers. Tegenwoordig zijn de meeste organisaties op zoek naar open, transparante ruimtes met shared facilities zoals kantines, moderne flexplekken en heldere spaces. Maar er zijn ook andere geluiden. Verschillende kantoorvarianten trekken verschillende bloedgroepen aan. Neem nou kantoorgebouw Creative Valley op bedrijventerrein Papendorp. De bedrijven die daar gehuisvest zijn, houden van de open en transparante omgeving. Zij voelen zich er thuis. Voor een technicus of een advocaat geldt dat niet. Zij zullen voor een ander soort omgeving kiezen om in te werken."

De sfeer in een kantoorpand bepaalt welke doelgroep zich er door aangetrokken voelt. "Big data kan nog zoveel informatie geven over een potentiële klant, maar de sfeer die hij zoekt in een bedrijfsgebouw, moet diegene toch echt zelf aangeven. Alleen door panden te bezoeken, te bekijken en de ambiance te proeven, kom je daar achter." Big data helpt Statement dus om potentiële huurders en kopers makkelijker op te sporen, maar het traject dat volgt is nog altijd persoonlijk en kwalitatief. "We kennen de regio op ons duimpje en kunnen onze klanten daarom uitstekend begeleiden en adviseren."

Bij Statement begrijpen ze dat de vastgoedwereld met z'n tijd mee moet gaan om aan de behoeftes van bedrijven te blijven voldoen. "Er moeten gebouwen gecreëerd worden waar de mensen in willen werken. Een kledingstuk dat je niet mooi vindt, draag je niet. Met kantoorpanden is het net zo. Als je je er niet thuis voelt, ga je er zeker geen bedrijfsruimte huren. We zien dat hospitality en flexibiliteit steeds belangrijker worden op de werkvloer. In Amerika proberen bedrijven hun medewerkers steeds meer bij alles te betrekken. Ze willen dat de werknemers trots zijn op de organisatie waarin ze werken. Dat bewerkstelligen ze onder meer door bedrijfspanden zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Het is soms zo erg dat medewerkers niet meer naar huis willen. In Nederland gaan we ook steeds meer toe naar die situatie."

Verhuurders kunnen ervan uitgaan, dat als ze Statement vragen de juiste huurders voor hun bedrijfspand te zoeken, dat er actief gezocht wordt. "We betrekken onze klanten graag bij het hele proces", zegt Pranger. "We maken het visueel. Men kan precies zien wie we gebeld hebben en waarom. Als we eenmaal een potentiële huurder in het vizier hebben, begeleiden we diegene persoonlijk. Er is geen klant met wie we geen rondje langs verschillende panden hebben gereden. Op die manier maken we altijd de meest geschikte matches."

 

 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement