Vivienne van Eijkelenborg: Ik wil het verschil ma- ken
Als je bedenkt dat het bedrijfsleven volop in de transitie zit naar slimme, duurzame en groenere mobiliteit, verwonder je je bijna over het feit dat Nederland nog niet meer concepten zoals Stern Electric Experience Center telt. Je stapt binnen in een showroom die nog het meest aan een beurs met kleine standjes doet denken, maar dan met volop natuurlijke lichtinval. 'Shop-in-shop', die term komt het eerst in je op als je enig gevoel voor marketing hebt. Een vari?teit aan producten met
als bindmiddel elektrische en menselijke aandrijving staan hier ruim uitgestald in een eigen omgeving, be-paald door de huisstijl van de desbetreffende fabrikant. De auto, de tuktuk, de fiets, de e-bike en de scooter kunnen we allemaal zo benoemen, maar kenden we de e-chopper, de e-cruiser en de speed pedelec al? Of wat te denken van een opvouwbare scooter voor 'the last mile'? "Bij bijna alle producten vertegenwoordigen we ??n hoogwaardig merk," zegt account manager Remko van der Meij, waarmee hij direct het shop-in-shop-effect van de fraai aangeklede showroom aan de noordzijde van Utrecht verklaart.
Pionier
Het idee is nog kakelvers, want dit mobiliteitswalhalla opende op 1 mei jongstleden zijn deuren. Achter het concept zit de Stern Groep, ??n van Nederlands grootste retailers op het gebied van personenwagens. "De almaar toenemende filedruk, de uitstoot van schadelijke
De wereld van mobiliteit verandert momenteel harder dan in de afgelopen honderd jaar. Aan de basis daarvan ligt de noodzaak en inmiddels ook de behoefte om uitstoot te reduceren en de verstopping van steden en buitenwegen een halt toe te roepen. Een antwoord hierop is nu onder ??n dak te vinden bij het Stern Electric Experience Center in Utrecht.
Walhalla van
duurzame mobiliteit
Stern Electric Experience Center sinds 1 mei open
gassen die het milieu en de volksgezondheid bedreigen en maatregelen als het Klimaatakkoord leggen een druk op de keten," stelt Jan-Willem Wiersma, directeur van Stern Electric. "Er spelen allerlei ontwikkelingen, maar wanneer je de visie daarop peilt bij mensen in de autobranche, krijg je nog steeds reacties in de trant van 'zo'n vaart zal het allemaal niet lopen.' Nou, dat zien wij anders. Een eeuw geleden ging het precies zo." Hij toont ter illustratie twee oude foto's van 5th Avenue in New York. "Kijk, deze dateert van het jaar 1900. Tussen alle paarden met kar ontdek je ??n auto. Let dan eens op het verschil met het tafereel uit 1913: nergens meer een paard en wagen te bekennen."
Programma omgooien
Wiersma lanceert twee kernwoorden die de mobiliteit van de toekomst markeren: elektrificering en connecti-viteit. "De evolutie van de accutechnologie bevindt zich inmiddels in een zodanig stadium dat voertuigen binnen hun toepassingsgebied over een acceptabele actieradius kunnen beschikken. Je ziet nu fabrikanten van auto's, scoo-ters en andere vervoermiddelen massaal hun programma omgooien en elektrisch aangedreven modellen ontwik-kelen, waarbij de prijzen steeds gunstiger worden. Bij het onderhoud realiseert de gebruiker zelfs besparingen, want dat blijkt veel simpeler. In een brandstofauto zitten gemid-deld 900 bewegende delen, in een elektrisch type negen-tien. Tot de koplopers in de markt behoren de Chinezen en maak niet de denkfout dat die alleen maar slechte kwaliteit zouden leveren: niet is minder waar. Binnen het hoofdstuk connectiviteit ontstaan mobiliteitsoplossingen waarbij gebruik belangrijker wordt dan bezit, zoals deelconcepten, leasing, aan boord van een zelfrijdend voertuig stappen. Dat brengt uitdagingen op het gebied van infrastructuur mee en vraagt om nieuwe dienstverlening met kennis van alle mogelijkheden en combinaties."
??n contract
Op dat laatste gebied speelt het Stern Electric Experience Center in Nederland een absolute voortrekkersrol. "Bedrijven en particulieren vinden hier alle vormen van slimme, duurzame mobiliteit onder ??n dak, ondersteund met een diepgaande kennis van zaken," zegt Van der Meij. "We hebben diverse producttrainingen bij fabrikanten gevolgd en maken gebruik van de knowhow binnen de Stern Groep op het gebied van mobiliteit. Binnen onze advise-ring kijken we samen met de klant naar de meest effici?nte oplossingen en laten we de traditionele opvattingen over vervoer varen. In plaats daarvan brengen we de mobiliteits-behoefte in kaart en gaan die invullen. Misschien voldoet de elektrische scooter wel perfect voor woon-werkverkeer en kun je hem ook nog inzetten om pakketjes in de stad te bezorgen en op te halen. Wist je dat voertuigen in Nederland 95 procent van de tijd stilstaan? Zonde van de investering en kijkend naar zaken als productie en latere recycling ook niet erg duurzaam. Wat ons uniek maakt, is niet alleen de allesomvattende advisering en dienstverlening, maar ook de mogelijkheid om alle vormen van mobiliteit in ??n contract te integreren."
21 automerken
Binnen het beeld van de toekomst mag de auto dan minder domineren, ook in zijn elektrische variant, maar hij beant-woordt nog altijd aan heel specifieke behoeften en daar horen ruime keuzemogelijkheden mee. "De Stern Groep heeft 21 merken in zijn portfolio, dus dat zit wel goed," zegt Wiersma. "Andersom geven we met het nieuwe concept onze account managers overal in het land de tools om hun klanten een optimale dienstverlening te bieden op het gebied van toekomstbestendige mobiliteit." Van der Meij: "Uiteraard hoort daar een passende nazorg bij. Onderhoud en mobiliteitsservice dus, met mogelijkheden van halen en brengen en het beschikbaar stellen van een leenvoertuig. Om het bedrijfsleven meer bij dit onderwerp te betrekken, organiseren we interessante trainingen, workshops en ken-nissessies, die zich mooi laten koppelen aan proefritsessies met allerlei elektrische vervoermiddelen." Dat maakt het plaatje mooi compleet in dit nieuwe, innovatieve walhalla van duurzame mobiliteit.
Meer informatie: www.stern.nl/electric
Duurzame mobiliteit
Tekst & fotografie: Aart van der Haagen