Omarm BYOD in je bedrijf

Magazines | Utrecht Business Nr 3 - 2014 | Lees volledige uitgave online

Omarm BYOD in je bedrijf

Weg met de standaardisatie?

Het concept van Bring Your Own Device is een uitdaging voor de traditionele IT-gedachte waarin ‘de machine’ centraal staat. Het begon in eerste instantie als een financiële discussie, waarbij bedrijven overwogen of ze de zakelijke computers van de balans af konden halen door gebruikers eigenaar van deze hardware te laten worden middels financiële voordelen. Het was echter de opkomst van de zeer wenselijke user-gecentreerde apparaten als tablets, smartphones en ultrabooks die BYOD katapulteerde van een conceptueel onderwerp tot een onvermijdelijke kracht waar IT-teams mee moeten leren leven.

Geen afbreuk

Terwijl BYOD soms nog nieuw lijkt, schat Forrester Research dat meer dan de helft van de werknemers (53 procent) gebruik maakt van eigen ‘technologieën’ voor werkdoeleinden. Opvallend is dat BYOD vaak begint in de directiekamers. Forrester Research schat dat maar liefst 77 procent van de leidinggevenden hun eigen hardware koopt. Het negeren van BYOD kan dus gevaarlijker zijn dan de meeste user-gedreven technologische trends.

AppSense, een grote speler op het gebied van virtualisatie, denkt dat een verschuiving naar een mensgedreven aanpak de sleutel is tot het verzachten van extra risico’s en de complexiteit die BYOD met zich meebrengt. Door de verschuiving van de management- en beleidfocus van apparaten naar gebruikers kunnen IT-teams zich met een mensgecentreerde strategie voorbereiden op een werkomgeving met aanzienlijk minder standaardisatie en controle op apparaten, zonder afbreuk te doen aan efficiëntie en veiligheid.

Unieke gebruikerservaring

Zodra gebruikerservaring, data en toegang tot applicaties kunnen worden beheerd boven het apparaat, ontstaan meerdere opties om BYOD-gebruikers te ondersteunen. Voor veel bedrijven begint dit bijvoorbeeld met het beschikbaar stellen van een remote desktop of het leveren van applicaties naar onbekende apparaten. Er zijn genoeg aantoonbare gevallen waarbij dit werkt. AppSense is echter van mening dat het echte antwoord op deze uitdaging is om een unieke gebruikerservaring te creëren op een device naar keuze zonder afbreuk te doen aan zichtbaarheid en controle.

Contextbewust

Zelfs als werknemers een deel van hun werkzaamheden verplaatsen naar niet-traditionele besturingssystemen als iOS of Android, zullen de meesten toch terugvallen op Windows. Door middel van virtualisatie en het BYOD-principe zal het steeds vaker gebeuren dat een gebruiker toegang heeft tot een Windows-omgeving op verschillende devices.

Een best practice is voor IT-teams daarom om de ervaringen met Windows dynamisch aan te passen op basis van de gebruikerscontext, bijvoorbeeld door optimalisatie voor touch voor die gevallen dat verbinding op afstand wordt gemaakt met een tablet. Maar je kunt hier ook denken aan op veiligheid gerichte maatregelen zoals het beperken van administratieve rechten.

De mogelijkheid om een desktop op basis van context dynamisch te personaliseren en aan te passen, geeft een IT-team ook een belangrijke maatregel tegen het verlies van standaardisatie. Het verminderen van de complexiteit van geregelde zaken maakt tijd en middelen vrij om de focus te leggen op nieuwe BYOD-uitdagingen.

Tabletinvasie

Medewerkers van een bedrijf zorgen voor de meeste druk bij de IT-afdeling als het gaat om BYOD. Dit begon allemaal met de opkomst van de smartphone en kreeg extra vaart toen duidelijk werd dat meer mee mogelijk was dan alleen het synchroniseren van agenda’s en contactpersonen. Het liep echter pas echt uit de hand door drie marktontwikkelingen:

• de introductie van tablets;

• de heropleving van Apple-producten;

• de opkomst van Ultrabooks van Intel.

Het enorme succes van de iPad was een grote verrassing in de elektronicawereld. Toen in 2012 de derde generatie iPad werd geïntroduceerd, meldde Apple dat inmiddels ruim 55 miljoen exemplaren waren verkocht. Door de komst van tablets staat de IT-afdeling binnen het bedrijf voor totaal nieuwe taken, Immers, tablets zijn vaak naar de wensen van de gebruiker ingericht en toch ook goed te gebruiken op de werkvloer. Veel gebruikers, voornamelijk in hogere managementfuncties, willen graag via hun tablet bij bedrijfsdata kunnen. Ondertussen moet de IT-afdeling zich haasten om de efficiëntie en gevolgen te begrijpen van het ondersteunen van dergelijke apparaten op het bedrijfsnetwerk. Tablets zijn in principe niet ontwikkeld om op een bedrijfsnetwerk te gebruiken. De enorme groei van het gebruik van deze devices, gecombineerd met het feit dat dit wordt gedreven door gebruikerswensen en -voorkeuren, maakt deze nieuwe smaak van BYOD een niet te negeren kracht voor IT-teams.

Mac is back

Halverwege de jaren 90 stond Apple op omvallen. De Amerikaanse elektronica-gigant beleefde echter een opmerkelijke wederopstanding en is nu ‘s werelds meest waardevolle beursgenoteerde onderneming. Terwijl de hele wereld genoot van de iPod, iPhone en iPad, werkte Apple rustig door aan de ontwikkeling van de Mac. Na de introductie van het OS X- besturingssysteem gingen, naast de ‘traditionele’ klanten uit de grafische sector, ook steeds meer technische professionals Apple-producten gebruiken.

Er zijn overigens nóg twee factoren die Apple geen windeieren hebben gelegd: de positieve gebruikerservaringen met de iPhone en iPad zorgen voor de overweging om een Mac aan te schaffen. En het trendy design van de MacBook Air trok de aandacht van werknemers die veel op pad zijn.

Niet te missen trein

Het succes van de MacBook Air zorgde voor de ontwikkeling van de Ultrabook, een initiatief én merknaam van Intel. De chipfabrikant leverde een gestandaardiseerd framework voor kleine notebooks, ook wel bekend als netbooks. Bijna alle fabrikanten sprongen vervolgens op deze niet te missen trein. Zowel grote namen als HP, Dell en Lenovo als – toen nog –

kleinere spelers als Samsung en Sony. Ondanks de opleving van Apple maakt het merendeel van de werknemers nog gebruik van Windows-apparaten. Maar uit onderzoek is gebleken dat ook onder deze gebruikers een toenemende behoefte bestaat aan iets anders, iets nieuws.

Prullenbak

Voor een IT-afdeling is standaardisatie heilig. Een van de strategieën die vooral in den beginne veel werd gebruikt, was het beperken van het aantal computers binnen een bedrijf. Dat scheelde in reparaties en reserveonderdelen, zo werd gesuggereerd. Daarna verschoof de focus naar standaardisatie van software. Veel bedrijven maakten gebruik van een gouden image van een besturingssysteem. In theorie een goed idee omdat flink op de kosten kan worden bespaard. In de praktijk bleek dit echter lastiger omdat alle computers eerst geformatteerd en daarna van de nieuwe image voorzien moeten worden.

Omdat BYOD uitgaat van verschillende apparaten waarop te werken is, kan het hele standaardisatieverhaal eigenlijk de prullenbak in. Voor een IT-afdeling is het een crime om álles (PC’s, laptops, tablets, smartphones e.d.) te beheren. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet een bedrijf op extra kostenposten rekenen voor bijvoorbeeld personeel en apparatuur.

Ondanks dat het BYOD-principe nog steeds in de kinderschoenen staat, is het zeker zaak voor IT-afdelingen om hier aandacht aan te besteden. Gebeurt dat niet dan zullen werknemers zelf de touwtjes in handen nemen, wat de productiviteit niet ten goede komt. Er is inmiddels meer dan voldoende hard- en software beschikbaar om dit naar behoren te beheren. n

Self service IT is een begrip waar IT-managers vijf tot tien jaar geleden niet aan moesten denken. Gezien de uitdagingen die horen bij het ondersteunen van een groeiende gebruikersgroep zorgden IT-teams voor controle en standaardisatie. In het ideale scenario zou slechts een kleine groep invloedrijke gebruikers mogen afwijken van de hard- en softwareopties. Door Bring Your Own Device – BYOD – staat dit uitgangspunt stevig onder druk.

