Gezocht: klanten met lev

Magazines | Utrecht Business Nr5 2024 | Lees volledige uitgave online

Lev arbo vindt steeds meer leuke, kundige en (sociaal) vaardige (bedrijfs)artsen die perfect bij de arbodienst passen. Nu zoekt lev werkgevers die serieus durven te investeren in hun medewerkers. Dianne van der Putte en Elise Koopman, directieleden van lev arbo, lichten deze doelstelling toe.
 
Alle arbodiensten zitten vol. Waarom zoeken jullie dan nog klanten?
“Dat lijkt misschien gek, maar voor ons is het heel logisch. Veel arbodiensten halen eerst klanten binnen en gaan daarna op zoek naar een arts. Dat vinden wij een vreemde volgorde. Wij doen het anders: we nemen artsen en inzetbaarheidscoaches aan die perfect passen bij onze visie en werkwijze. Wanneer zij hun plekje hebben gevonden in ons team, dan gaan wij op zoek naar klanten die goed bij hen aansluiten. Zo houden we rekening met wat onze artsen leuk vinden en waar ze energie van krijgen. Hierdoor hebben wij eigenlijk altijd overcapaciteit, terwijl de rest van de markt met tekorten kampt.”
 
Jullie werken niet met taakdelegatie. Waarom niet?
“Klopt, dat zie je bijna nergens meer. Een taakgedelegeerde bepaalt meestal welk verzuim complex is en wat niet. Wij geloven dat werkgever en werknemer zelf het beste kunnen inschatten wanneer advies nodig is. Als het niet lukt om samen een oplossing te vinden, moet je direct met een goede bedrijfsarts kunnen schakelen, zonder tussenpersonen.”
 
“Wel hebben we inzetbaarheidscoaches die met leidinggevenden kunnen sparren en gesprekken kunnen voorbereiden. Dat leidt tot de beste inzichten en helpt bij het demedicaliseren. Vervolgens kan de bedrijfsarts gericht advies geven over mogelijkheden en beperkingen in relatie tot werk. Onze (bedrijfs)artsen werken dan ook in basis op locatie bij onze klanten.”
 
Dit vraagt ook iets van jullie klanten. Wat precies?
“Onze werkwijze vraagt om zelfstandigheid en draagvlak bij de klant. We werken alleen samen met organisaties die de regie over inzetbaarheid en verzuimbegeleiding bij leidinggevenden en medewerkers neerleggen. Dat betekent dat leidinggevende en medewerker zelf het gesprek aangaan en spreekuren plannen. Wij bieden ondersteuning en advies wanneer nodig, maar de klant moet bereid zijn om onze visie op inzetbaarheid te omarmen. Het draagvlak moet er zijn, niet alleen bij de directie, maar ook bij het management en de ondernemingsraad.”
 
Wat voor klanten passen bij lev arbo?
“Wij worden blij van klanten waar onze artsen en inzetbaarheidscoaches energie van krijgen. Werkplezier is bij ons niet alleen belangrijk voor klanten, maar ook voor ons eigen team. Voor komend jaar zoeken we vooral klanten in technologie, bouw, energie en zakelijke dienstverlening. We hebben al veel klanten in de zorg en het onderwijs, dus een beetje afwisseling zou fijn zijn!”
 
Wat maakt lev arbo écht anders?
“We richten ons niet alleen op kortetermijnoplossingen voor verzuim, maar geven breed advies over inzetbaarheid. Onze visie hebben we zelfs ingebed in ons IT-proces: we versturen vragenlijsten die bewust geen medische zaken behandelen, maar juist werkplezier, energiebronnen – wat geeft en kost energie - en onderlinge relaties belichten. Zo krijgt de bedrijfsarts zicht op wat er buiten medische zaken speelt, en kan dit worden meegenomen in het advies.”
 
“Daarnaast werken we nauw samen met onze zusterorganisatie Hera, die zich richt op gedrags- en cultuurverandering binnen organisaties. Denk aan leiderschapstrajecten rondom preventie, verzuim en werkplezier. Dankzij deze samenwerking kunnen we klanten nog beter ondersteunen in hun aanpak en integratie van duurzame inzetbaarheid.”
 
Geïnteresseerd? Bezoek www.levarbo.nl voor meer informatie en neem vrijblijvend contact op.
 

 

Welke organisaties zoekt lev?

* Zakelijke dienstverlening, ICT, productiebedrijven of fabrieken
* Bedrijven met 500 tot 5.000 medewerkers
* Gevestigd in de regio Amsterdam-Utrecht-Nijmegen (niet zuidelijker dan Den Bosch)

 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement