Het Eerste Huis: Work-life? Mens zijn in je werk!

Magazines | Utrecht Business Nr 3 2019 | Lees volledige uitgave online

Wie het heeft over Jaarbeurs Utrecht zal daarbij in eerste instantie vaak denken aan het beroemde hallencomplex in het hart van Utrecht. Bijna iedereen is er wel een keer geweest, is het niet tijdens een publieksevenement dan toch tijdens een van de vele beurzen die er plaatsvinden. Jaarbeurs Utrecht kent echter meer locaties die uitermate geschikt zijn voor elk soort zakelijke meeting die maar te bedenken is

(zie kadertekst, red,). Lang niet iedereen zal het weten, maar al met twee personen kun je terecht om een ruimte te huren voor bijvoorbeeld een vergadering. Ga je voor groot (vanaf zo'n 1.500 personen) tot z??r groot (tot 50.000 bezoekers), dan zijn het w?l de hallen waar je moet zijn. "En ook daar kun je eigenlijk alle kanten op", vertelt Steve Landman, die sinds februari als Key Accountmanager werkzaam is op de afdeling Beurzen en Evenementen bij Jaarbeurs Utrecht. Landman is verantwoordelijk voor het binden van bedrijven die hun evenement willen gaan houden in de Jaarbeurshallen. "Zo'n evenement kan van alles inhouden", geeft hij aan. "Een personeelsfeest, een jaarlijkse kick-off of een inspiratiedag bijvoorbeeld. Vaak begint dat met een stukje plenaire program-mering, waarbij de gasten van informatie worden voorzien. Even de doelstellingen of de resultaten van het afgelopen jaar doornemen bijvoorbeeld. Daarna is er dan tijd voor een activiteit of bijvoorbeeld een feest met muziek, een hapje en een drankje."

Jaarbeurshallen

"Samen bijzondere momenten cre?ren"

coverstory Jaarbeurs Utrecht

De naam Jaarbeurs Utrecht zal bij bijna elke Nederlander een belletje doen rinkelen, maar wat er nou precies allemaal mogelijk is, is vaak minder bekend. Publieks- en vakbeurzen, zo ver komt menigeen nog wel, maar de (zakelijke) mogelijkheden in de bijzondere Jaarbeurslocaties zijn eindeloos. "Samen bijzondere momenten en saamhorigheid cre?ren, daar draait het allemaal om", aldus Steve Landman, die zich als Key Accountmanager vooral richt op grotere bedrijfsevents in het Jaarbeurs Hallencomplex.

Kracht

Het gaat in de Jaarbeurshallen logischerwijs om de grotere bedrijfsevenementen. "Voor de hallen zijn de beurzen de corebusiness, maar ik richt me echt op de uitstap naar live events", legt Landman uit. "Er zijn in de hallen z? veel mogelijkheden om zo'n live ontmoeting onvergetelijk te maken. Het is een ideaal instrument om verbondenheid te cre?ren, die kracht wordt echt nog vaak onder-schat. Ook wijzelf merken dat nog steeds. Onlangs hebben we zelf een personeelsevenement gehad. Het ging om een zogenaamd family event, waarbij ook een stukje sport en beweging met elkaar centraal stond. Je merkt dat daar de periode erna echt veel over gepraat wordt op de werkvloer. Vroeger ging het om teambuilding, nu draait het echt om het cre?ren van betrokkenheid onder de werknemers en relaties."

Betrokkenheid

De markt van bedrijfsevents floreert in tijden dat het economisch goed gaat. "Er zijn jaren geweest waarin minder mogelijk was bij veel bedrijven, maar nu zitten we in een goede tijd", legt Landman uit. "Als er minder te besteden is, dan zijn marketing en personeelsbijeenkomsten zaken waar als eerste in gesneden wordt. Als het dan weer beter gaat, dan werkt het ook andersom. Overigens is het niet alleen het economische aspect dat daarin belangrijk is. Je merkt ook echt in de markt dat het steeds belangrijker wordt om onder medewerkers en relaties verbinding te cre?ren. De krachten bundelen en gaan voor een wij-gevoel. De live ontmoetingen blij-ken daar steeds belangrijker in te worden en daar zijn live events perfecte middelen voor." Landman merkt ook dat het gewaardeerd wordt onder de bezoekers van zo'n live event: "Teambuildingactiviteiten werden vroeger vaak gezien als een 'moetje'. Je deed mee omdat het nou eenmaal van je verwacht werd. Nu wordt het vaak vrij gelaten. Doe je niet mee, dan is het ook

goed. Maar mensen willen er graag bij zijn. Het resultaat is dat je enthousiaste mensen krijgt en je merkt dat de betrokkenheid dan groeit. Heel mooi om te zien."