Apple beleefde een opmerkelijke

wederopstanding

SPECIAL

Volgens het rapport Embracing BYOD in the Enterprise van leverancier AppSense zijn drie factoren van belang om BYOD optimaal te

laten renderen:

- Gebruik pragmatische oplossingen zoals virtuele desktops en session hosts;

- Wees flexibel en zorg voor mens-gecentreerd management;

- Zorg voor een flexibele strategie tussen het Windowsplatform en andere platformen zoals iOS en Android.

Voor een IT-afdeling

is standaardisatie

heilig

KALFSTERMAN DIRECTEUR

COMMERCIE ORDINA

Ordina benoemde Jeannette Kalfsterman tot directeur commercie. Tevens wordt zij lid van het Executive Committee van de ICT-dienstverlener. Kalfsterman kan bogen op ruim 25 jaar ervaring in de ICT- en telecomsector. Ze bekleedde verschillende senior managementfuncties bij onder meer Pink Elephant, Getronics en KPN. Voor de overstap naar Ordina was Kalfsterman een van de drijvende krachten achter managementbureau !Thingsthatmatter. Ordina-CEO Stépan Breedveld: ‘Met Jeannette hebben we een zeer ervaren kracht aan boord gehaald met het juiste profiel om Ordina commercieel te versterken. Daarnaast zijn we verheugd dat we met het aantrekken van Jeanette ons diversiteitsbeleid verdere invulling hebben kunnen geven. We werken er hard aan om meer vrouwen in het management te krijgen. Onze topstructuur bestaat nu voor meer dan dertig procent uit vrouwelijke leiders en daar zijn we trots op.’

KLOOSTERHOEVE WEER OPEN

Een groep ondernemers uit Harmelen wil het centrum van dit dorp van een impuls voorzien. Daarom namen zij restaurant De Kloosterhoeve over. Bedoeling is om er weer een centrale ontmoetingsplek van te maken en daarmee de levendigheid van het dorpshart te vergroten. Na een verbouwing vond op 22 juni de feestelijke heropening plaats van Puur Kloosterhoeve als restaurant, brasserie en grand café.

NEGEN UTRECHTSE BEDRIJVEN IN MKB INNOVATIE TOP 100

Kamer van Koophandel, Mercedes-Benz en NRC Media presenteerden voor de negende keer een ranglijst met 100 concrete innovaties uit het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. De ranglijst wordt aangevoerd door een gifvrije, zelfklevende folie van Micanti die wordt gebruikt om op scheepswanden te plakken. De hoogste Utrechtse innovatie behaalde een 18e plaats: NextCollections.com van NewNext Online Media. Een innovatief B2B-platform dat vraag en aanbod in de internationale modebranche samenbrengt. Het is 365 dagen per jaar geopend en uitsluitend toegankelijk voor retailers in mode, schoenen en accessoires. Met een bereik van ruim 90.000 internationale inkopers is de site een begrip in de branche. Naast NextCollections.com staan nog acht Utrechtse innovaties in de ranglijst. Die is te vinden op www.mkbinnovatietop100.nl.

NIEUWE

TOPMAN VOOR NETWERK VSP

Per 1 juni is Stephan van den Eijnden algemeen directeur bij Netwerk VSP (Utrecht). Van den Eijnden startte zijn carrière in 1991 bij KPN en maakte in 1995 de overstap naar PostNL. Daar vervulde hij diverse functies, waarvan de laatste acht jaar die van commercieel directeur pakketten. Van den Eijnden volgt Yme Pasma op, die directeur Pakketten Benelux wordt bij moederbedrijf PostNL. Netwerk VSP startte vorig jaar met Spotta, een aanbiedingenplatform met een wekelijks huis-aan-huis folderpakket, website en app. Met een jaarlijkse verspreiding van 7 miljard folders en de online publicaties van 12.000 folders is Spotta marktleider in Nederland. Bij Netwerk VSP werken ruim 550 vaste medewerkers en meer dan 23.000 bezorgers.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement