Column EBU: Zet AI in voor een hogere arbeidsproductiviteit

Magazines | Utrecht Business Nr5 2024 | Lees volledige uitgave online

Nederland bevindt zich midden in een uitdagende periode van arbeidsmarktkrapte, waarbij Utrecht, Heart of Health de grootste arbeidsmarktkrapte van Nederland ondervindt. Terwijl grote bedrijven al volop investeren in technologie zoals Kunstmatige Intelligentie (AI) blijft de motor van de economie, het mkb, vaak achter. Dit zorgt voor een groeiende kloof die we moeten dichten om onze concurrentiekracht als Nederland te behouden. Maar hoe kan het mkb profiteren van technologische innovaties zoals AI? En wat kunnen zij leren van de toepassingen in andere sectoren?
 
De grootste werkgever van de metropoolregio Utrecht, het UMC Utrecht, maakt gebruik van AI om de zorg van morgen te realiseren en tegelijkertijd de werkdruk van zorgverleners te verlichten. Deze innovaties zijn niet alleen toepasbaar in de zorg, maar bieden waardevolle voorbeelden voor het mkb. AI biedt enorme kansen om repetitieve taken te automatiseren en administratieve lasten te verlichten, zodat medewerkers meer tijd hebben voor taken die échte waarde toevoegen.
 
Slimmer werken in de zorg met AI
Een voorbeeld van een slimme AI-toepassing in het UMC Utrecht is het automatiseren van concept ontslagbrieven. Artsen besteden gemiddeld een uur aan het opstellen van ontslagbrieven na een patiëntbehandeling, tijd die veel beter besteed kan worden aan patiëntenzorg. Daarom ontwikkelt het UMC Utrecht een applicatie die deze brieven automatisch genereert met behulp van AI-taalmodellen. Dit bespaart zorgverleners tijd en verlaagt de administratieve lasten. De brieven worden altijd gecontroleerd door een arts. Dit soort AI-oplossingen kan niet alleen in de zorg, maar ook in het bedrijfsleven waardevol zijn. Bijvoorbeeld voor het automatiseren van rapportages, klantenservice of contractbeheer.
 
AI tegen 'no-shows'
Een ander voorbeeld van AI in actie is het voorspelmodel voor ‘no-shows’ bij poliklinische afspraken. Dat patiënten soms niet opdagen voor hun afspraken zorgt voor gemiste zorg voor patiënten, onbenutte tijd en capaciteit. Door AI te gebruiken om patronen te herkennen, kan het UMC Utrecht voorspellen wanneer patiënten waarschijnlijk niet komen. Dit stelt het UMC Utrecht in staat de werkagenda beter in te richten, patiënten op tijd te kunnen zien en verspilling van tijd te voorkomen. Dit model is gedeeld met andere ziekenhuizen en zorgorganisaties (onder andere in de GGZ) en staat open-source beschikbaar in het kader van volledige transparantie. Buiten de zorg kan het model worden ingezet voor het optimaliseren van klantafspraken of voorraadbeheer.
 
Kansen voor het mkb
De samenwerkende Economic Boards Nederland verzamelen momenteel AI-toepassingen die voor het mkb bruikbaar zijn. En de EBU pleit voor de oprichting van een regeringscommissaris arbeidsproductiviteit die specifiek verantwoordelijk is voor het verbeteren van de productiviteit, werkdrukverlaging en werkplezier in het mkb.
Omdat arbeidsproductiviteit voor 75% van mensen en 25% van technologie komt, zou deze commissaris bedrijven kunnen ondersteunen in het adopteren van AI en andere technologieën, zodat zij beter kunnen concurreren op nationaal en internationaal niveau. Door de juiste voorbeelden op te halen en deze te delen met mkb’ers die vaak geen tijd of middelen hebben om zelf met AI aan de slag te gaan, kunnen we als metropoolregio Utrecht een voortrekkersrol spelen in het bevorderen van een innovatieve en productieve werkcultuur. Het mkb heeft de tools, nu is het tijd om ze te gebruiken.
 
Carina Hilders, voorzitter Raad van Bestuur UMC Utrecht

Michiel Dijkman, directeur Economic Board Utrecht

 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement