Herstelarts impuls voor positieve gezondheid
De Bureaus introduceert de Herstelarts voor particuliere cliënten. Grondslag vormen de positieve ervaringen met deze discipline bij de ondersteuning van letselschadeslachtoffers. De Herstelarts neemt de tijd om uit de vinden hoe je zo snel mogelijk een oplossing kunt vinden voor of kunt herstellen van een medisch probleem. Waar heeft iemand vooral moeite mee, waar moet echt iets aan gedaan worden? “Dat blijkt regelmatig verder te gaan dan de primaire aandoening.”
Tekst: Hans Hajée
Fotografie: Marcel Krijgsman
Dienstverlening voor letselschadeprofessionals vormt de corebusiness van de Bureaus. Met 45 medewerkers ondersteunt het Utrechtse bedrijf partijen die het schadebedrag vaststellen en schades afwikkelen: verzekeraars en de schade-experts die zij inschakelen enerzijds, aan de andere kant belangenbehartigers voor de slachtoffers zoals letselschadeadvocaten.
Herstelperspectief
De activiteiten omvatten onder meer medisch advies, herstelgerichte dienstverlening en berekeningen. “Als iemand door schuld van buitenaf iets overkomt, beoordelen onze artsen alle beschikbare medische informatie,” zegt Francie Peters, directeur van de Bureaus. “Aan de hand van die gegevens brengen zij de situatie en iemands herstelperspectief in kaart. Dit rapporteren wij aan de opdrachtgever: een verzekeraar of de vertegenwoordiger van het slachtoffer.”
Superspecialisten
Bij het bepalen van de schadehoogte spelen complexe afwegingen. Via verschillende scenario’s wordt een inschatting gemaakt van de toekomst van een slachtoffer. Experts van de Bureaus rekenen deze scenario’s door. “Het is werk voor superspecialisten. Ons rekenprogramma wordt beschouwd als dé standaard in de markt. Via licenties wordt dit programma ook elders ingezet.”
Activerende aanpak
Herstelversnellers is een derde activiteit van de Bureaus. “Qua omvang de kleinste tak, wel één waar ons hart ligt,” zegt Peters. “Met een activerende aanpak helpen we slachtoffers van letselschade hun leven zo snel mogelijk weer op de rit te krijgen.”
Re-integratie stokt vaak als mensen zich niet prettig voelen bij het gekozen behandeltraject. “Wanneer iemand zich zorgen maakt of het wel weer goed komt, kan dat tot een blokkade leiden. In dergelijke gevallen zetten wij de Herstelarts in: een arts waarmee de cliënt uitgebreid kan sparren. Uitgangspunt bij zo’n gesprek is om uit te vinden wat iemand zelf denkt dat nodig is voor zijn of haar herstel.”
Positieve gezondheid
Op basis van de ervaringen bij letselschadeslachtoffers maakt de Bureaus de inzet van de Herstelarts nu ook toegankelijk voor particulieren. “Dit sluit nauw aan bij de toenemende belangstelling voor positieve gezondheid. Daarbij draait het minder om de aandoening an sich. De Herstelarts benadert iemands situatie veelomvattender, holistisch zo je wilt. Dit helpt om te doorgronden op welke manier de oorzaak van een medisch probleem kan worden weggenomen.”
Inzicht in context
Door de grote tijdsdruk kunnen huisartsen vaak niet anders dan focussen op de primaire aandoening, weet Peters. “Een Herstelarts neemt een uur de tijd. Er is alle aandacht voor iemands gezondheid en welbevinden. Doel daarbij is ook om inzicht te krijgen in de context van een klacht. Waar heeft de cliënt vooral moeite mee, waar moet echt iets aan gedaan worden? Dat blijkt regelmatig verder te gaan dan het aanvankelijke probleem.”
Handvatten bieden
Een gesprek met de Herstelarts is niet bedoeld als second opinion. “Er wordt geen diagnose gesteld. Ook komt er geen verslag van het gesprek. Wel geeft de Herstelarts feedback en aanbevelingen. De cliënt krijgt handvatten waarmee hij of zij verder kan. Dat kan een bevestiging zijn van de gekozen behandelmethode. Of de suggestie om via de huisarts doorverwezen te worden naar een specialist.”
Luisterend oor
In het particuliere segment onderscheidt Peters twee belangrijke doelgroepen voor de Herstelarts. “Allereerst mensen die vinden dat ze in de reguliere gezondheidszorg niet de gewenste aandacht krijgen. Bijvoorbeeld omdat er geen klik is met de huisarts of de uitleg van een specialist onduidelijk is. Ook komt het voor dat de gekozen behandeling niet goed voelt, maar iemands twijfel geen weerklank vindt.”
Door te sparren met een Herstelarts krijgt de patiënt meer houvast. “Ik vergelijk het wel met een arts die je op een verjaardag ontmoet. Iemand met kennis van zaken die een luisterend oor biedt en raad geeft waarmee je verder kunt.”
Zorg voor een ander
Ook voor iemand die zich zorgen maakt over een ander kan de Herstelarts een uitkomst zijn. “Denk bijvoorbeeld aan kinderen die de mantelzorg voor hun ouder(s) op zich nemen. Mensen op leeftijd zijn vaak behoorlijk eigenwijs. En een afspraak maken bij de huisarts voor een ander is lastig; de patiënt moet dat zelf doen. Een gesprek met de Herstelarts is laagdrempeliger en heeft een andere lading. En kan ook in dit geval bijdragen aan een doorbraak.”
Keukentafelgesprekken
Met een campagne gericht op beide doelgroepen introduceert de Bureaus in 2025 de Herstelarts voor particulieren. Peters ziet nog meer mogelijkheden voor de inzet van deze specialist. “In het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) initiëren gemeenten zogenaamde keukentafelgesprekken met mensen die hulp nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen wonen. Als medische aspecten hierbij een rol spelen, kan een consult bij de Herstelarts van waarde zijn.”
Sneller herstel
Dat is ook het geval bij de gezondheid van werknemers. “Om bij te dragen aan een sneller herstel van zieke medewerkers kunnen arbo-artsen of werkgevers een gesprek met een Herstelarts aanbevelen. Daarbij staat niet alleen het medische aspect centraal maar gaat het vooral om wat iemand zelf wil en kan doen om de situatie te verbeteren. De Herstelarts adviseert ook preventief, bijvoorbeeld als overbelasting dreigt. Door tijdig in actie te komen, wordt erger voorkomen.”
Kosten besparen
De Herstelarts focust op de lange termijn. “Door in het begin van een traject meer tijd te nemen, neemt de kans toe dat het echte probleem achterhaald wordt. Je voorkomt daarmee een verkeerde behandelingsrichting of een oplossing waar de patiënt zelf niet in gelooft, en die daardoor niet het gewenste effect heeft. Het inschakelen van een Herstelarts kan dus zeker tot kostenbesparing leiden.”
Autonome discipline
Eerder was de Bureaus grondlegger van de Herstelcoach. Die stimuleert zelfredzaamheid en zorgt zo voor een versnelling in het hersteltraject. “Dit initiatief is uitgegroeid tot een vaste waarde. Er is zelfs een beroepsvereniging voor herstelcoaches.”
Peters verwacht dat ook de Herstelarts in een grote behoefte voorziet. “Het past in de ontwikkeling van positieve gezondheid die terecht steeds meer aandacht krijgt. Het zou mooi zijn als de Herstelarts een vergelijkbare ontwikkeling doormaakt als de Herstelcoach. Dit betekent dat de meerwaarde zich bewezen heeft en de Herstelarts gezien wordt als autonome discipline binnen de gezondheidszorg.”
VAST TARIEF, SNELLE AFSPRAAK
Een afspraak met de Herstelarts kan rechtstreeks en op korte termijn geboekt worden via de site van de Bureaus. Een consult van een uur kost 250 euro.
www.debureaus.nl
Utrecht Business Nr5 2024