Alles bij elkaar

Een trend die Landman in de markt ziet is dat in de bedrijfswereld steeds meer fusies en samenwer-kingen plaatsvinden, puur om elkaars krachten te benutten. "We doen bijvoorbeeld zaken met een grote uitzendpartij met veel verschillende takken, die door het hele land zitten. Sinds afgelopen jaar hebben zij er voor gekozen om ??n centraal event te organiseren waarbij ze dan al die takken samen laten komen om samen een start in het nieuwe jaar te maken. In plaats van regionaal trek je dan alles landelijk even bij elkaar. Dat is echt iets wat ik steeds vaker zie gebeuren in de markt."

Ervaring

Een van de voordelen van Jaarbeurs Utrecht in dat opzicht is de centrale ligging in het land, net als het feit dat Centraal Station Utrecht letterlijk naast de deur ligt. "Daarnaast hebben we ook meer dan genoeg parkeergelegenheid naast de hallen en is de infrastructuur rond de Jaarbeurs de laatste tijd enorm verbeterd. Ook qua bereikbaarheid is dit echt een ideale locatie", geeft Landman aan. Het betekent overigens niet dat de Jaarbeurshallen of Jaarbeurs Utrecht in het algemeen all??n een locatie is. Het is namelijk veel meer dan dat. "Plat gezegd leveren we een dak; een ruimte met een stukje facilitair, waarbij we ook prima kunnen voor-

Jaarbeurslocaties de mogelijkheden.

Jaarbeurs Hallencomplex

In dit artikel gaat het vooral over het Jaarbeurs Hallencomplex. Dit multifunctio-nele complex kent een zeer uitgebreide infra-structuur en bestaat uit elf hallen met een vloeroppervlakte van meer dan 100.000 vierkante meter. De hallen zijn voorzien van alle mogelijkee faciliteiten en zijn daarmee geschikt voor de meest uiteenlopende acti-viteiten, zoals grotere congressen, beurzen, evenementen, feesten en concerten.

Jaarbeurs Media Plaza

Een van de meest innovatieve congres- en vergaderlocaties in Europa, opgebouwd uit 25 foyers en sessiezalen. Miljoenen led-lampjes, innovatieve toepassingen en ultramoderne faciliteiten in beeldprojectie, geluidseffecten en inrichting geven elke ruimte een uniek karakter. Beschikkend over meerdere grote congreszalen die te combine-ren zijn met kleinere ruimtes voor break-out sessies en barzones voor netwerkborrels. Een stap vooruit met je gasten, daar staat het moderne Media Plaza voor.

Vergadercentrum Jaarbeurs MeetUp

Flexibele vergaderzalen voor 2 tot 240 men-sen. Zeven dagen in de week geopend en met een eigen parkeerterrein. Hoogwaardig design en optimaal beeld en geluid zorgen voor strak vormgegeven settings die inspire-ren en uitdagen.

Jaarbeurs

Beatrix Theater

Een ware parel op Nederlands theatergebied en een icoon in Utrecht. Maar vooral ok een zeer geschikte congreslocatie met een uitzonderlijke ambiance. In de oplopende theaterzaal kunnen 350 tot 1500 personen terecht. Een plenaire sessie is bijna oneindig uit te breiden met de Expozaal en de sessie-zalen van Jaarbeurs MeetUp.

'Vroeger ging het om teambuilding, nu draait het echt om het cre?ren van betrokkenheid onder de werknemers en relaties.'

Foto: Darryl Adelaar

Jaarbeurs Utrecht coverstory

zien in de catering. Daarnaast kunnen we dankzij onze 102 jaar aan ervaring ook uitstekend meedenken over het creatieve deel van een event. We kunnen dankzij al die kennis en expertise heel goed een adviserende rol spelen bij het uitwerken van idee?n. Daarnaast kennen we ook de meest geschikte leveranciers op het gebied van zaken als licht, geluid en podiumbouw, dus ook daarin kunnen we bijdragen."

Bewustwording

Landman merkt regelmatig dat bedrijven waar hij mee in contact komt het idee hebben dat de Jaarbeurshallen voor hen veel te groot zijn om hun event te houden. "Op dat gebied moeten we inderdaad nogal eens een stukje bewustwording cre?ren. Door middel van aftermovies en foto's kan ik dan aantonen dat het ook met tweeduizend man al heel interessant kan zijn. Je hoeft ook niet alleen te denken aan een personeelsevent, maar ook een relatie-event kan heel nuttig zijn. Naast je eigen personeel kun je tijdens een feestavond dan ook relaties de kans geven zich op het podium te laten zien. Bezoekers vergeten zo'n evenement nooit meer. We merken ook dat het voor bedrijven heel mooi is om te kunnen zeggen dat hun event plaatsvindt in de Jaarbeurs. Het straalt echt wat uit."

