Amac vindt zichzelf opnieuw uit: het best bewaarde retailgeheim van Nederland

Magazines | Utrecht Business Nr 6 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Het best bewaarde retailgeheim van Nederland

Amac vindt zichzelf opnieuw uit
 

In de Nederlandse Apple-wereld is het Utrechtse Amac een prominente speler. De Premium reseller met 23 winkels maakte een aantal spannende jaren door. Na het overleven volgde herstel, nu is alles gericht op groei met een ambitieuze omnichannel-strategie. Sinds kort is Rabobank Utrecht de financiële partner van Amac. "Zij focussen niet alleen op risico's maar zien vooral kansen, net als wij."

Het werkzame leven van Amac-oprichter en CEO Ed Bindels is nauw verweven met Apple. In verschillende functies in retail, business-to-business en distributie had hij te maken met dit toonaangevende elektronicamerk. De kiem voor zijn zelfstandig ondernemerschap werd gelegd in 2002. "Consumentenwinkels met alleen Apple-producten bestonden nog niet in Nederland. Ik zag een keynote waarin Steve Jobs uitleg gaf over een Apple Store. Toen wist ik direct: dat wil ik doen." Bindels klopte met zijn voornemen aan bij Apple en de timing bleek perfect. Hij kreeg groen licht en ging op zoek naar financiering. "Rabobank Utrecht was de enige bank die echt meedacht en mij serieus nam."

Instant succes
Amac opende in 2005 aan de Utrechtse Mariastraat haar eerste Apple Centre. Het bleek een instant succes. "We hadden vooraf geen plannen voor expansie maar kregen al snel de vraag van Apple: waarom begin je niet ook in Amersfoort? Kort daarop volgde Den Bosch." In 2009 wilde Apple wereldwijd meer grip krijgen op het concept. "De naam Apple Centre verdween, de term Apple Premium Reseller deed zijn intrede. De eerste pilot-winkel in de wereld volgens het nieuwe concept werd gebouwd aan de Demer in Eindhoven. Hiervoor selecteerde Apple ons als partner. Ze kenden Amac als eigenwijs; geen jaknikkers maar een partij met kritische feedback."

Schaalgrootte gevraagd
Bij de opening van deze vierde Amac-winkel waren de eerste tekenen van de naderende crisis merkbaar. "Tegelijkertijd had Apple plannen om in Amsterdam een eigen winkel te openen. Er was meer schaalgrootte nodig om niet weggedrukt te worden. Eerst hebben we een aantal kleinere collega's ingelijfd, begin 2012 volgde de overname van iFactors dat qua omvang net zo groot was als Amac. Hiermee kwam het totaal op 23 winkels. Een brede oriëntatie op financiering leidde tot de overstap naar een andere bank."

Alle hens aan dek
En toen werd het spannend. "Heel spannend," zegt Bindels, die destijds een andere CEO had aangesteld. "Door de integratie van nieuwe bedrijven was de organisatie vooral intern gericht. Adequaat inzicht in de kosten ontbrak en we raakten de grip kwijt." In combinatie met de steeds sterker merkbare crisis maakte het Amac-schip fors water. "Eind 2012 werd duidelijk dat het bedrijf zwaar verliesgevend was. Inmiddels zaten we bij de afdeling bijzonder beheer van de bank. Het was alle hens aan dek." Bindels nam als CEO het roer weer zelf in handen. Een ingrijpende reorganisatie volgde. "Die leidde al snel tot de beoogde bezuinigingen. Zo werd in een half jaar een miljoen euro aan personele kosten bespaard. Dat in 2013 collega-Apple Premium Reseller iCentre failliet ging, zorgde echter voor extra druk op de ketel. Zowel Apple als de bank vroegen zich af: hoe gaat het met Amac?"

Louterende ervaringen
Gelukkig steeds beter, was het antwoord. "Al zijn we langs de afgrond gegaan, de rigoureuze ingrepen in combinatie met een focus op kernwaarden zorgde ervoor dat het bedrijf overeind bleef. Apple hield het vertrouwen en we wisten binnen de kredietafspraken te blijven." Na het overleven volgde herstel, nu is alles gericht op groei. "Op tal van gebieden is de organisatie geprofessionaliseerd. Ook zijn nieuwe mensen aantrokken." Een daarvan is CFO Jacques Brulot. Hij kan bogen op twintig jaar ervaring in retail en groothandel. "Ik heb veel bewondering voor Amac. Na de louterende ervaringen heeft het bedrijf zichzelf opnieuw uitgevonden. We zitten in rustiger vaarwater maar dat is allesbehalve reden om uit te bollen. Het gaat nu pas echt beginnen."

Omnichannel
Daarbij kiest Amac voor een omnichannel-strategie. "Onze 23 winkels zorgen voor een stevige basis. Online zijn we steeds succesvoller; de site trok vorig jaar een miljoen unieke bezoekers. Derde pijler is de business-to-businessmarkt met een onderverdeling in onderwijs, zorg en overige zakelijke klanten."

Alle pijlers maken deel uit van één organisatie. "Klanten hebben meerdere rollen. Winkelbezoekers zijn vaak werkzaam bij bedrijven, zakelijke opdrachtgevers gebruiken ook privé Apple-apparatuur, net als hun kinderen op school. Daarom is het cruciaal dat klanten overal dezelfde beleving, kwaliteit en service ervaren, ongeacht hun hoedanigheid."

Overtuigende visie
Door de gebeurtenissen in de afgelopen jaren en de roerige tijden in de retail was de vorige bank van Amac terughoudend bij het financieren van de groeiplannen. Bindels: "Daarom zijn we in gesprek gegaan met Rabobank Utrecht, als vertrouwde partner bij de start van het bedrijf." Relatiemanager Virgilio Argiolu en Financieringsspecialist Milo Schepens waren direct enthousiast. "Ook in moeilijke tijden heeft Amac haar ondernemerschap bewezen. Er ligt nu een stevige ambitie, onderbouwd door een overtuigende visie. Aangezien retail een spannende sector is, was er wel enige aarzeling bij onze risicoafdeling. Daarom is afgesproken dat we de jaarcijfers over het gebroken boekjaar zouden afwachten. Die waren in lijn met de verwachtingen. Een prima basis om met elkaar in zee te gaan. Snelheid en maximale klanttevredenheid waren hierbij belangrijke randvoorwaarden."

Mooi financieringsmodel
Ook Rabo-relatiemanager Benedikte Richert-Meijer is onder de indruk van Amac. "De energie spat ervan af. Het bedrijf is in staat om groei te realiseren in een uitdagende markt. Wij zijn blij dat we deze ambitie kunnen helpen verwezenlijken." Jacques Brulot is eveneens content met de samenwerking. "Over en weer moet er vertrouwen zijn, moet het klikken. Dat is bij Rabobank zeker het geval. Zij focussen niet alleen op risico's maar zien vooral kansen, net als wij. De overgang verliep probleemloos en er ligt een mooi financieringsmodel met ruimte voor onze beoogde groei."

Geen bescheidenheid
Amac wordt wel het best bewaarde retailgeheim van Nederland genoemd. "Als het aan ons ligt, gaat dat snel veranderen," zegt Bindels. "Er is geen enkele reden voor bescheidenheid. Zowel met onze 23 winkels, online als in business-to-business gaan we vol voor groei. Centrale vraag daarbij is continu: hoe kunnen we onze dienstverlening zo inrichten dat klanten het maximale uit hun Apple-producten kunnen halen?"

"Apple is wereldwijd een van de sterkste merken," zegt Brulot. "In combinatie met onze jonge organisatie - de gemiddelde leeftijd is 24 - die het vermogen heeft om te veranderen, zijn alle uitgangspunten aanwezig om van dit bedrijf een nog groter succes te maken."

 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement