Next Entrepreneur weer van start
Derde editie The Next Entrepreneur van start
Starter vindt zichzelf
zeer vernieuwend
Niet minder dan 55 procent van de startende ondernemers in Nederland is een ontplooier. Nog eens 35 procent is een jager. Dat blijkt uit onderzoek van MKB-Nederland en Rabobank onder 2.500 starters dat in het kader The Next Entrepreneur 2014 is uitgevoerd door Motivaction. Beide ondernemerstypen zijn sterk gericht op vernieuwing. Maar waar voor de jager status en succes belangrijk zijn, zoekt de ontplooier het meer in samenwerking, zelfontplooiing en plezier in het werk.
Startende ondernemers kunnen zich nu inschrijven voor de derde editie van The Next Entrepreneur, een ontwikkelingstraject waarmee zij zichzelf kunnen verbeteren en dat later dit jaar uitmondt in de verkiezing van de meest vernieuwende starter van Nederland.
Met The Next Entrepreneur 2014 worden starters voor het derde jaar op rij uitgedaagd om hun ondernemersvaardigheden te verbeteren. Nieuw in The Next Entrepreneur is het kennistraject voor nog niet of net gestarte ondernemers. In dit traject kan de starter zijn kennis over de belangrijkste aspecten van de bedrijfsvoering vergroten. Gedurende de looptijd van het programma krijgt de starter allerlei tools, scans, kennis, een leertraject en een netwerk aangeboden.
Netwerk van belang
Met name een goed netwerk met ervaren collega-ondernemers is voor starters van belang, aldus de twee organisaties. Dat onderstreept ook het onderzoek van Motivaction dat MKB-Nederland en Rabobank hebben laten uitvoeren. Andere ondernemers blijken voor starters zelfs de belangrijkste bron van advies (49,4 procent) bij het maken van een bedrijfsplan. Ook als het gaat om marketing en financiën is de kennis en kunde van collega-ondernemers zeer gewenst (39 en 36 procent zien ondernemende collega’s hier als belangrijkste informatiebron).
Planmatige aanpak
De starter anno 2014 komt goed beslagen ten ijs, zo blijkt uit het onderzoek. Het overgrote deel van de ondervraagden werkt sterk vanuit een visie en heeft een goed idee waar ze heen willen. 77 Procent heeft die visie vertaald in een uitgebreid bedrijfsplan, nog eens 19 procent is van plan dat nog te gaan doen. Voor veruit de meeste ondernemers (84 procent) is het bedrijfsplan in de eerste plaats een hulpmiddel om de focus te behouden. Ruim 65 procent heeft een financieel plan opgesteld. Een iets hoger percentage (72 procent) heeft ook een marketing- en communicatieplan of is daar nog mee bezig.
Verkiezing
Naast het kennistraject voor net of nog niet gestarte ondernemers kunnen ambitieuze startende ondernemers die al iets verder zijn zich opgeven voor de verkiezing van The Next Entrepreneur 2014. Zij maken kans op 12.500 euro en toegang tot vele netwerken. De inschrijving is geopend op www.thenextentrepreneur.nl. Een vakjury bepaalt op 9 december wie uiteindelijk The Next Entrepreneur 2014 wordt. n
MKB NIEUWS