Enthousiast

Bij Jaarbeurs Utrecht vinden jaarlijks zo'n zesduizend meetings per jaar plaats. Daarbij tellen we dan ook de vergaderingen met twee of drie personen mee, maar bijvoorbeeld ook een feest als Thunderdome, waarbij alle 100.000 vierkante meters van de hallen benut wor-den en op ??n avond vijftigduizend mensen hun weg naar de Jaarbeurs vinden. In totaal komt het neer op zo'n 2,8 miljoen bezoekers per jaar, die allemaal mooie momenten willen beleven. Landman: "Dat is voor mij

ook het mooie van bezig zijn in deze sector. Je bent bezig met een stukje ontspanning van anderen, dat kenmerkt zich door een glimlach op je gezicht. Ik moet zelf enthousiast zijn, dan worden anderen dat ook. Ik hoef daar overigens geen moeite voor te doen. Voor ik hier werkte kwam ik zelf al regelmatig in de Jaarbeurshallen op muziekevenementen en beurzen. Nu kan ik hier andere mensen die mooie momenten bezorgen en dat doe ik met veel plezier. Jezelf voorbijlopen heeft in deze branche geen zin, je moet er gewoon lekker in staan en zorgen dat je de oplossingen bij elkaar kunt bedenken om tot een zo goed mogelijk evenement te komen."

Glimlach

Samen bijzondere momenten realiseren, daar draait het voor Landman allemaal om. "Ik merk echt in de markt dat er steeds meer behoefte bestaat aan het samenkomen met elkaar en daar kunnen wij heel goed bij helpen. Bedrijven zijn ook altijd welkom om hier eens te komen kijken in de hallen, zodat ze zich kunnen voorstellen hoe het er uit kan zien als zij hier hun evenement gaan laten plaatsvinden. Dan zien ze ook meteen wat de mogelijkheden zijn die Jaarbeurs Utrecht te bieden heeft. Mochten ze dan inderdaad de keuze maken om zich aan ons te binden, dan zorgen wij er samen met hen voor dat ze de bezoekers bereiken die ze willen bereiken ?n dat die bezoekers uiteindelijk met een glimlach naar huis gaan...d?t is het allerbelangrijkst."

Meer informatie: www.jaarbeurs.nl

Heeft u vragen of zou u graag eens inspiratie

op gaan doen in de Jaarbeurshallen?

Neem dan contact op met Steve Landman via steve.landman@jaarbeurs.nl

"Ik merk echt in de markt dat er steeds meer behoefte bestaat aan het samenkomen met elkaar en daar kunnen wij heel goed bij helpen."

Samen met CROP Corporate Finance verbond Utrecht Business zich dit jaar als mede-organisator aan de haringparty die de Ondernemersvereniging Stichtse Vecht (OVSV) ieder jaar bij Heeren van Maarssen houdt. Bijzonder was dat de aanwezige ondernemers diverse elektrische auto's en andere voertuigen konden bewonderen en uitproberen. M??r dan een haringparty dus en dat smaakte wat ons betreft naar meer!

'Haringparty

smaakt naar meer'

Het nuttige en aangename

Event Haringparty

Fotografie: Marnix Schmidt

Het weer was uitstekend, de opkomst groot en de haring 'lekker vet'. Tel daar Heeren van Maarssen bij op als perfecte locatie en je hebt de hoofdingredi?nten voor een zeer geslaagde haringparty. Samen met CROP Corporate Finance werd Utrecht Business dit jaar als medeorgani-sator toegevoegd aan het evenement en dat beviel ons meer dan goed. Onder een stralende zon was het genie-ten geblazen. Van lekker eten en drinken natuurlijk, maar ook van de duurzame vervoersmiddelen die te zien wa-ren. De extra aandacht voor duurzame mobiliteit zorgde voor een combinatie van het nuttige en het aangename, waarbij het nuttige overigens ook zeer aangenaam was.

Zo'n 150 ondernemers vermaakte zich uitstekend en genoten van drankjes, haring en andere hapjes uit de keuken van Heeren van Maarssen. Ook gastheer Jack Westerhout toonde zich weer zeer content, net als de uiteraard niet ontbrekende haringmeisjes. Cees van den Oosten (voorzitter van de OVSV) heette in zijn welkomst-woord onder andere Maarten van Dijk welkom. Hij is de nieuwe wethouder van Economische Zaken en was in die hoedanigheid voor het eerst aanwezig op de haringpar-ty. Verder was er aandacht voor Willem Sorel. Hij was jarenlang medeverantwoordelijk voor de organisatie van de (netwerk)evenementen van de OVSV, maar gaat de vereniging vanwege een verhuizing verlaten. Uiteraard was er ook een woord van dank voor Jack Westerhout ?n de ondernemers die hun duurzame mobiliteitsoplossin-gen toonden aan de aanwezigen.

Het werd al met al een middag van ongedwongen netwerken onder het genot van heel veel lekkers, goed gezelschap en prachtige weersomstandigheden. De foto's vertellen de rest van het verhaal

Vlnr: Michael van Munster (uitgever Utrecht Business), Jack Westerhout (Heeren van Maarssen), OVSV-voorzitter Cees van Joosten, wethouder Maarten van Dijk en Willem Sorel.

>

Haringparty Event

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement